Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme och braskamin  (läst 4777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian H

  • Gäst
Christian H
Golvvärme och braskamin
« skrivet: 28 oktober 2011, 22:26:49 »
Behöver hjälp med hur man löser att behålla en komfortvärme på golven/slipper att betongplattan kyls av helt efter någon dags eldande.
Som det fungerar nu så när jag eldar i braskamien så bryter rumstermostaterna framledningen av vatten i slingan och golven/plattan blir kalla.

Jag har en Nibe Fighter 310p och Wirsbo system.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2011, 07:45:48 »
Hej!
Värmer kaminen hela huset eller begränsat i det rummet den står?
Om den värmer hela huset någorlunda bra så kan du t ex öppna alla termostater på max och installera en rumsgivare till din 310 som du placerar nått rum bort från kamin.
När värmen ökar i huset på grund av ditt eldande så kommer 310:n sänka temperaturen på framledningen men förhoppningsvis är det fortfarande lite värme i golven.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2011, 08:46:07 »
Eller lägga in denna by-pass bricka mellan motor och ventil så den en stänger helt, vi av samma problem, men rumsgivare fungerar ej för oss då vi har element på övre plan, då stänger den värmen även på övre plan.

Vår pelletskamin kommer att eldas i vinter, men vi har haft den på autoläge halva Okt, så den startar själv när det blir under 21 gr inne, men nu efter 2 veckor så har hela bottenvåningens slingor vart stängda, utom på toalett, men känner ej nån större skillnad på om golven är 23gr eller 21gr, mennär se till vintern när det blir kallt ute.

Christian H

  • Gäst
Christian H
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2011, 13:14:34 »
Tack för svar!
Jag har också radiatorer på övervåningen och kaminen används primärt de kalla dagarna.
Vad är det för by-pass bricka du avser, verkar intressant!

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2011, 13:22:35 »
Fick denna länk av nån på detta forum, kom inte ihåg vem, tillverkade egna, som vart strax under 2mm, spindelns slaglängd är 4mm,

http://www.thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/produktnyheter/bypassbricka.4.67d9bbc5128b4e9396e80002915.html

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2011, 14:48:53 »
Fick denna länk av nån på detta forum, kom inte ihåg vem, tillverkade egna, som vart strax under 2mm, spindelns slaglängd är 4mm,

http://www.thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/produktnyheter/bypassbricka.4.67d9bbc5128b4e9396e80002915.html

Det var jag som gav dig länken.  studs

Har för mig att jag sett att LK har såna där brickor också om man inte vill göra egna.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2011, 15:39:36 »
Hittade små distanser som var strax under 2mm, just perfecto..! Och gratis är gott, skrotlådan döljer hemligheter. :-*

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2011, 15:15:42 »
Uponor har en särskild braskamin-insats till sina golvvärmeventiler. Där är det en slits i käglan, så när ventilen stänger så passerar ett litet flöde genom slingan ändå.
Men en distans duger ju me.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme och braskamin
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2011, 15:56:44 »
Mindre blött och i framtiden kanske man vill stänga slingan, halveras flödet på med halva slaglängden? Dvs om man lägger en distans på 2mm och ventilen har en slaglängd på 4mm, undrar vad det gör i temperatur och flöde? Har lagt dit en distans på strax under 2mm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!