Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 410P A-03/A03 fel  (läst 5966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Nibe Fighter 410P A-03/A03 fel
« skrivet: 24 januari 2010, 10:46:53 »
Hej

Efter att ha läst en hel del här på forumet så ser jag att mitt problem inte är ovanligt på 310P modellen men betydligt färre har haft problemet på 410P.

Jag har en 410P från 2001 som föregående ägare påstår att han bytt kompressor på för ett år sedan då den lät bedrövligt. Symtomen jag har nu är att när kompressorn startar så går den tyst och fint i 4-5 sekunder och sen hör jag att undertryckspressostaten löser ut och A03 dyker upp i displayen.

Tyvärr vart jag tvungen att jobba utomlands efter denna upptäckt och kan inte hänga över axeln på reparatören hemmavid men vad jag förstod fyllde han propan och förbrukade 4 timmar med att pyssla om pannan och lödde då om rören på den tidigare bytta kompressorn men någon vecka senare så fanns A-03 där igen.

Reparatören var där i veckan igen och konstaterade nu att kompressorn var slut och kostnaden ligger på ca 10 papp att byta den. Han nämnde inte om det var slut på propan igen men jag ska ta ett snack till med honom.

Min fråga är, efter att ha läst en hel del på forumet, att om gasen är kvar i maskinen så lutar det väll mer åt att det är expansionsventilen som har packat ihop om den nu beter sig lika dant att kompressorn startar i 4-5 sekunder och sedan löser pressostaten ur?

Spinner man vidare på teorin att det är expansionsventilen som är defekt så läste jag också om att det har varit problem med reläna på styrkortet, att dom faller i bitar till shuntstyrningen etc. Är det relän som styr expansionsventilen också eller hur fungerar styrningen på den?

Är gasen väck så är det ju värre men jag är lite skeptisk till att det verkligen är kompressorn som är kass lixom....

NÃ¥gra  ideer?

Mvh Pelle




2 vuxna, 32" LCD TV, 4 datorer.
Nibe Fighter 410p, 85m2, 1 innomhusgivare, ingen yttre givare (än).
Tidigare installerad panna: CTC 103, 15000-17000Kwh

Utloggad pelle900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 410P A-03/A03 fel
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2010, 14:45:55 »
Hej igen,

Ville bara uppdatera hur det har gått.

Epansionsventilen är nu bytt tillsammans med avfuktaren/filtret och nu är pannan i toppskick igen ser det ut som.

5 papp denna gång, bättre än 10 papp bara för kompressorn som dom ville byta.

2 vuxna, 32" LCD TV, 4 datorer.
Nibe Fighter 410p, 85m2, 1 innomhusgivare, ingen yttre givare (än).
Tidigare installerad panna: CTC 103, 15000-17000Kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!