Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitt livs novell - eller HILFE!  (läst 9548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mitt livs novell - eller HILFE!
« skrivet: 17 oktober 2006, 15:46:49 »
EDIT: Det finns faktiskt nÃ¥gra enstaka konkreta frÃ¥gor inbakade i all information, tar och rödmarkerar dom  ;)

Vet inte riktigt var jag ska placera detta men jag börjar här. Vet att det blev på fok för mycket info men here goes:

Jag är husägare sedan ett Ã¥r tillbaka, relativt ohändig och helt novis pÃ¥ det mesta som har med funktion och underhÃ¥ll av hus att göra, men ett Ã¥rs boende och studerande av ämnet har gjort att jag iaf börjar fÃ¥ LITE pÃ¥ fötterna. Att sedan snubbla över en veritabel guldgruva som denna, full av energinördar (som jag är pÃ¥ väg att bli) är ju inte direkt fel. Internet at its very best! Creds till upphovsmakarn och alla användare.  :-*

Så till min historia, jag är lite dålig på att hålla saker kort så jag hoppas verkligen att ni orkar ta er igenom och besvara/kommentera så mycket som möjligt. Det är väl troligen inte bara mig till gagn iaf. :) Ska även se till att uppdatera min profil.

Bor alltså sedan snart ett år tillbaka i ett enplanshus byggt -53 (modell sommar) med inredd källare, tillbyggt på 70 och 90-talet med kutterspån på den större vinden över husets ursprungliga del. Väggarna är tilläggsisolerade utifrån runt hela huset men två utbyggnader som har gjorts under 90-talet (ett stort burspråk i sovrummet i ena änden av huset och en tillbyggd köksdel i andra änden) är ganska slarvigt utförda och kraftiga köldbryggor (tror jag det kallas) uppstår invid väggarna. Vet inte om det är golvet eller skarvarna mellan golv och vägg eller både och som är problemen. Köksdelen står på ett oinspekterbart kallt uppmurat utrymme och köket är nytt ifrån -04 med oljad ekparkett osv så det känns inte så kul att behöva riva. Varför föregående ägare inte gjorde något åt detta innan köksrenoveringen känns som ett mindre mysterium. Vindsutrymmet över den tillbyggda köksdelen (hobbybyggd på 90-talet vad jag kunnat förstå) går inte ens att inspektera i dagsläget och utrymmet över den tillbyggda sovrumsdelen (tidigt 70-tal) har ett inspektionshål, varigenom man kan se att där ligger mineralullsisolering.

Har hur som helst en horribel energiförbrukning (ca 32000kwh inkl hushållsel) sett till husets storlek (ö.plan ca 70m2 och källardelen ca 60). De stora bovarna i dramat är vad jag kan förstå, utöver bristerna i isoleringen, en gammal CTC 260B -1964 konverterad till eldrift och mina två direktverkande (säger man så?) värmegolv i källaren. Ena golvet, ett klinkergolv på ca 20m2 i den på 70-talet tillbyggda källardelen blir inte varmt men jämfört med klinkergolvet utan värme i pannrummet/tvättstugan är det stor skillnad. Det mesta av den värmen får maskarna ta del av antar jag. Har även förstått att det inte är optimalt för fukthalter i väggar och luft att värma upp plattan och marken under men det kanske trots allt håller själva plattan lite torrare än utan värme?

Att riva det relativt nylagada klinkergolvet, bila upp golvet, isolera, gjuta ny platta etc etc känns INTE som ett alternativ då jag har vare sig kunskap, tid eller råd att utföra detta, utan jag får inrikta mig på att förbättra isolering och byta panna i första hand som sagt.

Det andra uppvärmda golvet, ett klinkergolv i badrummet med bastu (som vi hittills inte använt) på ca 10m2, även det i källaren, verkar iaf vara isolerat på något vis för där blir golvet varmt och skönt även om termostaten är lågt ställd. I samma rum står även den separata vv-beredaren installerad 2004 av föregående ägaren, vilken också bidrar till att hålla rummet varmt. 150-200l tror jag den är och av märket "FAGOR". I somras var där onödigt varmt men när jag testade att stänga av golvvärmen blev golvet så kallt, rått och obehagligt att jag slog på det igen omgående. Jag kollade vattentemperaturen vid ett tillfälle med en stektermometer i ett vattenglas, minst 65 grader, kanske lite varmt?

Jag, min fru och min 2-Ã¥riga son har bott här sedan 1:a November 2005 och den lägsta elförbrukningen vi har haft under en mÃ¥nad var i Juli med 885kwh (=1345kr med dagens attraktiva elpris  huvuddunk). DÃ¥ var vi delvis bortresta och använde mindre vatten än vanligt sÃ¥ jag antar att det var de tvÃ¥ värmegolven som stod för nästan hela den förbrukningen.

Om vi går längre tillbaka i tiden så hade vi under de kalla vintermånaderna en förbrukning på ca 4000kwh med en peak på 4569 under Januari. (Allt enligt elverkets mätningar)

Ã…ter till pannan och radiatorkretsen.
Pannan är alltså en CTC 260B kombipanna från 1964 och sitter såvitt jag kan förstå i någon slags seriekoppling med vv-beredaren vad gäller tappvattnet. Har haft elkassetten (Thermia "Kassett 2") avstängd sedan i Juni till för några dagar sedan och märkte ingen skillnad på varmvattnet. Vet inte när den eldades med olja senast, men enligt sotaren har han varit här på 2000-talet och sotat kanalen från pannan så jag antar att den kanske har eldats med ved ganska nyligen.

Ett besiktningsprotokoll ifrån 2002 som tidigare ägare gjort inför införskaffning av pelletsbrännare och braskamin till öppna spisen på övre plan underkänner rökkanalerna och rekommenderar tätning av den ena i hela dess längd samt att "för ändamålet avsedd rökslang installeras" i kanalen från pannan. Jag tycker dock inte att det känns helt vettigt att installera en pelletsbrännare i den här utan tittar i första hand på nya kompletta lösningar. Pannan är för det första ändå drygt 40 år gammal och jag är som tidigare nämnt inte speciellt händig och har ingen lust att pyssla och strula för mycket med grejerna. Dessutom krävs det vad jag kan förstå en viss grad av ombyggnad för att få det att fungera med automatshunt och givare, vilket väl nästan är en förutsättning för att kunna få en jämn temperatur och god ekonomi vad jag kan förstå.

Med tanke på temperaturen under kalla månader i det i övrigt ouppvärmda rummet där pannan står lär isoleringen i den också vara obefintlig och det ska väl vad jag har kunnat utläsa vara ganska svårt att få en hög verkningsgrad med en så här gammal pelletskonverterad panna jämfört med en modernare.

Vidare består radiatorkretsen av ett tvårörs-system med både oisolerade och isolerade rör av lite olika dimension. De oisolerade rören i källartaket bidrar väl till det faktum att de två stora elementen i källarplanet känns överflödiga och jag hade dom helt strypta nästan hela vintern. Bättre att isolera samtliga rör och låta elementen (och golven) värma? På det övre planet har jag 6st element fördelade på 2 sovrum, ett vardagsrum och ett litet öppet "sovrum" i anslutning till köket som fungerar som matrum. I köket samt under ett fönster i vardagsrummet saknas element. Cirkulationspumpen är en gammal "Grundfos D431 typ UM 20 20" och det verkar inte gå att justera hastigheten på den.

Väntade in i det sista med att slå på pannan, ett oljefyllt 700W (snarare 850 visade det sig när jag mätte) fick tjänstgöra av och till i sovrummet under de sista veckorna. Slog till slut på den för 5 dagar sedan. Ställde termostatvreden på ca 30 resp 40 grader och drog igång den. Efter diskussion med en rörmokare som varit här och tittat och offererat byte till en CTC Ecoel (för att senare ev. komplettera med värmepump) öppnade jag alla element fullt, fyllde på systemet som var nere på nära 0 upp till ett kilos tryck, slog av cirkulationspumpen (den hade visst varit på hela sommaren med alla element strypta :-O) och luftade alla element utom ett par stycken där jag inte kunde rubba luftningsskruven. Har fortfarande rätt mkt sus i elementen, beror det på att pumpen går för fort eller ska jag försöka lufta den också? Det är alltså inget vattenljud, porl eller kluck eller så utan bara ett sus.

Vad jag kunde utläsa av lamporna på elmätaren gick förbrukningen upp med ca 7kw när jag drog igång kassetten, har inte riktigt greppat om eller när båda patronerna jobbar eller ska jobba. Förstår möjligen att det kan behövas när det är så kallt ute att effekten från bara en patron inte räcker till för att värma vattnet, men när det är milt ute som nu (ca5-10+) förstår jag inte alls vitsen med att ha 2st eller hur dom samverkar. Någon som kan förklara för mig? :)

Precis som under förra vintern har jag under de första dagarna fått springa och korrigera upp och ner lite grann på såväl panna som element. Ville försöka låta alla element stå max öppna och reglera på pannan men med stora yttre temperaturväxlingar blir det väl ganska svårt. Nu har jag hursomhelst alla helt öppna (utom de 2 elementen i källaren som är helt stängda) och har ftf sänkt framledningstemperaturen från ca 40 till lite drygt 30 grader. Det verkar just nu med ca 5 till drygt 10+ utomhus ge en inomhustemp som pendlar mellan 19,5 till 23 grader beroende på tid på dygnet, var i huset man befinner sig och vad som försiggår.

Jag skulle kunna fortsätta ett tag till men jag får nog stanna här om jag ska ha chans att få några svar alls. Har säkert missat något fundamentalt i allt mitt svammel och jag har ändå inte ens nuddat vid frågorna jag har om ventilation (för få tilluftsventiler, var placera nya? hur mäta undertryck, luftkvalitet etc?), radon (har egen borrad brunn med radon ca 500 bq/l), osv osv. Det får bli en annan historia i en annan tråd.... Underförstått vill jag också förstås gärna ha tips om vad jag bör välja för uppvärmingskälla, bergvärme verkar ge en på tok för hög investeringskostnad för min plånbok och jag väljer väl egentligen i första hand mellan en frånlufts eller luft-vattenpumpslösning och en pelletsanläggning... Phew..

Djupt tacksam för ALLA svar, tips, synpunkter och kommentarer jag kan få!

Mvh
Mattias
« Senast ändrad: 17 oktober 2006, 20:44:10 av Mattias O »
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2006, 21:43:14 »
Börjar med en motfrÃ¥ga, finns det väggar och tak eller tältar du pÃ¥ en platta?  :-\  Sc:,h
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2006, 21:45:17 »
Gör ett hÃ¥l in I grunden under köksdelen ( den var tillbyggd va)   utifrÃ¥n lämpligtvis …. SÃ¥ kan du Ã¥la in där och inspektera om du har nÃ¥got vidare till issolering värt namnet … det som snarare verkar mest oroande tycker jag är att det av dun beskrivning verkar vara ett torpargrund där som saknar ventilerings ventiler .. Ã¥ dÃ¥ kan det även vara sÃ¥ att du kan hitta massa otrevliga ruttna golvbjälkar där …

Är din panna en förbränningspanna som du numera bara kör på el???
I sådana fall så tycker jag att du ska öppna luckan och trycka in en lagom stor bit mineralulls issoleringsskiva i rökkanalen ut från pannan ,,, för att inte ventilera igenom en massa kall luft som kyler i onödan….se också till att alla luckor och dyligt är stängda ordentligt

65 grader från vvb tycker jag e lagom

man brukar seriekoppla varmvattnet om man tex eldar ved ,,,, dÃ¥ värmer veden vattnet i första hand och om man inte eldar sÃ¥ värmer beredaren upp det sista till önskvärd temperatur….  Det bästa med en sÃ¥dan seriekoppling är att man aldrig blir utan varmvatten även fast man inte har eldat..

nä det spelar väl ingen roll om rören istället för elementen värmer i källaren …. Issolera dom endast om du tycker att det blir för varmt där … anars ingen vinst med det jobbet…

det gör inget för en cirkulationspump att jobba mot stängda ventiler … däremot är de känsliga för att gå torra…

tvÃ¥ elpatroner är för att man inte skall behöva köra maximal effekt när det inte behövs …. Man kan liksom stega upp beroende pÃ¥ vilket som behövs för tillfället … kan tex vara pÃ¥ 3 + 6 kw  och dÃ¥ finns möjligheten för pannan att använda 3 6 eller 9kw  värmeeffekt
varmt ute = pannan slår till 3 kw ibland …. Svinkallt ute … pannan pendlar mellan att använda 6 och 9 kw ´s effekt…. För att hålla temperaturen….

Termostaterna brukar man använda …. Do är till för att när temperaturen i rummet är uppnådd så ska de stänga elementet så att det inte blir för varmt i rummet … därav ställer man in de individuellt i varje rum den temp man vill ha där … blir således maxtempen där … om tex solen lyser in och värmer så stänger termostaten….

Har du mekanisk ventilation i huset???????
 I sÃ¥dana fall sÃ¥ är en frÃ¥nluftsvärmepump inte sÃ¥ tokig …. Men i anat fall sÃ¥ blir det ju en himla massa dragning av ventilationsrör också…

Jag personligen är ju inte precis någon fanatisk entusiast av värmepumpar … visst kanske jag skaffar mig någon liten luft luft som komplement ..
Tillbaks till dig …. 
Luft vatten verkar vettigt ,,, men de klarar ju inte sträng kyla

Jo  nu har jag i alla fall plitat ihop lite läsning till dig…BG

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2006, 11:16:32 »
Börjar med en motfrÃ¥ga, finns det väggar och tak eller tältar du pÃ¥ en platta?  :-\  Sc:,h

Eh. Ironi?
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2006, 12:19:32 »
Värmebovarna, pannan och golvet, är säkert rätt identifierade.

Oinspekterbara delar av huset (grunden och vinden) låter farligt. Jag skulle se till att komma åt att inspektera där även om det blir besvärligt. Taket kan t.ex börja läcka. Bra att upptäcka det innan vattnet kommer ner i bostadsdelen.

Väggarna var tilläggsisolerade. Med tanke på köldbryggor, källargolv m.m kan man fråga sig om det är gjort på rätt sätt så att det inte blir kondens i väggen någonstans. Det finns fall där man har lagt en fuktspärr ytterst vilket inte fungerar.

Suset i elementen beror säkert på att pumpen ger för högt flöde. Hade samma problem när vi flyttade in i vårt hus. Demonterade pumpen och minskade diametern på pumphjulet med 1/3 som provisorisk lösning, sedan inga problem. Men det kan vara enklare med en ny pump.

Pannan är att betrakta som skrot. Meningslöst att satsa på den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2006, 17:50:48 »
Hoppas att du inte har blivit ihjälskrämd av alla svar....

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2006, 18:49:20 »
Tack för bra svar! Har inte haft tid att svara förrän nu..

BG:
Tomten sluttar lite, källaren ligger ganska grunt och en stor del av källarväggen är ovan mark. Ca 110-140cm beroende på var man står. Köksutbyggnaden mitt på husets östra gavel står på tre murade väggar av lecablock eller dyl., ca 110-115cm höga ovanpå en platta som bara verkar ligga 10-15cm ner i backen. Lite skumt även det kanske?

Det finns två ventiler på den östra väggen längst ut, smartare hade väl isf varit att sätta en ventil i dom två parallella väggarna(norra och södra) för att luften lättare ska kunna passera igenom antar jag? Fogarna är synliga till viss del, dock enbart på den östra väggen med ventilerna. Detta är väl inte direkt ovanligt, dock ett tecken på att kall, fuktig luft står kvar där inne och bör ventileras ut?

Tipset med ullen i rökröret känner jag igen från andra inlägg och det ska jag nog följa upp, även om jag med all säkerhet byter ut pannan inom kort.

Angående seriekopplingen av vattnet, vid närmare titt (och kläm) inser jag att det snarare handlar om en slags parallellkoppling, om jag inte blandar ihop begreppen här. Vidare verkar det nog faktiskt vara så att "kalltappvatteninloppet" till den gamla pannan är stängt och att värmeväxlaren (batteri kallas den i manualen) inte används alls. Antar att det är det mest ekonomiska när man inte eldar i pannan och har en ny vv-beredare.

Tycker nog att jag hade onödigt varmt här i källaren i vintras, rören i taket värmde bra. Samtidigt stiger väl en del av den värmen genom taket(golvet) till övervåningen så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Problemet lär ändå bli mindre eller åtminstone förändras när jag byter panna och kopplar in automatshunt etc så jag väntar nog med att isolera rören.

Har förstått att elpatronerna ska fungera som du säger men jag tycker att schemat för inställningen är lite förvirrande. Kanske får återkomma till det.

När jag talar om termostater menar jag alltså de två reglage på elkassetten med temperaturskalor, som reglerar elpatronernas effekt. Vad gäller radiatorerna så är min uppfattning att en termostat ska precis som du säger kunna strypa/öka flödet för att hålla en viss temperatur. Vad jag kan förstå har inte mina gamla gråa Danfoss "termostater" denna funktion utan är enbart vred för att manuellt reglera flödet, eller har jag fel? Om de SKA kunna reglera automatiskt har nog den funktionen isf upphört att fungera, tvivlar dock starkt på att dom verkligen ska kunna det. Är inte radiatortermostater med den funktíonen dyra?

Har ingen mekanisk ventilation så jag antar att frånluftsvärme blir för krångligt. Behållningen skulle väl utöver bättre driftsekonomi iofs bli att dessutom få ordning på ventilationen i huset, dock kanske till ett väl högt pris. Jag har räknat till endast två tilluftsventiler i övre plan, varav en sitter inne på en liten toalett där dörren ofta är stängd. I källarplanet har jag såvitt jag minns bara en tilluftsventil och två frånluftsfläktar, en i tvättstugan/pannrummet och en i badrummet. Dessa styrs helt manuellt (den i tvättstugan har i princip gått dygnet runt sedan vi flyttade in i tron att det var vettigt men jag vet bättre nu) och jag har precis införskaffat två nya PAX 231 med kallrasskydd och fuktstyrning för att ersätta dom gamla med. Dock måste jag väl se till att få IN luft på vettiga ställen också, även om huskonstruktionen i sig med gamla 2-glas fönster och dåligt isolerad vind mm förmodligen i dagsläget gör att det kommer in tillräckligt mycket för att inte lida syrebrist.. Eller?

Angående värmepump kontra pelletspanna. Helst skulle jag nog vilja kunna elda till mig värmen när det nu finns en murstock i huset å allt men jag är lite orolig för stöket med pelletsanläggningar och ved är ju inte ens att tänka på då. Exempelvis Janfires nya "No Hands"-pelletsbrännare verkar kunna vara ett någorlunda skötselfritt alternativ, den är dock ganska ny och kanske har lite barnsjukdomar så jag avvaktar och håller koll på utvecklingen där. Hur värmer du ditt hus?


Roland:

Att huset skulle vara perfekt byggtekniskt kan man väl baserat på byggnadsår (-53) och tillbyggnadsår (-72) (samt köket då enligt uppgift på 90-talet) och det urpsrungliga sommartemat utesluta, men det kanske lät värre än vad det är.

Köksdelen är ca 10m2 och jag ska ta upp ett hål till vindsdelen i samband med att jag förmodligen låter spruta ekofiber i åtminstone den stora gamla vindsdelen med kutterspån (och hålla koll på fukten där uppe efter tilläggsisoleringen). Ska väl även se till att kunna ta mig in under köksgolvet vid tillfälle. För att isolera golvet om inte annat och i samband med det försöka förbättra ventilationen.

Angående tilläggsisoleringen, de har alltså isolerat och panelat om ovanpå den gamla panelen. Om de nu skulle ha lagt nån plast där så är väl det värsta som kan hända att man på mycket lång sikt isf kanske tvingas isolera och panela om? Ska väl iaf inte kunna påverka inomhusmiljön etc? Tror dock inte det sitter någon plast där, när jag tittar underifrån ser det iaf inte ut att finnas någon.

Gillestugan i källaren däremot har furupanel och, utgår jag ifrån, träreglar som jag antar isf inte mår så bra. Där nämnde någon att det också skulle kunna sitta plast och kapsla in fukt. Det BEHÖVER iofs inte vara så och panelen är kanske nyare än -72 när den delen byggdes. Har ingen "källardoft" att tala om i källaren iaf om det nu är ett gott tecken. Får väl ta och undersöka det också så småningom..

/Mattias
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2006, 08:15:46 »

Angående tilläggsisoleringen, de har alltså isolerat och panelat om ovanpå den gamla panelen. Om de nu skulle ha lagt nån plast där så är väl det värsta som kan hända att man på mycket lång sikt isf kanske tvingas isolera och panela om? Ska väl iaf inte kunna påverka inomhusmiljön etc? Tror dock inte det sitter någon plast där, när jag tittar underifrån ser det iaf inte ut att finnas någon.


Låter ok. Det som kan hända med ett lager plast ytterst är att det blir kondens i isoleringen då fukten inte kommer ut, sedan mögeltillväxt och en massa elände. Men utan plast skall det inte vara något problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2006, 22:16:31 »
Jo men då borde det inte vara så svårt att göra en liten servicelucka utifrån på något diskret ställe…
Dom hade väl dåligt med ork i armarna när de skulle gräva för den plattan … får väl hoppas att de har lagt en ordentlig grusbädd under…

Reglerar du värmen upp i huset genom att ändra på termostaten på el kassetten?????
Har du inte shunt på pannan ….
Radiatortermostater kostar ca 200 kr st

Mitt hus värmer jag inte alls för tillfället …. Har ca 12 grader inomhus nu för tillfället , hÃ¥ller pÃ¥ med en ganska genomgripande renovering, sÃ¥ vi har inte flyttat in ännu, mÃ¥ste spika igen hÃ¥len ut pÃ¥ backen, har breddat och förlängt taket i sommar samt nya pannor,,, men sÃ¥ fort jag har fÃ¥tt igen väggarna mellan takstolarna och satt i isolering sÃ¥ ska jag börja värma…..   
Och nu till den egentliga frågan.
Jag har en kombipanna från 81 som jag mestadels eldar ved i … speciellt på helgerna … när det blir kallare brukar jag slå på oljan i veckorna ,har inte tid att elda då ,,,
Ved delen är egentligen ganska oeffektiv på den här pannan ,men jag har byggt om den till underförbränning istället med en 45cm okyld kanal där rökgaserna kan hettas upp och förbrännas ordentligt….
MEEEEEN ,,, jag tänker kasta ut den här pannan om nÃ¥gra Ã¥r när det blir dags att flytta in och dÃ¥ vill jag nog ha en panna med  att elda i …. Kanske en sÃ¥n panna som man kan köra pellets flis spannmÃ¥l i ….


Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2006, 23:39:38 »
Ligger då inget grus i utkanten av plattan iaf så jag tvivlar..

Jo nog sitter det väl en shunt där som jag knappt tittat på, men är det inte vettigare att försöka elvärma så lite som det bara är möjligt? I likhet med en automatstyrning med (inne)givare?

Ok, men bör mina gamla gråa Danfossrattar ha termostatfunktionen och har den isf gett upp? Vore väl inte otroligt med tanke på att åldern på dom flesta säkert kan vara alltifrån 30 till över 50 år antar jag. Kollade faktiskt på termostater på K-Rauta idag, de var av fabrikatet GELIA och kostade dryga tvåhundringen. Dom såg dock riktigt billiga och trista ut..

Lycka till med färdigställandet då! :)


Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2006, 23:44:05 »
Börjar med en motfrÃ¥ga, finns det väggar och tak eller tältar du pÃ¥ en platta?  :-\  Sc:,h

"Börjar med". Väntar du på att jag ska besvara din fråga? Ja det finns väggar och tak och nej jag tältar inte på en platta.

Kommer fortsättningen nu eller ville du bara hoppa in och vara dryg och isf. av vilken anledning?
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2006, 22:06:14 »
Hmmmm förhoppningsvis sÃ¥ kanske dina ventiler passar till nya termostater, men det är inte alls säkert .... och om de inte passar kan du bli tvungen att byta själva radiatorventilerna oxÃ¥....  tänkte bara eftersom du skrev att de var kanske 50 Ã¥r gamla .... köper du nya termostater kolla sÃ¥ att de passar innan du köper en massa....

inomhusgivaren brukar styra en motor som öppnar och stänger shunten....

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #12 skrivet: 09 november 2006, 22:38:09 »
Börjar med en motfrÃ¥ga, finns det väggar och tak eller tältar du pÃ¥ en platta?  :-\  Sc:,h

"Börjar med". Väntar du på att jag ska besvara din fråga? Ja det finns väggar och tak och nej jag tältar inte på en platta.

Kommer fortsättningen nu eller ville du bara hoppa in och vara dryg och isf. av vilken anledning?

Ledsen om du uppfattade mig som dryg, har inte varit inne hä på en stund nu!
Ironi var det naturligtvis i det inlägget...
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #13 skrivet: 10 november 2006, 11:32:20 »
Börjar med en motfrÃ¥ga, finns det väggar och tak eller tältar du pÃ¥ en platta?  :-\  Sc:,h

"Börjar med". Väntar du på att jag ska besvara din fråga? Ja det finns väggar och tak och nej jag tältar inte på en platta.

Kommer fortsättningen nu eller ville du bara hoppa in och vara dryg och isf. av vilken anledning?

Ledsen om du uppfattade mig som dryg, har inte varit inne hä på en stund nu!
Ironi var det naturligtvis i det inlägget...


Var väl ungefär så jag uppfattade det först också men eftersom jag är i behov av hjälp, du säkert hade något att tillföra och jag såg att du var inloggad flera gånger efter att du gjorde inlägget utan att komma med nån fortsättning "lackade" jag lite.. Men ok, ingen fara.
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

Utloggad Mattias O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt livs novell - eller HILFE!
« Svar #14 skrivet: 10 november 2006, 14:11:28 »
Hmmmm förhoppningsvis sÃ¥ kanske dina ventiler passar till nya termostater, men det är inte alls säkert .... och om de inte passar kan du bli tvungen att byta själva radiatorventilerna oxÃ¥....  tänkte bara eftersom du skrev att de var kanske 50 Ã¥r gamla .... köper du nya termostater kolla sÃ¥ att de passar innan du köper en massa....

inomhusgivaren brukar styra en motor som öppnar och stänger shunten....

Hej, har inte avlidit, så mkt nu bara men nu ska jag ta tag i detta igen!

Du har förstås rätt angående givare + automatshunt men även temperaturen i en modern panna regleras väl upp och ner beroende på behov antar jag? Är väl inte konstant temperatur i pannan och enbart shunten som styr värmen ut till radiatorkretsen? Är väl förstås stor skillnad på en vp och en pelletspanna i det avseendet också. Fundamentala kunskaper man saknar känner jag ;).

Har som jag nämnt tidigare reglerat panntempen upp och ner med hjälp av termostaterna på elkassetten ett par ggr mellan ca 35 till drygt 40 grader och låtit radiatorerna stå helt öppna i princip hela tiden. Mina gråa gamla Danfosstermostater kom -71 och är förmodligen nånstans därifrån och jag misstänker att funktionen i dom är från begränsad till obefintlig. Förra vintern när jag hade panntempen på 50-60 grader fick jag vrida på dom hela tiden för att vi fick för varmt/kallt inne. Funderar väl på att byta ut alla, i sammanhanget är det ju ingen jättekostnad. Eller iaf börja i sovrummet och testa.

Att låta dom stå fullt öppna med lägre panntemp som jag gör nu har hur som helst gett en någorlunda jämn temperatur mellan rummen men ungefär samma fenomen som föregående vinter uppstår. Nämligen att framför allt övre planet (1-plan + källare som sagt) blir kallt på natten men under dagen och framåt kvällen stiger den med 3-4 grader. Just nu står panntempen på endast 35 grader och det tillsammans med övriga värmekällor ger på övre planet som lägst ca 18 och som högst ca 21-22 grader.

Det är förstås helt naturligt med svängningarna i och med att det är kallare på natten och att jag kör så låg framledningstemp samt har termostaterna fullt öppna. Skulle jag vrida upp så att tempen blir mer lagom på natten så kommer det istället att bli lite väl varmt på dagen/kvällen så jag föredrar det här just nu. En annan orsak till att det nog kan bli kallare nu än förra hösten där uppe nu är även att vi tidigare i somras tvingades såga upp ingången från hallen till vardagsrummet på båda sidor. Väggen är en före detta yttervägg och det strömmar in kall luft både från sidorna och underifrån. Varför vi tvingades göra detta kan jag ev. ta en annan gång men jag har nu sent om sidor fått iväg ett brev till försäkringsbolaget och hoppas på att dom ersätter mig för att fixa till detta.

Angående tipset om isolering av rökröret från pannan, jag upptäckte idag att spjället inte ens varit stängt. Ringde till CTC för att kontrollera hur det skulle stå för att vara stängt, och spaken skulle enligt honom vara utdragen, vilket den numera är :/ Antar att det dragit ut några sköna ören där under förra vintern... Tror inte jag kan få bort kåpan mellan rökröret och murstocken enkellt så jag vet inte om jag kommer åt att isolera där. Han tipsade om att peta in isolering i sotluckorna också.

För livslängden på pannan har jag förstått att det inte är så bra att köra den på så här låga temperaturer, nu spelar det kanske inte så stor roll eftersom det här är en tillfällig lösning i väntan på att få den utbytt. CTC-killen jag talade med var även inne på att det inte finns någon ekonomi i detta utan att jag lika gärna kan höja tempen till 60-65 grader och shunta ut mindre vatten istället.. Shunten som jag tidigare inte har brytt mig om alls står på läge 5 av 10 nu.

Är du/ni av samma uppfattning? Jag är livrädd för att dra upp termostaten så mkt nu, från ca 35 till lite drygt 40 grader tror jag drog upp förbrukningen med 20kwh eller nåt i runda slängar. Kan ha haft med andra faktorer såsom yttertermpen att göra oxå men att den gick upp är helt klart. Fast det kanske är som han säger, att det inte gör någon större skillnad för driftskostnaden, bara att pannan mår bättre och att jag får strypa shunten mer då som sagt. Tror jag kommer bli tvungen att strypa radiatorerna oxå då till viss del, eller kan man strypa shunten till nästan 0?? Vidare att strypa bort ett eller flera element som jag gör i källaren, sparar det verkligen nåt eller är det lika bra att låta dom pumpa på så att den värmen stiger upp till resten av huset?? Rätt säker på att jag får lite onödigt varmt i källaren igen då iofs.

Om jag hade fått arslet ur vagnen och bytt ut den här eländespannan hade jag väl inte haft dom här problemen (dock kanske andra). Rejält saltade offerter, tvistande uppgifter i internetforum och från konsumenter/leverantörer/installatörer, rädsla för fortsatt skenande elpris, för stigande efterfrågan och pris på i kombination med sämre tillgång av pellets (samt vad händer när för stor del av befolkningen eldar med pellets och gör stora besparingar jämfört med andra energiformer? Beskattning lär väl komma som ett brev på posten förr eller senare?) Detta i kombination med att ens ekonomi är klart begränsad gör att jag känner mig mer velig och orolig att välja fel uppvärmningssystem än någonsin.

Häromdagen kändes det som om jag var tillbaka på ruta ett. När jag flyttade in här för ett år sen tänkte jag att jag skulle skaffa en luft/luftvärmepump omgående för att få ner förbrukningen något och att så fort som möjligt installera en kassett i öppna spisen. Kände emellertid att det nog var vettigare att ta de 20-25 tusen kronorna för LL-pumpen och lägga på en bv/lv-pump/pelletspanna istället. Kassetten hade jag förstås kunnat låta installera, men eftersom kanalerna i skorstenen behöver tätas också så tänkte jag att jag skulle försöka få tag i nån som kunde fixa rubbet på en gång med pelletspanna, slang, tätning, spiskassett. Dessutom till ett bra paketpris. På den vägen är det och så gick tiden...

Nu står jag här ett år senare med ingenting av ovanstående gjort och inser att det nog var en önskedröm att hitta någon som skulle kunna lösa alla mina problem på en gång, smidigt och prisvärt och med bra garanti för framtiden. Skenande enegipriser och en stor osäkerhet inför framtida prissättning, beskattning osv, gör min rädsla över att gå i en dyr fälla som på sikt kanske visar sig bli ganska olönsam och/eller inte motsvara förväntningarna rörande funktion och underhåll mm. påtaglig. Bergvärme tycks just nu vara det NÅGORLUNDA säkra valet, men inga garantier där heller och smakar det så kostar det. Mer än vad vår ekonomi egentligen tillåter.

När allt kommer omkring kanske det blir till att tilläggsisolera vinden och trots allt testa slänga i en brännare i det gamla pannhärket sÃ¥ man kan kan avvakta effekterna av den här "boomen"..  :-\

Blev mycket tankar och funderingar igen men jag är tacksam för kommentarer och svar..
« Senast ändrad: 10 november 2006, 15:17:32 av Mattias O »
Hus: 1-plan med inredd källare ca 70+60m2 i Vallentuna - Stockholm. Byggt 1953, tillbyggt -71 samt en mindre, halvtaskigt isolerad källarlös del byggd slutet -90/början 2000. Bristfälligt isolerat burspråk i stora sovrummet plan 1. I övrigt tilläggsisolerad träfasad, osäker på hur och hur mycket. Övervägande gamla 2-glasfönster. Trång kallvind med någon dryg dm kutterspån samt sporadiskt utrullade isolermattor som jag tror mig ha förstått att jag bör göra mig av med av fuktskäl. Omdränerat -07 med 100mm pordrän under mark. Källarvägar till stor del isolerade även invändigt men finns inga stora upplevda fuktproblem baserat på luktsinne och avläst hygrometer. Oisolerad platta med kalla klinker och betonggolv i källarplanet (har nyligen slitit bort ett trägolv och bytt avloppsrör) som till stor del är tänkta att få heltäckningsmatta på sig, dom andas ju numera säger dom. Undantag klinkergolvet i badrummet som faktiskt blir ganska varmt!

Uppvärmning: Kompakt shuntlös elpanna CTC-Electronic från -80 nånting med utegivare står ovanpå urkopplad kombipanna CTC 260B -64 (blev visst ingen besparing att byta till denna, DOH) och värmer radiatorvattnet. Separat VVB -04 står i badrummet i källaren. Direktverkande golvvärme (komfortvärme?) i badrumsgolv (tillkopplad) och i gillestugagolv (avstängd). Nytt (sep -10) är en avfuktare EchoDry Combi i tvättstugan som även värmer luften en del. Tvätten torkar ju aldrig. Oljefylld radiator 700w som komplement i sovrum plan 1 (taskigt isolerade burspråket). Mindre braskassett Eurofire Energikassetten -07 i vardagsrum plan 1.

Årsförbrukning: aug -09 till aug -10 ca 24200kwh (brukar ligga på drygt 25000 men eldade och frös till viss del denna ovanligt bistra vinter) varav värmegolv samt lampor i badrum uppmätt till ca 4200kwh. VVB baserat på vissa mätningar och uppskattning ca 3000kWh. Oljefylld radiator i sovrum kanske 500-1000kwh? Hushållsel enligt schablon 5000?

Personer i hushållet: två vuxna och två små barn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!