Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var tog montera pump i garage vägen ?  (läst 3447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Var tog montera pump i garage vägen ?
« skrivet: 14 februari 2006, 16:07:59 »
Är det någon som tagit bort det ??

 Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Convertible90

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 22:09:40 »
Ja, jag tog bort det då min ursprungliga fråga försvann i allt tjafset om vad hantverkare tar betalt......
Men om ni har några konkreta förslag på billig värmepump som passar i ett garage på 50 kvm, tar jag tacksamt emot dem.

/Lasse

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 22:53:01 »
Jag vill också sätta en L/LVP i garaget men väntar till sommaren så jag slipper bli kall om mina små fingrar under montaget...

Spelar inte så stor roll för min del om det är en flashig märkesmaskin med obegränsat med funktioner eller en billig basic bara den är billig och framförallt gör sitt jobb.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 23:16:06 »
Hej ..
midea har bra å billiga små 410 pumpar,det är onoff pumpar men det kvittar dom e nästan lika bra som en inverterpump..speciellt som man i princip får 2 st för samma pris ..som en stor inverter

se bara till att ni monterar dom fristående och inte på vägg...då det skrammlar ur dom då dom slår av å på =)

Utloggad Convertible90

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2006, 15:22:17 »
Hej ..
midea har bra å billiga små 410 pumpar,det är onoff pumpar men det kvittar dom e nästan lika bra som en inverterpump..speciellt som man i princip får 2 st för samma pris ..som en stor inverter

se bara till att ni monterar dom fristående och inte på vägg...då det skrammlar ur dom då dom slår av å på =)

Någon som vet vad Midea's pumpar har som lägsta innetemp. Det är ju ett garage det gäller så ca 15 grader är tillräckligt.

/Lasse

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2006, 18:49:51 »
Jag har en inverter pÃ¥ huset och en on/off pÃ¥ garaget och tycker att inverter är att föredra,  on/offarn pyser, stÃ¥nkar, pustar, vibrerar, tvärstannar och gÃ¥r pÃ¥ alla sätt osmidigt jämfört med invertern! BÃ¥da har R410 gas men on/offarn är större  8,1 Kw och invertern 6,0 Kw sÃ¥ det kanske förklarar en del. Ska du sätta den i ett hus köp inverter!!
                                                                                           
Grannen kom över till mig idag och frÃ¥gade om jag hade problem med värmepumpen för att belysningen i deras hus har börjat blinka de senaste dagarna. De hade ringt till Ske-kraft och de sa direkt att de skulle kolla om nÃ¥gon granne har monterat in en värmepump nyligt.  Jag har haft pÃ¥ on/offarn i garaget hela veckan, mycket riktigt lyset blinkar varje gÃ¥ng pumpen startar och det gör den rätt ofta dÃ¥ den är pÃ¥ 8,1Kw och garaget är pÃ¥ 36 kvadrat  .                         

Detta har jag skrivit pÃ¥ ett annat ställe pÃ¥ forumet men kan dela dessa erfarenheter även här!                      Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2006, 20:34:50 »
Joakar : Fick du pumpen till garaget till fyndpris eftersom den är så stor i förhållande till garagets yta? Mitt garage är på 72 m2 och jag funderar på en pump på ca 4kw.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2006, 21:51:11 »
Köp en on/off av något välkänt märke runt 4 kw. Finns ingen anledning att köpa inverter till ett garage om du inte skulle snubbla på en till kanon pris. Lägg häldre lite extra pengar på kvalitet och en riktig instalation så har du en pump som kommer ge dig billig värme tryggt och säkert med garanti i många år framöver. ^-^
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2006, 08:08:13 »
Hej .
jokar funkar den bra ? din sharp pump
på pappereret så e det ju en grymmaskin...att värma dina 36 kvadrat måste den fixa på tomgång...

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2006, 15:10:26 »
Den funkar fint och har en grym kapacitet men den startar och stannar ofta så det är därför grannen klagar! Jag har oftast kallt i garaget då är fördelen med att ha en jättepump är att den värmer garaget väldigt fort om man kommer på att man vill vara där en stund!
Problemet är att den inte har tomgång det är därför jag rekomenderar inverter för komfortens skull, inte kanske mest ekonomiskt men bäst.

Den ingÃ¥r egentligen i ett projekt som ska värma radiatorsystemet i huset är det tänkt i framtiden. Det enda som Ã¥terstÃ¥r är att tömma systemet och koppla ihop rören (sÃ¥ nära har det varit i mÃ¥nader, visst är det fördjävligt!)                         Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Var tog montera pump i garage vägen ?
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2006, 01:33:42 »
hej ..
"Felet" du har e ju att den e åt h-vette för kraftig,både du,pumpen.å grannen
skulle må bättre av en liten 3-4 kw pump=)

fast om du tänkt ha det till att värma kåken å bygga dit en platvärme växlare så förstår ja dig,har ju hafft samma tanke=)
till det måste pumpen va helt perre docka bara in den i en tank så får du längre drifts tider på den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!