Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera bergvärme med jordvärme?  (läst 4390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas_Blekinge2

  • Gäst
Thomas_Blekinge2
Kombinera bergvärme med jordvärme?
« skrivet: 13 juni 2014, 18:19:38 »
Hej, jag har en Nibe Fighter bergvärme och sedan länge funderat på om jag inte kan lägga en kortare jordslinga bara 10-20 m under markytan. På vintern tänkte jag köra som vanligt bergvärme och vår-höst tänkte jag att koppla jordslinga i serie med bergslingan så att brine går från VP först genom jordslingan sedan genom hålet och tillbaka till VP. Tempen på inkommande brine borde då bli betydligt högre.
Vid början av varje cycel kan dock brinen bli ganska så varmt (den hade tillfälle att värmas riktigt) kanske 20-25 grader. Kan det vara ett problem för VP? Ser ni andra problem?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2014, 18:26:41 »
Inga problem, men varför "bara" 10-20 m, och varför endast på sommaren?
Jag skulle gräva ner kanske 100 m om man ändå har en grävskopa på tomten och sen koppla ihop så att brine först går ut via jordvärmen och sen ner i borran och in.

På vintern får jordvärmen ta den värsta "smällen" med kyld brine, och på sommaren så värmer marken upp borran.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Thomas_Blekinge2

  • Gäst
Thomas_Blekinge2
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2014, 19:48:03 »
Tack för svaret. Vitsen denna kostruktion är att arken nära ytan är mycket varmare än nere vid 100 cm. En kortare slang kan ta upp mer värme där än vid 100 cm djup. Men det funkar enbart sommar-höst. Därför vil jag koppla bort den kretsen vinter och vår.
Grävmaskinen har grävt färdigt, det är schakt till  uteplats som ska stenläggas.
Att värma upp borren tror jag inte på. Jag har räknat mycket med värmeförflyttning i mark och är övertygat om att den värme an stoppa ned i borren under sommartid bara försvinner i det stora Intet.
Min fråga är egentligen om VP klarar en kortvarig värmestöt på 20-25 grader på inkommande brine.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2014, 20:47:35 »
Strömningshastigheten hos köldbäraren är ungefär en halv meter per sekund. Pumpen får varm köldbärare 20-40 sekunder. Därefter sjunker temperaturen snabbt då borrhålet kommer att leverera köldbärare som är runt 7 grader. Är det värt besväret med tanke på hur få gångtimmar det blir sommartid och tidig höst?

Det bör inte vara några problem med en kortvarig period varm köldbärare. En värmepump som står i ett uppvärmt utrymme startar ju sommartid när pumpen går sällan med en varm förångare. Men motorn belastas hårdare under startförloppet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2014, 21:59:40 »
Cp brukar ju starta ca 30 sekunder före kompressorn så det blir liten stund med riktigt varm brine och det bör inte bli larm då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2014, 18:03:54 »
Det funkar ju för alla som har "ren" jordvärme så varför skulle det inte funka i detta fallet?
Dessutom kyls ju brine via borran sommar/höst så du kommer inte märka nån speciellt ökning av temperaturen jämfört med bara borran.

Men som sagt blir effekten begränsad med bara 20 m jordvärmeslang, tror knappt du kommer märka nått alls?

Och sen har du rätt i att det inte går att värma upp borran, fel formulerat av mig, det jag tänkte på var att återställa temperaturen i borran lite fortare om du upplever att temperaturen inte vill komma upp i normal marktemperatur på sommaren?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2014, 19:05:57 »
Kan du inte dra den sista biten parallellt istället då, då får pumpen 50-50 av "varm" och "kall" brine, fast under dubbelt så lång tid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2014, 19:14:10 »
Tror knappast brinen blir så varm så det blir problem en Nibe 1245 har som default larmet för hög brine in på 30 grader men går att öka till 40 grader andra märken bör ha liknande temperaturer antar jag. Jag skulle helt klart lägga en till slinga på normalt djup och låta den vara inkopplad hela året för max brine temp på vintern när vp går mest.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2014, 19:23:19 »
Jag undrar vart i landet marken, några cm under ytan, kan nå en temperatur på 20-25 grader???? I alla fall inte i närheten av där jag bor, jag skulle gissa att det maxar runt 15 grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kombinera bergvärme med jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2014, 20:33:09 »
Temperaturen ett par decimeter under markytan är i princip medelvärdet av de senaste tvÃ¥-tre dygnens medeltemperatur pÃ¥ markytan. Det är nog inte omöjligt att temperaturen nÃ¥gra dagar per Ã¥r kan gÃ¥ upp till 20 grader. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!