Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PlaceringsrÃ¥d  (läst 657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vu4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placeringsråd
« skrivet: 14 september 2023, 11:09:31 »
Hej,har börjat titta lite efter en luft/luftpump för kompletteringsvärme på vintern och kyla på sommaren.
Som ni ser på min (eminenta?) bifogade skiss över mitt hus,finns en braskamin(Contura 550) installerad.
Har även en Nibe F370 för varmvatten,ventilation samt att den ger varmvatten till ett vattenburet element i hallen.
I övrigt är det elradiatorer.
Min undran är vart man ska placera innerdelen?

Huset känns kallast vintertid i östra delen(tvättstuga på skiss).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placeringsråd
« Svar #1 skrivet: 14 september 2023, 11:21:01 »
Hej! Jag skulle sätta en LLVP ovanför entrédörren om den ryms där(?) Borde bli bra spridning mitt i huset och även mot kaminen när man eldar där. Men bara en vattenradiator ansluten till F370 låter som en väldigt oekonomiskt lösning. Skulle koppla in ett par till vattenradiatorer om det går. Med tanke på var den nuvarande vattenradiatorn sitter borde det gå långa rör dit som kan utnyttjas för ett par till radiatorer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vu4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placeringsråd
« Svar #2 skrivet: 14 september 2023, 13:37:48 »
Hej och tack för svar!
Jag hÃ¥ller med angÃ¥ende bara ett  vattenburet element frÃ¥n F370n,det var sÃ¥ redan när vi flyttade in men jag har tänkt samma sak.
Du tror inte att det är risk att en innerdel som monteras ovanför ytterdörr,kan "trycka tillbaka" värmen från Conturan,så att den sprids sämre?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placeringsråd
« Svar #3 skrivet: 14 september 2023, 13:47:38 »
Nej, det har jag svårt att tro. Luftvärmepumpen kommer att hjälpa till att sprida värmen från kaminen med fläkten när den märker att innetemperaturen överstiger den inställda och står i kaminläge. Då ger luftvärmepumpen ingen egen värme utan bara fläkt (om modellen har kaminläge).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vu4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placeringsråd
« Svar #4 skrivet: 14 september 2023, 14:35:58 »
Ok,ja det låter logiskt,tack.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placeringsråd
« Svar #5 skrivet: 14 september 2023, 14:38:11 »
Hmm, som lekman tycker jag det ser ut att vara bäst att placera innedelen på gavelväggen i det mindre sovrummet längst till vänster.

Men det kanske används just som sovrum och det blir för störande med en innerdel där?

Sannolikt får du då ett okej luftflöde hela vägen då det förmodligen är frånluft i både köket och tvättstugan, samt att du har den vattenburna radiatorn i hallen och kaminen åt det hållet som hjälper till att kompensera de dagar då lvp eventuellt inte orkar med att värma hela vägen.

Lite knepig planlösning, eller snarare rumsindelningen, speciellt då man inte vet med säkerhet hur luftströmmarna går i huset.

Hade tex tvättstugan varit en groventre utan tvättstuga hade en placering ovanför den dörren varit bra tror jag, men blir kanske onödigt mycket damm och stundvis hög luftfuktighet i tvättstugan, svårt veta som sagt?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placeringsråd
« Svar #6 skrivet: 14 september 2023, 14:41:56 »
Kollade en gång till nu, jag hade velat ha den i sovrummet längst till vänster som sagt, med innerdelen mitt mot dörren förstås.

Svårt se att man får ut värmen acceptabelt annars tror jag.. mennsom sagt, är bara lekman.

Utloggad vu4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placeringsråd
« Svar #7 skrivet: 14 september 2023, 21:31:01 »
Ja rummet längst till vänster används som sovrum sÃ¥ det är nog inget alternativ, tror jag fÃ¥r en missnöjd 18 Ã¥ring här hemma dÃ¥ 😬
Så det enda alternativet till ovanför entrédörren,är väl ovanför grovingången i tvättstugan.
Men det är precis som du säger frånluft i tvättstugan.
« Senast ändrad: 14 september 2023, 21:32:33 av vu4 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!