Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?  (läst 29861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2012, 14:55:46 »
Mig veterligen finns det ingen borra med brineslang i Sverige, som slår ett grundvatten system i cop, om båda allternativen har konstruerats lika seriöst.
Man kan gå till det extremaste med Akviferlager/grundvatten som ger ända upp upp till 90° temperaturer, eller nöja sig med "normala" djup som ger från 4-12° vatten året om.
Jamen jawen...  det är lite smÃ¥tt fÃ¥nigt att ta upp den typen av extremfall där man plockar upp 90 grader vatten ur marken.  DÃ¥ kan jag lika gärna säga att det gÃ¥r att göra ett bergvärmesystem där drivenergin för cirkulationspumpen är nära 0W och där man uppnÃ¥r samma temperatur som grundvattnet sÃ¥ när som pÃ¥ 0.00001 grad K.  Det är bara att borra 100 (typ) borrhÃ¥l och parallellkoppla dem och sedan justera in flödet.  Det är ganska meningslöst att diskutera den typen av system som sÃ¥ gott som ingen har.

NATURLIGTVIS om du har 90 grader vatten ur marken, så kör du det genom en värmeväxlare och struntar i värmepumpen helt.

Roland:
Jag menade att ett år cop på ca 5,5 är 65% bättre än ett års cop på ca 3,5, eller tänker jag fel?
Men Ã¥terigen sÃ¥ virrar du till det.  Först fick du backa frÃ¥n 35% högre COP ned til 21% högre COP.  Sedan drar du ändÃ¥ till med hela 65% högre COP!  Hur gör du egentligen för att förvirra dig själv till den milda grad att du ens tror pÃ¥ det själv?  ;D  Vad  du vill säga är att ditt system är sÃ¥ underbart sÃ¥ att det har 65% högre COP än andra, för du pÃ¥stÃ¥r att du har 5,5 i COP och andra bara har 3,5 i COP.  Du har ju redan fÃ¥tt medge att temperaturökningen pÃ¥ 7 grader "bara" ger ca 21% högre COP.  Tror du helt plötsligt att du har 22 grader högre temperatur in till din pump än andra och att andra alltsÃ¥ har -15 grader in???  *OM* det nu skulle vara sÃ¥ att du har 65% högre COP än nÃ¥gon annan som har 3,5 i COP, sÃ¥ beror det ju helt enkelt pÃ¥ att ANDRA OMSTÄNDIGHETER skiljer sig, som t.ex. framledningstemperaturen till värmesystemet och DÃ… har du helt kommit bort frÃ¥n ämnet för den här trÃ¥den...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Då kan jag plocka upp ett annat fall där brineslang är jämförbart med grundvatten. Och det är i min mors anläggning, där ligger inkommande brine på ca 7 grader året om, det är den temperatur grundvattnet har. Det beror på att hon bor i ett område med mycket rörligt grundvatten, så visst kan man ha mycket effektiva anläggningar med brine. Det är kanske inte så vanligt men det är knappast sällsynt, det beror helt på berget i marken och hur omgivningen ser ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #47 skrivet: 21 februari 2012, 15:08:13 »
Nu stirrar du dig blind DIY_freak

5,5 är 65% högre/mer än 3,4 punkt slut, spelar inger roll vad vi än pratar om.

Har du 5,5 äpplen som väger 100 gram styck, gente 3,4 äpplen som väger 100 gram styck, så är 5,5 äpplen på 100 gram styck 65% mer äpplen än 3,4 äpplen som väger 100 gram styck.


Så om en anläggning har cop 5,5, så är den 65% högre än 3,4 i cop.
Annars får du förklara dig hur du räknar procent.

Underbar dag här annars, solen bara bombar.......sååå jävla skönt  Thumbsup
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #48 skrivet: 21 februari 2012, 16:16:02 »
5,5 är 65% högre/mer än 3,4 punkt slut, spelar inger roll vad vi än pratar om.
Javisst...  Och 6,8 är 100% högre/mer än 3,4.  10,2 är 200% högre/mer än 3,4.  Än sen?  Vad säger det?  Det är bara siffror.  PÃ¥ vilket sätt har du visat/bevisat att du har en COP pÃ¥ 5,5 och pÃ¥ vilket sätt har du visat att du med vanlig brine-lösning skulle ha COP 3,4?  Det är inte ens trovärdigt.

Vad är det för intressant att jämföra din lösning med en slumpmässig annan lösning?  Du kan ju jag jämföra min bergvärmeanläggning med COP 4,0 med den stackaren med grundvattenvärme som har stoppat kompressorn pÃ¥ lÃ¥gt Kb och kör pÃ¥ elpanna och säga att jag har 400% bättre COP än grundvattenvärme.

Om jag inte vill vara fullt sÃ¥ drastisk sÃ¥ jämför jag ett bergvärmesystem med golvvärme som kör 30 grader ut med ett grundvattensystem där värmepumpen är dockad mot en gammal panna med fast kondensering pÃ¥ 50-55 grader.  Vem tror du fÃ¥r högst COP dÃ¥?  Just det, bergvärmeanläggningen...
« Senast ändrad: 21 februari 2012, 16:26:42 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag brukar inte ha något problem att få in +7 på mitt brine och det är borrat. MEN
om jag kollar här på forumet vad folk brukar få in mitt i smällkalla vintern så rör det sig inte om 7gr.

Det intressanta är ju, och där diskutionen startade, om man har möjlighet att välja mellan grundvatten eller borrat vilket är mest effektivt i förhållande till investerings- och driftkostnad.

Huruvida någon sedan tror man kommer få COP5,5 bara för att det är teoretiskt möjligt i en testbedd på ett laboratorium är kanske inte lika intressant.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #50 skrivet: 21 februari 2012, 16:21:50 »
Det intressanta är ju, och där diskutionen startade, om man har möjlighet att välja mellan grundvatten eller borrat vilket är mest effektivt i förhållande till investerings- och driftkostnad.
Om du tittar noga, sÃ¥ var det faktiskt inte sÃ¥ diskussionen startade.  TS hade ett grundvattensystem och det enda han undrade över egentligen var varför han hade en mellanväxlare som gjorde att värmepumpen fick lÃ¥ga temperaturer att arbeta med.  TS diskuterade inte nÃ¥gon brine-lösning ner i borrhÃ¥let.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #51 skrivet: 21 februari 2012, 18:46:58 »
I.o.f.s så tycker jag att det är du som är drastisk DIY_freak, jag har allmänt jämnfört ett borrhål med brine i slang, kontra grundvattendrift, sedan har jag gett exempel och försök tillföra tråden något......(ett forum´s funktion).

Sedan har du fått det till att bli någon tävling mellan ditt och mitt system!!! Sc:,h, jag har inget system ens!.......jag håller på att sätta ihop ett, det sa jag tydligt i mitt första inlägg.

Och sätter jag ihop ett system, så lovar jag dig att mitt system inte behöver en kostnad för ett borrhål, men ändå kommer få ett cop som är bättre än ditt, om än lite.......och då har jag sluppit hela borrkostnaden.

sÃ¥ dina 4 i cop är väl hyffsade siffror om man pratar cop, men du fÃ¥r kanske inte det en riktigt kall vinter  *vinkar*

Men jag har ett relativt litet värmebehov, och kasta pärlor Ã¥t svin gör jag inte dÃ¥, eftersom jag aldrig ekonomiskt kommer fÃ¥ tillbaka satsade pengar pÃ¥ dyrare pump, sÃ¥ jag har köpt en beg Nibe 1210-7 som jag kommer att börja med. ( samma som dig DIY  Thumbsup )
Hela min installationskostnad inkl pumpar blir runt 32.000 kr, och ändå blir det ett kompetent system.

Självklart har säljare kalkyler som är näst omöjliga att nå i verkligheten, men jag har fått ett förslag på en Qvantum pump med grundvattendrift som med mina förutsättningar skulle kunna nå 6,77 i cop.......återigen säljarens siffror.

En till fördel med grundvatten är att man kan ersätta en äldre pump på ex 8 kw, med en 12 ell 14 kw pump, bara det finns vattentillförsel, det är i 90% av fallen inte möjligt med en borra.

Vidare har man en fördel med grundvatten och högre in-temp, nämligen att välja en bättre verkande köldmedia.....det blir rätt stor skillnad om du behöver upp i ex 55° på vattnet.

Man kan också ta ut riktigt stora effekter med grundvatten, om tillflödet finns.
Kyla huset på sommaren går också att göra med grundvatten, även om man bör höja tempen till 15-16° om man ska skicka runt det i golvslingorna, men det fixar en acc-tank i praktiken av sig själv.

Så än en gång, grundvatten är underskattat.

Grattis David till din lyckade borra, även om vintern har varit mild sÃ¥ verkar den kanon  Thumbsup
Eftersom DIY lyckas få 4 i cop med 7° in, så borde ju rimligtvis din splitt nya Thermia nå minst samma resultat med 7° in.
Annars fÃ¥r du väl frÃ¥ga DIY om rÃ¥d, han verkar ju kunna det där  ;)

MvH Jawen

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
haha ja många körningar är på 4 utan tvekan. Men jag tror inte mitt årsmedel landar där. Beror på vad jag räknar med. VV, frikyla osv osv.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #53 skrivet: 21 februari 2012, 18:56:57 »
haha ja många körningar är på 4 utan tvekan. Men jag tror inte mitt årsmedel landar där. Beror på vad jag räknar med. VV, frikyla osv osv.

Bjud över DIY, sÃ¥ fixar han sÃ¥ du fÃ¥r 4 i Ã¥rs cop....han kan dom där grejerna  Thumbsup
Vänta inte, tänk pÃ¥ att kw är rena pengar  ;)
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jawens sätt att argumentera är lite märkligt. Utgångspunkten är COP = 4,52 vid 0/35. +7 grader in antas öka COP 21 % som då blir 5,5. Detta värde anses också bli års-COP för pumpen. Men års-COP för bergvärmefallet antas utan vidare vara 3,4. Varför inte 4,52 analogt med grundvattenfallet?

Dessutom borde ett jämförbart värde vara högre än 4,52 eftersom bergvärmepumpen höst och vår arbetar med en köldbärartemperatur som är några plusgrader vilket måste ge högre års-COP jämfört med noll grader in hela året.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #55 skrivet: 21 februari 2012, 19:57:59 »
Jawens sätt att argumentera är lite märkligt. Utgångspunkten är COP = 4,52 vid 0/35. +7 grader in antas öka COP 21 % som då blir 5,5. Detta värde anses också bli års-COP för pumpen. Men års-COP för bergvärmefallet antas utan vidare vara 3,4. Varför inte 4,52 analogt med grundvattenfallet?

Dessutom borde ett jämförbart värde vara högre än 4,52 eftersom bergvärmepumpen höst och vår arbetar med en köldbärartemperatur som är några plusgrader vilket måste ge högre års-COP jämfört med noll grader in hela året.
Jo, precis... Men Jawen vill ju jämföra ett idealiskt grundvattensystem som han drömmer vÃ¥ta drömmar om med det sämst fungerande bergvärmesystemet han kan hitta för att visa att hans ihopfantiserade system har 65% bättre COP än motsvarande bergvärmesystem.  Han är inte intresserad av en rättvisande jämförelse.

21% förbättring och lite trollande med siffror får han sedan till 65% förbättring...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #56 skrivet: 21 februari 2012, 20:41:08 »
Va ni är allvarliga då, ta diskusionen för vad den är.......Vi spekulerar, "bollar" samt talar emot och för dom 2 systemen.
Jag tar inte ett idealiskt grundvatten system mot ett hel kasst borrhÃ¥l, jag skrev tidigare 2 lika seriöst gjorda system.........alltsÃ¥ raka motsatsen till det du skriver DIY  :,v(

Sen Roland, jag skrev det tidigare.......Jag tog ett lättare exempel för man kan inte räkna in alla 55 faktorer som påverkar cop.
Sen i ärlighetens namn har väldigt många runt 0° in efter en kortare tids drift vintertid, då nästan samtliga system från förr räknades på 60-70% täckningsgrad eller liknande.
Sedan har lika många 1 minus in senare på vintern, så katastof långt ifrån min uträkning tror jag inte vi hamnar.

Värdet cop ca 3,5 med borra drift har jag fått fram här på forumet, b.l.a i David´s tråd om cop........så det är inte tagit från luften .

Om man konstant har 7° in, menar du att års cop förändras drasiskt någon gång då eller ?
Och det ökade värdet 3% per grad in fick jag väl av dig........eller?, och blir inte 7 x 3=21 ??.

Förövrigt så talar samtliga större system om en halvering på återbetalningstid på systemet gente borror, och jag tror man kommer fram till ungefär samma resultat även i mindre skala, om man har tillgång till en brunn med grundvattenvatten, för borrkostnaden står för 50-80.000 kr av dom kanske 150-200.000 kronorna, och det tar tid att få tillbaka.


Neee, sluta jiddra och för fram fördelar med en borra i stället, eller diskutera systemen i övrigt.
Men sluta antyda att jag bara fantiserar ihop mina framställda uppgifter är ni snälla, annars blir det bara pajkastning här.

Mvh Jawen

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #57 skrivet: 21 februari 2012, 20:58:23 »
Jamen det är ju precis det du gör... du bara fantiserar ihop dina egna pÃ¥hittade uppgifter, sÃ¥ det är lika bra du slutar diskutera i sÃ¥ fall.  Först tittar du i tabellen pÃ¥ ett 0/35 system och säger att med grundvatten sÃ¥ fÃ¥r du ett 7/35 system istället och dÃ¥ blir COP 21% bättre = 5,5.  Men sedan jämför du med bergvärme och helt plötsligt skall du räkna pÃ¥ ett 0/50 system.  Behöver radiatorerna helt plötsligt varmare vatten bara för att du kör med bergvärme istället för grundvatten?
« Senast ändrad: 21 februari 2012, 21:34:06 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #58 skrivet: 21 februari 2012, 21:13:52 »
Jamen det är ju precis det du gör... du bara fantiserar ihop dina egna pÃ¥hittade uppgifter, sÃ¥ det är lika bra du slutar diskutera i sÃ¥ fall.  Först tittar du i tabellen pÃ¥ ett 0/35 system och säger att med grundvatten sÃ¥ fÃ¥r du ett 7/35 system istället och dÃ¥ blir COP 21% bättre = 5,5.  Men sedan jämför du med bergvärme och helt plötsligt skall du inte räkna pÃ¥ ett 0/50 system.  Behöver radiatorerna helt plötsligt varmare vatten bara för att du kör med bergvärme istället för grundvatten?

Fattar inte ens dina samansatta meningar, har jag nämnt ett 0/50 system eller vad menar du ?
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #59 skrivet: 21 februari 2012, 21:30:14 »
Det är när man kör ett 0/50 system (eller nära de driftsförhÃ¥llandena) som man fÃ¥r de cop värden du har räknat pÃ¥ för bergvärmen.  Det är faktiskt totalt obegripligt varför du räknar pÃ¥ olika system i de tvÃ¥ fallen grundvatten resp. Bergvärme.
« Senast ändrad: 21 februari 2012, 21:32:53 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!