Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: optimera warmitek  (läst 7428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smuggler28cc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • UtstrÃ¥la engagemang - glid i tanken.
optimera warmitek
« skrivet: 05 januari 2009, 22:40:20 »
Skriv dina bästa tips för att få ner förbrukningen och minska antalet starter på Warmiteken med sina dubbla pumpar.
Optimalt p- värde? fördelar nackdelar?
När bör elsteget tillåtas? fördelar nackdelar?
Hur många starter per dygn/månad/år är ok? fördelar nackdelar?
Hur undviker man olika larm?
högtrycksvakten
lågtrycksvakten
styrdatorn es3ans nyckfullhet
escomes nyckfullhet (styrmjukvara till windows98???)

Fyll på med egna frågor och motivera svaren med fördelar och eventuella nackdelar.

jakten på den optimala instälningen kan börja!!! 8)
Sutterängvilla i Bohuslän. 200 m2 + 30 m2 eluppvärmt garage. måltemperaturer: övervåning 21 grader, nedervåning 19 grader, garage 10 grader.
Varmitek 8TBR elkassett 6 kW reglerdator ES3. varmvattenberedare Varmitek 300 liter solvärmeförberedd, borrdjup 150 meter
kommunikationsprogram: Escome. logger: Lämpömittari
installerad och igångsatt 20060905
förbrukning före vp: 34 000 kWh per år
nu pendlar det mellan 14 och 17 000 kWh per år.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: optimera warmitek
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2010, 21:35:44 »
Hej!
Gammal tråd, men jag chansar på att du är med fortfarande....

Jag blev intresserad av att du skrev "ES3ans nyckfullhet" Själv tycker jag den fungerar jättebra men kan vara miljöskadad efter att ha monterat ett hundratal ;)
...intresserad av kommentar från en användare...

För övrigt verkar väl dina inställningar vara OK, frågetecken dock varför termiska trögheten behöver vara så trög som 60min/grad... 30min/grad borde räcka.

Elsteget går kanske in väl tidigt, mer än -8 ºC borde väl värmepumpen klara?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: optimera warmitek
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2010, 21:19:36 »
kör ungefär de inställningarna , men låter elpatronen göra varmvatten under -5.
Har haft problem nÃ¥gra fÃ¥ gÃ¥nger med att den inte Ã¥terstartar  efter ip läge. endera inte alls eller tex bara ett steg fast det är -15 grader ute och det diffar 10 grader mellan bör och ärvärde i värmesystemet inte ens om jag väntade i 1 timme hände nÃ¥t. Skumt intermittent fel .. Har dÃ¥ gört 2 steg manuellt . när jag stänga va detta 12 timmar senare sÃ¥ gick systemet som vanligt
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimera warmitek
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 22:31:12 »
Jag använder olika inställningar under vår-och höst, resp normala vintar resp kalla vintrar
Höst   P 0.1 I 50  min  stegin 40 min
Vinter P 0.2 I 30  min  stegin 20 min
Kalla perioder P0.3 (ev. 0.2)  I 20 min  stegin 12 min. Testar nu att köra utan steg 3 pÃ¥ grund av att steg 3 höjer temp sÃ¥ snabbt sÃ¥ att kompressorerna stängs av (De startar automatiskt grovt räknat efter stegin resp 2 stegin) Att köra utan elkassett gÃ¥r bra ner till -15 om det inte blÃ¥ser och om vi är lite snÃ¥la med värmen i källaren. Faktum är att det t.o.m tycks gÃ¥ bättre ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!