Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18  (läst 1238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« skrivet: 17 mars 2024, 05:57:16 »
Jag stirrar lite på dessa två som alternativ. Synpunkter från tyckare önskas. Finns det andra relevanta alternativ?

Krav:
Rejäl effekt
Möjlighet till hög framledningstemp
Skall gå i trakter med DVUT på 19-20 grader...

Jag har kollat på IVT, CTC och Bosch, men jag vet inte...

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2024, 06:06:21 »
Hög framledning.
Ivt, Bosch ctc specar inte hög framledning ens, så välj inte dom.

Kolla in det tyska märket Vaillant. Okännt i sverige men hela europa vet vad vaillant är. Runt 13 000 anställd så det är ett stortföretag.

Kolla in deras.19 kw. Den har bra cop samt spcar även vid 55 graders framledning

https://www.vaillant.se/kunder/produkter/flexotherm-varmepump-15296.html#specification
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2024, 10:35:12 »
Jag känner lite tvivel inför "suspekta" aktörer... Fast jag fattar att de säkert inte är sämre än nån annan. Dock kan jag tycka att det känns rimligare att tro att Nibe och Thermia är mer rustade för vårat klimat.

Tack för tipset. Ska kolla upp Vaillant direkt...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2024, 10:56:53 »
Jag känner lite tvivel inför "suspekta" aktörer... Fast jag fattar att de säkert inte är sämre än nån annan. Dock kan jag tycka att det känns rimligare att tro att Nibe och Thermia är mer rustade för vårat klimat.

Tack för tipset. Ska kolla upp Vaillant direkt...
Suspekta aktörer, Tja vad ska man säga om företag som verkat i mÃ¥nga Ã¥r, det är nog lite av att dom flesta tror att just dom svenska ska vara bättre. Nibe och Thermia tillverkar mÃ¥nga komponenter i Asien. Och det gör nog andra med, dÃ¥ det är billigare där. SÃ¥ att generellt säga att dom i Sverige skulle vara bättre, är nog en  villfarelse pÃ¥ den högre skalan. Det gäller att se vad specarna säger, ingen talar om vad verksamhetsgraden är med olika temp pÃ¥ köldbärarna, det är den som gör effekten pÃ¥ en VP vid bergvärme. Sen det med LV-VP sÃ¥ sägs bara att dom fungerar ner till ( nu idag - 25 ) och vad ger den dÃ¥ vid  - 20, det talas det inte om. Bara vad vi är bra pÃ¥ att värma.

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2024, 06:06:26 »
Nej, du har ju rätt. Det talas ganska tyst om reella verkningsgrader utan man vill bara visa upp sina perfekta maskiner som fått bra siffror vid perfekta förutsättningar. Dock kanske standardiserade förutsättningar...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2024, 12:33:45 »
Nibe visar väldigt tydligt i sin installatörshandbok vad de ger vid olika utomhustemperaturer.
Men, jag fortsätter med liknande underton - om det ämnet SCOP, det tycker jag är något som ska skrotas, förskönar allas verklighet bara. "SäsongsCOP över 5 med luft/vatten". Från direktverkande el 100% till värmepump så betalar man en femtedel av tidigare i bästa fall? Antar det är så de vill tolka det. Hur är det möjligt när man har 3,5 COP vid 0 grader ute och radiatorer? Värmesäsongen nyss börjat och verkningsgraden faller för varje grad utomhus samtidigt som behovet ökar? Vad är det man vill visa egentligen?

Min 15-åring presterade med COP 2,28 vid -15 i år. Stängde av alla säkringar och läste elmätaren och energimätaren från värmepumpen.

---

Hur som, köp en Atlas! Är radiatorerna för små, komplettera om behovet uppstår eller byt senare för att öka COP, det har avkastning i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2024, 13:20:31 »
Valliants 19 kW finns väl inte med inbyggd beredare så vitt jag kan se?
Känns som att det kommer bli dyrare med beredare, och så är den ju Tysk, inte säkert man gillar hur de tänker med styrningen.
Vet ett antal personer som har svårt att komma överens med Viessmann t.ex., en fick dem till och med att ta tillbaks pumpen för att styrningen helt enkelt inte gick få att fungera.
Gissar att det kan vara nåt liknande med Valliant, men har ingen aning alls.
Nåt gör ju att de inte lyckats ta nämnvärd marknad i Sverige i alla fall.
Stora tyska tillverkare har nog historiskt sysslat med med kol och gas-pannor.
Vill man stötta något Svenskt finns väl bara Nibe kvar nu.
Thermia har köpts upp av Tyska Stiebel Eltron, och IVT av Bosch.
Så nog tror jag att Tyskarna tittar på Sverige för know-how.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RicoRider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #7 skrivet: 03 april 2024, 19:17:44 »
Nibe visar väldigt tydligt i sin installatörshandbok vad de ger vid olika utomhustemperaturer.
Men, jag fortsätter med liknande underton - om det ämnet SCOP, det tycker jag är något som ska skrotas, förskönar allas verklighet bara. "SäsongsCOP över 5 med luft/vatten". Från direktverkande el 100% till värmepump så betalar man en femtedel av tidigare i bästa fall? Antar det är så de vill tolka det. Hur är det möjligt när man har 3,5 COP vid 0 grader ute och radiatorer? Värmesäsongen nyss börjat och verkningsgraden faller för varje grad utomhus samtidigt som behovet ökar? Vad är det man vill visa egentligen?

Min 15-åring presterade med COP 2,28 vid -15 i år. Stängde av alla säkringar och läste elmätaren och energimätaren från värmepumpen.

---

Hur som, köp en Atlas! Är radiatorerna för små, komplettera om behovet uppstår eller byt senare för att öka COP, det har avkastning i alla fall.

Varför har du klippt in en massa grafer på F2120? Det är väl en luft/vattenvärmepump? Jag kanske inte hänger med i svängarna...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #8 skrivet: 04 april 2024, 13:17:35 »
Varför har du klippt in en massa grafer på F2120? Det är väl en luft/vattenvärmepump? Jag kanske inte hänger med i svängarna...
Japp, det var ett svar till detta:

Sen det med LV-VP sÃ¥ sägs bara att dom fungerar ner till ( nu idag - 25 ) och vad ger den dÃ¥ vid  - 20, det talas det inte om. Bara vad vi är bra pÃ¥ att värma.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Nibe S1256-18 vs Thermia Atlas-18
« Svar #9 skrivet: 04 april 2024, 18:50:18 »
En av grannarna har en 2120-12, medan de andra har bergvärme 10kW.

Det verkar på honom att det funkar i allafall i västra Götaland för -23 är lägsta temperatur.

Huset är likvärdigt de hus med bergvärme.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!