Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min FTX-resa startar  (läst 19844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Min FTX-resa startar
« skrivet: 13 maj 2014, 12:48:34 »
Hej,
Jag har börjat med en liten FTX tråd på byggahus.se, men skriver här också i hopp om att få in ytterligare lite goda råd.
Alltså sammanfattningsvis:
2 1/2 plans suterängvilla med ungefär 100kvm golvyta per våning (konverterad till boningshus 1986, tidigare fabrik) med nuvarande mek frånluft som överlevt sitt bäst-före datum med råge ska bli FTX. Uppvärmning är bergvärme så drivkrafterna är ren inneluft, bättre ventilation i källaren och bättre värmespridning i hela huset (braskamin), inte direkt att räkna hem installationen på kort sikt i minskad energiförbrukning. Det lär nog snarare bli en smärre ökning i uppvärmningskostnaden då ventilationen blir större.

Nuvarande mek frånluft är en kombination där imkanal och frånluft går ihop till en mekanisk avluftsfläkt, matoset sprids tyvärr numera friskt i huset "bakvägen" istället för att försvinna därur.... :-(
Helt nytt ventilationssystem ska in, nya rör dras, försöka återanvända de håltagningar som finns för nuvarande till-luft. Ett DIY projekt som blir indelat etappvis per våning för att inte riva sönder hela huset på en gång...

Efter diverse velande och undersökande fram och tillbaka att jag bestämt mig för ett lämpligt aggregat.
Valet faller på Östberg Heru 130 S EC, överdimensionerat för mina behov vilket borde innebära låga fläktvarvtal, robust konstruktion, vändbart hö/vä och använder påsfilter vilket jag tycker verkar bättre.

Efter lite plitande så är ritning klar och bygganmälan har lämnats in, kommunen ska ju ha sitt till kaffekassan (hrmpf!)
Jag har kommit fram till 83 l/s i frånluft och 80 l/s i tilluft, enligt boverkets normer på boyta och inte fullt så mycket på biytorna i källaren.

Frågor:
Bör man med givet flöde gÃ¥ med 200mm spiro fram till första avgrening eller om 160 räcker, enligt tryckfallsdiagrammen sÃ¥ är det 160 som ligger närmst...? Aggregatet  har ju 200 anslutningar  sÃ¥ frÃ¥gan är om det är nÃ¥gon fördel att gÃ¥ med 200 en bit till första avgrening?
Någon sade att det också är en bra idé att ansluta med flexrör/drasut mot aggregatet för att eliminera att vibrationer sprids ut i rörstammen och resten av huset, är det något man gör normalt?
Hur och var placerar man rensluckor?
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2014, 19:52:52 »
Jag hade gått med 200-stam för att minska tryckfall och risk för sus. Flex-dämpare samt vanliga 180 cm-dämpare vid till/från-luft har jag och det har jag inte ångrat. Jag har inga ljud/vibrationer i stommen.

Jag har även i några rum flexdämp istället för vanlig böj ner mot taket, så här i efterhand skulle jag satt det överallt om jag gjorde om. Dels för att det var enkelt att gå ner genom taket och dels för att all överhörning dämpas bort. Det är betydligt mer överhörning i de rum som inte har flexdämp.

Glöm inte dämpare på till/från-luft så du inte får härligt ljud utomhus, vi hade inget i början men det var faktiskt helt vidrigt tills jag satte dit 100 cm-dämpare. Nu är det nästan tyst ute också.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2014, 07:58:31 »
Hej!
Hej Sege!
Jag har absolut inkluderat Aku-Comp dämpare vid samtliga till och frånluftsdon, systemet måste vara helt tyst eftersom jag blir vansinnig på ventilationsljud i bakgrunden.
Förstår jag dig rätt att du har både flex och fasta dämpare vid anslutningarna på aggregatets till och från luftstammar?

Har du, eller nån annan, placerat lösa filterlådor framför aggregatets "ingångar" dvs på uteluft och frånluft för att grovfiltrera och spara lite på de interna filtren? Jag funderar på att göra det, nån med erfarenheter?

Jag hade gått med 200-stam för att minska tryckfall och risk för sus. Flex-dämpare samt vanliga 180 cm-dämpare vid till/från-luft har jag och det har jag inte ångrat. Jag har inga ljud/vibrationer i stommen.

Jag har även i några rum flexdämp istället för vanlig böj ner mot taket, så här i efterhand skulle jag satt det överallt om jag gjorde om. Dels för att det var enkelt att gå ner genom taket och dels för att all överhörning dämpas bort. Det är betydligt mer överhörning i de rum som inte har flexdämp.

Glöm inte dämpare på till/från-luft så du inte får härligt ljud utomhus, vi hade inget i början men det var faktiskt helt vidrigt tills jag satte dit 100 cm-dämpare. Nu är det nästan tyst ute också.
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2014, 17:58:57 »
Hej!
Hej Sege!
Jag har absolut inkluderat Aku-Comp dämpare vid samtliga till och frånluftsdon, systemet måste vara helt tyst eftersom jag blir vansinnig på ventilationsljud i bakgrunden.
Förstår jag dig rätt att du har både flex och fasta dämpare vid anslutningarna på aggregatets till och från luftstammar?

Har du, eller nån annan, placerat lösa filterlådor framför aggregatets "ingångar" dvs på uteluft och frånluft för att grovfiltrera och spara lite på de interna filtren? Jag funderar på att göra det, nån med erfarenheter?

Jag kopplade på grovfilter för uteluft in och frånluften och man får dammsuga dom en gång i månaden så blir dom rätt effektiva och du får mindre skit i normala filtret. Du ska se hur mycket insekter det fastnar där....

Glöm inte att koppla in Aco-comp dämpare till varje till-luft ventil (bör vara 100mm) och eventuellt någon frånluft men det spelar mindre roll...
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2014, 08:55:43 »
Om jag sätter en aku-comp på avluften behöver jag kondensisloera den också, eller är dess inbyggda isolering nog?
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2014, 13:02:20 »
Om jag sätter en aku-comp på avluften behöver jag kondensisloera den också, eller är dess inbyggda isolering nog?

Den inbyggda isoleringen som finns i en böjbar ljuddämpare räcker inte. Jag rekommendera att även kondensisolera den.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2014, 10:05:38 »
@fredrikru: Vad har du för filterlåda/filter som förfilter till aggregatet?
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2014, 09:35:16 »
Så var jobbet igång, och första röret draget, avluften med yttergaller och en flexrörstump hänger genom väggen. Elände att "trä på" kondensisoleringen, börjar redan ångra att jag gett mig in på det här... :)
Avluften gÃ¥r ut pÃ¥ sydgaveln pÃ¥ huset, uteluften tänkte jag ta in genom ett befintligt ventilhÃ¥l pÃ¥ östsidan. Problemet är bara att det är  145 mm i kvadrat, alltsÃ¥ lite svÃ¥rt att fÃ¥ igenom ett 160 mm rör, och hÃ¥let är i husets grund = 300mm betong sÃ¥ det är inget litet jobb att expandera hÃ¥let.
Blir det för mycket tryckfall om jag går ned till 125mm rör genom väggen tror ni, det handlar om max 50 cm? 70 - 80 l/s flöde...
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2014, 10:12:25 »
Går det inte att bearbeta spiroröret lite så det passar i hålet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2014, 17:42:36 »
Jomenvisst, rigga upp en planka och trä pÃ¥ röret och bearbeta det med en träklubba sÃ¥ blir det ca  13 x 13 cm.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2014, 21:00:49 »
Tja, det kanske kan göras, eftersom jag är novis på ämnet så har jag ju inte det tänkesättet som ni har... :)
Utmaningen blir väl då att banka tillbaka den ändan som sticker ut utanför väggen så att den passar gallret på utsidan med 160 anslutning.
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2014, 22:05:39 »
Då kan du ju sätta ett 4-kantigt galler också.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2014, 08:44:26 »
Sitter och klurar, som så många före mig, på att installera en kanalkylare på till-luften för att ge sommarvärmen en liten knuff nedåt
Har läst många forumtrådar i ämnet och kontentan verkar vara att det fungerar men man ska inte ha allt för höga förväntningar på resultatet.

Det jag inte riktigt har klart för mig är om jag mÃ¥ste kondensisolera hela till-luftsystemet eller om det fungerar sÃ¥ att FTXaggregatet styr uttemp sÃ¥ att den hÃ¥ller sig ovanför daggpunkten. 
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #13 skrivet: 12 juni 2014, 16:41:22 »
@fredrikru: Vad har du för filterlåda/filter som förfilter till aggregatet?

Har en Östberg filterlåda. Rätt billiga att köpa in.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Min FTX-resa startar
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2014, 15:41:43 »
SÃ¥ var vi pÃ¥ G!  Rör och alla andra plÃ¥tdetaljer har levererats, tar upp ett halvt rum i källaren, samt nu även FTXaggregatet. Det blev ett Systemair VSR-500, nu kliar det rejält i fingrarna att komma igÃ¥ng! :-)
Skippar kanalkylaren för tillfället, det får bli en senare fråga när jag får erfarenhet av vad FTXen ger för temperaturer på tillluften av ren kylåtervinning.

Plåtis var här härrom dagen och rev bort den gamla F-luftenfläkten så nu är det ren självdragsventilation genom öppna fönster, en sporre god om någon att komma igång. Öppna fönster funkar inte så bra på vintern...
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!