Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Småvarmt
« skrivet: 10 november 2014, 22:04:29 »

Databladet för raka spirorör säger, vid 80 l/s och 200mm diameter: drygt 0,5 Pa/m tryckfall. Drasuten, rak, samma data, knappt 0.6 Pa/m. Skillnaden blir säkert större vid en böj, men diametern är ändå så stor vid dessa flöden att skillnaden borde vara liten på totala tryckfallet. Men i allmänhet håller jag med: håll nere tryckfallen.
Skrivet av: cracpot
« skrivet: 18 oktober 2014, 11:32:33 »

Ett litet inlägg angående "drasuten". Den har väldigt stort tryckfall och bör bara användas i nödfall om det är omöjligt att få plats med en fast böj. Och en böj är bättre att använda än en vinkel. Eftersträva att få så lågt tryckfall i kanalerna som möjligt så sparar det mycket drivenergi genom att de matande fläktarna inte behöver hålla så högt tryck för att få fram rätt flöde.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 11 oktober 2014, 19:54:45 »

Fundering, nu sitter dina i varmt utrymme. Mina kommer sitta i kallt men hur isolerar man drasut enklast. Kondensstrumpa? De är ju ganska bräckliga.
Jag vet inte om du klurat ut något bra, såg inte din fråga förrän nu. Det finns ju kondensisolering med plast som ytterskal, de är inte så bräckliga som de av folie.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 11 oktober 2014, 19:51:39 »

Alutejp är det jag använder för att förvandla lamellmattorna till rullar, jag gör klart dem i förväg i verkstan eftersom min vind inte är en trevlig plats....
Då blir det dikt an med alutejp. Tack för kommentar! :)
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 11 oktober 2014, 19:16:20 »

Den heter visst alutejp, det blir snyggast.

https://www.soliduct.se/alutejp-75/p-1392.htm
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 11 oktober 2014, 19:13:55 »

Dikt an och glansig silvertejp använder isolerarna
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 11 oktober 2014, 18:38:14 »

Nu har resan kommit fram till vinden där ett par rör ska dras och isoleras. Håller på att fixa till fina glänsande "isoleringsrullar" av lamellisoleringsmattor för 125 mm rören.
Frågan är hur man ska skarva/foga ihop dessa lamellmattor? Bara lägga dem dikt mot varann och tejpa eller ska man kanske tejpa dem med ett kort avstånd och fylla det korta avståndet med fogskum? Nån med erfarenhet?
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 16 juli 2014, 07:56:12 »

Fundering, nu sitter dina i varmt utrymme. Mina kommer sitta i kallt men hur isolerar man drasut enklast. Kondensstrumpa? De är ju ganska bräckliga.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 09 juli 2014, 19:36:29 »

Vad använde du för små flexibla slangar precis vid aggregatet? Är det även slangklammer jag ser?
Köpte du isolering från där du köpte övriga grejor?
Det är vanliga flexslangar "Drasut", 200 mm eftersom det är vad aggregatet är anslutet med. Jag kommer att ersätta den Drasuten som sitter för uteluften (överst på högersidan) till en flexdämpare. De är inte alls fastsatta i aggregatet ännu och om så sker så blir det med klämma, men de sitter ganska hårt redan så klämma känns överkurs....
Japp, från samma ställe (Soliduct.se).
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 09 juli 2014, 12:02:10 »

Så har då de första stapplande stagen tagits som amatörventilationstekniker, helgens mästerverk! :)
Och som synes här finns inte plats för 5*rördiametern mellan aggregatet och första böjen....

Vad använde du för små flexibla slangar precis vid aggregatet? Är det även slangklammer jag ser?
Köpte du isolering från där du köpte övriga grejor?
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 08 juli 2014, 21:13:45 »

Så var då fas 1 klart,  installation av aggregat, ute/avluft och kondensisolering av dem (ett dj-la pill, isoleringen alltså), samt framdragning av stammar till första till/frånluften i källaren. Backlog till senare är tejpning av isoleringsskarvar, inte det viktigaste just nu.
Redan timmar efter att aggregatet drogs igång på minimal styrka så var klimatet i källaren helt anorlunda och mycket behagligt, inte för att det var otrevligt innan. Som att vara ute, fast inne....
Nu blodad tand för fas 2, håltagning i bjälklag för fortsatta stammar till övervåningarna. Det är nu det "blodiga" börjar..... :)
Skrivet av: sege
« skrivet: 05 juli 2014, 09:18:13 »

Jag har dämp på både av och inluft, det låter bra mycket på inluften också utan dämp.

Jag vägrar ha ett hus som låter som ett reaplan så man inte kan köra fläktar på full spätta när grannarna sitter och käkar middag. Mina går dock ut på gavel, både in och avluft.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 03 juli 2014, 07:57:48 »

Fastnar en del konstiga saker i filtret på uteluften hos mig i alla fall, var bara det jag tänkte är olämpligt att ha  ljuddämpare före filtret pga saker som ev fastnar kring ljuddämparen.

Vet inte om du har sett min tråd. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56028.0

Ska montera värmebatteri och då funderar jag att stoppa en filterlåda före batteriet så det inte kladdar igen helt med skit utifrån.
Ja men då är jag "safe", har redan satt en extra filterlåda med G3 filter i som hamnar före en dämpare. :)

Nu är det beställt dämpare och lite "annat". Tror nog att jag trots "noggrann" planering är uppe i tre extra beställningar av ventdelar, plus några turer till lokala bygghandlare för småsaker...hopplöst....men roligt byggande...! :)
Skrivet av: superpalten
« skrivet: 03 juli 2014, 01:09:59 »

Varför är det inte bra att ha ljuddämpare på ingående (uteluften)?
Fastnar en del konstiga saker i filtret på uteluften hos mig i alla fall, var bara det jag tänkte är olämpligt att ha  ljuddämpare före filtret pga saker som ev fastnar kring ljuddämparen.

Vet inte om du har sett min tråd. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56028.0

Ska montera värmebatteri och då funderar jag att stoppa en filterlåda före batteriet så det inte kladdar igen helt med skit utifrån.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 juli 2014, 23:13:35 »

För det låter lika mycket som avluftningen, luftflödet in eller ut påverkar bara ljudet marginellt.
Sen är luftintaget precis bredvid vår uteplats, det dova ljudet hör tantaloan jättebra.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 02 juli 2014, 23:02:17 »

Har avluft på taket så det hörs inte men står jag på gavelsidan på ingående luft så hör jag suget tydligt, men ljuddämpare där är nog inte att rekommendera på ingående. Är norra sidan så är ingen altan där ändå.
Varför är det inte bra att ha ljuddämpare på ingående (uteluften)?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 juli 2014, 19:25:36 »

Min ljuddämpare är inte isolerad, av någon konstig andledning satt dom ingen ljuddämpare på avluftningen. Det kommer jag göra, men prioriterar det långt ner på min "ska göra lista"

Mycket fotbollstittande med sena nätter :o
Givetvis skrev jag fel, jag har ljuddämpare på avluftningen men INTE på inkommande och det låter givetvis det också..

Kul med bilder :)



Skrivet av: superpalten
« skrivet: 02 juli 2014, 13:02:34 »

Har avluft på taket så det hörs inte men står jag på gavelsidan på ingående luft så hör jag suget tydligt, men ljuddämpare där är nog inte att rekommendera på ingående. Är norra sidan så är ingen altan där ändå.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 02 juli 2014, 07:59:15 »

Tack för de uppmuntrande orden! :)
Jag har lyxat med en dämpare på avluften baserat på att andra som gjort FTXinstallationer fått ett rejält buller utanför huset vid sin avluft utan dämpare. Jag ogillar starkt alla former av oljud, i synnerhet från fläktar, och min avluft sitter väldigt nära vår altan och inte på taket. (Min Mac mini är underbart tyst... :-))

Ikväll är jag förhoppningsvis klar med uteluftdragningen till aggregatet, då kommer några nya bilder.
Skrivet av: superpalten
« skrivet: 02 juli 2014, 02:12:47 »

Mina ljuddämpare är inte heller isolerade, är det standard idag?

Varför behöver man ljuddämpare på avluft? Eller är det inte vindsmonterat?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 01 juli 2014, 22:33:47 »

Riktigt snyggt..

Jag gick å tittade med helt andra ögon på min FTX anläggning efter det du satt in din bild..
Den är utförd av sk, proffs till en kostnad av 125.000kr som förra ägaren lät installera, hur det ska vara och hur det blir är inte alltid samma sak då man eftermoterar ett nytt ventilationssystem i ett redan befintligt hus.. Här har dom inte följt regelboken heller!

Min ljuddämpare är inte isolerad, av någon konstig andledning satt dom ingen ljuddämpare på avluftningen. Det kommer jag göra, men prioriterar det långt ner på min "ska göra lista"

Kör hårt å lycka till.. tummenupp
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 01 juli 2014, 22:05:12 »

Utifrån det jag läst brukar man säga att minsta avstånd mellan böj och avgrening eller mellan två avgreningar ska motsvara 6 kanaldiametrar för att inte luften ska virvla när den kommer in i nästa.
Utan att veta bättre känns det som det kanske inte är så viktigt mellan aggregatet och första böjen(?) Sc:,h
Dvs. Är väl främst mellan huvudkanal - grenkanal - anslutningskanaler - tilluftsdon där man vill ha längre avstånd mellan störningar, bl.a. för att få normal hastighetsprofil. ???
Ja då är jag ju också på fel sida regelboken, då mitt T-rör på bilden direkt följs av en böj i tilluftstammen... :'( Om det bara handlar om några extra Pa i tryckfall så spelar det mindre roll, har ganska stora marginaler därvidlag. Det jag inte vill ha är oväsen!

En annan fråga, ska man behöva kondensisolera en flexljuddämpare? Har en 200mm flexdämpare på avluften som lär vara rätt kall på vintern...
Skrivet av: villvetamer
« skrivet: 01 juli 2014, 14:00:54 »

Ser riktigt schysst ut tummenupp
Vill själv bygga FTX i framtiden så det blir spännande följa din resa lajo01. :)

Citera
5*rördiametern
Utifrån det jag läst brukar man säga att minsta avstånd mellan böj och avgrening eller mellan två avgreningar ska motsvara 6 kanaldiametrar för att inte luften ska virvla när den kommer in i nästa.
Utan att veta bättre känns det som det kanske inte är så viktigt mellan aggregatet och första böjen(?) Sc:,h
Dvs. Är väl främst mellan huvudkanal - grenkanal - anslutningskanaler - tilluftsdon där man vill ha längre avstånd mellan störningar, bl.a. för att få normal hastighetsprofil. ???
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 23 juni 2014, 07:29:03 »

Så har då de första stapplande stagen tagits som amatörventilationstekniker, helgens mästerverk! :)
Och som synes här finns inte plats för 5*rördiametern mellan aggregatet och första böjen....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 juni 2014, 20:58:29 »

Har ingen aning men läste lite om vent på nätet för ca 1 år sen när jag byte från självdrag till frånluft och tror jag bröt mot de flesta regler hur man skulle göra för det gick helt enkelt inte att göra rätt pga platsbrist. Har för mig att man bland annat skulle ha 5*dia på röret mellan varje avstick men hur som helst det funkar bra  tummenupp
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 17 juni 2014, 23:12:14 »

Hur är det med böjar direkt efter aggregatet, har läst någonstans att om man kör en böj direkt på tilluftsutgången så ger det extra tryckfall. Men hur mycket (olämpligt) är det? Har planerat för en 200 drasut på tilluften som böjs 90 grader till anslutande rör.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 16 juni 2014, 15:41:43 »

Så var vi på G!  Rör och alla andra plåtdetaljer har levererats, tar upp ett halvt rum i källaren, samt nu även FTXaggregatet. Det blev ett Systemair VSR-500, nu kliar det rejält i fingrarna att komma igång! :-)
Skippar kanalkylaren för tillfället, det får bli en senare fråga när jag får erfarenhet av vad FTXen ger för temperaturer på tillluften av ren kylåtervinning.

Plåtis var här härrom dagen och rev bort den gamla F-luftenfläkten så nu är det ren självdragsventilation genom öppna fönster, en sporre god om någon att komma igång. Öppna fönster funkar inte så bra på vintern...
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 12 juni 2014, 16:41:22 »

@fredrikru: Vad har du för filterlåda/filter som förfilter till aggregatet?

Har en Östberg filterlåda. Rätt billiga att köpa in.

// Fredrik
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 12 juni 2014, 08:44:26 »

Sitter och klurar, som så många före mig, på att installera en kanalkylare på till-luften för att ge sommarvärmen en liten knuff nedåt
Har läst många forumtrådar i ämnet och kontentan verkar vara att det fungerar men man ska inte ha allt för höga förväntningar på resultatet.

Det jag inte riktigt har klart för mig är om jag måste kondensisolera hela till-luftsystemet eller om det fungerar så att FTXaggregatet styr uttemp så att den håller sig ovanför daggpunkten. 
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 juni 2014, 22:05:39 »

Då kan du ju sätta ett 4-kantigt galler också.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 08 juni 2014, 21:00:49 »

Tja, det kanske kan göras, eftersom jag är novis på ämnet så har jag ju inte det tänkesättet som ni har... :)
Utmaningen blir väl då att banka tillbaka den ändan som sticker ut utanför väggen så att den passar gallret på utsidan med 160 anslutning.
Skrivet av: claese
« skrivet: 08 juni 2014, 17:42:36 »

Jomenvisst, rigga upp en planka och trä på röret och bearbeta det med en träklubba så blir det ca  13 x 13 cm.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 juni 2014, 10:12:25 »

Går det inte att bearbeta spiroröret lite så det passar i hålet.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 08 juni 2014, 09:35:16 »

Så var jobbet igång, och första röret draget, avluften med yttergaller och en flexrörstump hänger genom väggen. Elände att "trä på" kondensisoleringen, börjar redan ångra att jag gett mig in på det här... :)
Avluften går ut på sydgaveln på huset, uteluften tänkte jag ta in genom ett befintligt ventilhål på östsidan. Problemet är bara att det är  145 mm i kvadrat, alltså lite svårt att få igenom ett 160 mm rör, och hålet är i husets grund = 300mm betong så det är inget litet jobb att expandera hålet.
Blir det för mycket tryckfall om jag går ned till 125mm rör genom väggen tror ni, det handlar om max 50 cm? 70 - 80 l/s flöde...
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 22 maj 2014, 10:05:38 »

@fredrikru: Vad har du för filterlåda/filter som förfilter till aggregatet?
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 21 maj 2014, 13:02:20 »

Om jag sätter en aku-comp på avluften behöver jag kondensisloera den också, eller är dess inbyggda isolering nog?

Den inbyggda isoleringen som finns i en böjbar ljuddämpare räcker inte. Jag rekommendera att även kondensisolera den.

// Fredrik
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 21 maj 2014, 08:55:43 »

Om jag sätter en aku-comp på avluften behöver jag kondensisloera den också, eller är dess inbyggda isolering nog?
Skrivet av: fredrikru
« skrivet: 14 maj 2014, 17:58:57 »

Hej!
Hej Sege!
Jag har absolut inkluderat Aku-Comp dämpare vid samtliga till och frånluftsdon, systemet måste vara helt tyst eftersom jag blir vansinnig på ventilationsljud i bakgrunden.
Förstår jag dig rätt att du har både flex och fasta dämpare vid anslutningarna på aggregatets till och från luftstammar?

Har du, eller nån annan, placerat lösa filterlådor framför aggregatets "ingångar" dvs på uteluft och frånluft för att grovfiltrera och spara lite på de interna filtren? Jag funderar på att göra det, nån med erfarenheter?

Jag kopplade på grovfilter för uteluft in och frånluften och man får dammsuga dom en gång i månaden så blir dom rätt effektiva och du får mindre skit i normala filtret. Du ska se hur mycket insekter det fastnar där....

Glöm inte att koppla in Aco-comp dämpare till varje till-luft ventil (bör vara 100mm) och eventuellt någon frånluft men det spelar mindre roll...
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 14 maj 2014, 07:58:31 »

Hej!
Hej Sege!
Jag har absolut inkluderat Aku-Comp dämpare vid samtliga till och frånluftsdon, systemet måste vara helt tyst eftersom jag blir vansinnig på ventilationsljud i bakgrunden.
Förstår jag dig rätt att du har både flex och fasta dämpare vid anslutningarna på aggregatets till och från luftstammar?

Har du, eller nån annan, placerat lösa filterlådor framför aggregatets "ingångar" dvs på uteluft och frånluft för att grovfiltrera och spara lite på de interna filtren? Jag funderar på att göra det, nån med erfarenheter?

Jag hade gått med 200-stam för att minska tryckfall och risk för sus. Flex-dämpare samt vanliga 180 cm-dämpare vid till/från-luft har jag och det har jag inte ångrat. Jag har inga ljud/vibrationer i stommen.

Jag har även i några rum flexdämp istället för vanlig böj ner mot taket, så här i efterhand skulle jag satt det överallt om jag gjorde om. Dels för att det var enkelt att gå ner genom taket och dels för att all överhörning dämpas bort. Det är betydligt mer överhörning i de rum som inte har flexdämp.

Glöm inte dämpare på till/från-luft så du inte får härligt ljud utomhus, vi hade inget i början men det var faktiskt helt vidrigt tills jag satte dit 100 cm-dämpare. Nu är det nästan tyst ute också.
Skrivet av: sege
« skrivet: 13 maj 2014, 19:52:52 »

Jag hade gått med 200-stam för att minska tryckfall och risk för sus. Flex-dämpare samt vanliga 180 cm-dämpare vid till/från-luft har jag och det har jag inte ångrat. Jag har inga ljud/vibrationer i stommen.

Jag har även i några rum flexdämp istället för vanlig böj ner mot taket, så här i efterhand skulle jag satt det överallt om jag gjorde om. Dels för att det var enkelt att gå ner genom taket och dels för att all överhörning dämpas bort. Det är betydligt mer överhörning i de rum som inte har flexdämp.

Glöm inte dämpare på till/från-luft så du inte får härligt ljud utomhus, vi hade inget i början men det var faktiskt helt vidrigt tills jag satte dit 100 cm-dämpare. Nu är det nästan tyst ute också.
Skrivet av: lajo01
« skrivet: 13 maj 2014, 12:48:34 »

Hej,
Jag har börjat med en liten FTX tråd på byggahus.se, men skriver här också i hopp om att få in ytterligare lite goda råd.
Alltså sammanfattningsvis:
2 1/2 plans suterängvilla med ungefär 100kvm golvyta per våning (konverterad till boningshus 1986, tidigare fabrik) med nuvarande mek frånluft som överlevt sitt bäst-före datum med råge ska bli FTX. Uppvärmning är bergvärme så drivkrafterna är ren inneluft, bättre ventilation i källaren och bättre värmespridning i hela huset (braskamin), inte direkt att räkna hem installationen på kort sikt i minskad energiförbrukning. Det lär nog snarare bli en smärre ökning i uppvärmningskostnaden då ventilationen blir större.

Nuvarande mek frånluft är en kombination där imkanal och frånluft går ihop till en mekanisk avluftsfläkt, matoset sprids tyvärr numera friskt i huset "bakvägen" istället för att försvinna därur.... :-(
Helt nytt ventilationssystem ska in, nya rör dras, försöka återanvända de håltagningar som finns för nuvarande till-luft. Ett DIY projekt som blir indelat etappvis per våning för att inte riva sönder hela huset på en gång...

Efter diverse velande och undersökande fram och tillbaka att jag bestämt mig för ett lämpligt aggregat.
Valet faller på Östberg Heru 130 S EC, överdimensionerat för mina behov vilket borde innebära låga fläktvarvtal, robust konstruktion, vändbart hö/vä och använder påsfilter vilket jag tycker verkar bättre.

Efter lite plitande så är ritning klar och bygganmälan har lämnats in, kommunen ska ju ha sitt till kaffekassan (hrmpf!)
Jag har kommit fram till 83 l/s i frånluft och 80 l/s i tilluft, enligt boverkets normer på boyta och inte fullt så mycket på biytorna i källaren.

Frågor:
Bör man med givet flöde gå med 200mm spiro fram till första avgrening eller om 160 räcker, enligt tryckfallsdiagrammen så är det 160 som ligger närmst...? Aggregatet  har ju 200 anslutningar  så frågan är om det är någon fördel att gå med 200 en bit till första avgrening?
Någon sade att det också är en bra idé att ansluta med flexrör/drasut mot aggregatet för att eliminera att vibrationer sprids ut i rörstammen och resten av huset, är det något man gör normalt?
Hur och var placerar man rensluckor?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!