Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedisning + avfrost  (läst 5334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skåning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Där kan bara finnas en som är lika nördig som jag.
Nedisning + avfrost
« skrivet: 23 november 2005, 09:58:15 »
Hej !

Skulle vilja ha lite tips.

Har en Nibe 2010 dockad till en gammal olje/elpanna från CTC.

Kanske inte optimalt, men det var så när jag köpte huset för ett par månader sedan.

Allt fungerade bra fram tills förra veckan. Jag vaknar av att det helt plötsligt är 12 grader i huset.
Springer ut till värmepumpen. Och konstaterar att hela intaget på baksidan är belagt med
kanske 2cm tjockt islager. Efter diverse manuella avfrostningar, samt pillande med fingrar genom
gallret så är isen borta och värmen i huset är tillbaka på ca 21 grader.

Fråga, är detta normalt att det blir så mycket is därbak på värmepumpen ?

Eller finns det sätt att komma runt problemet med inställningar ?

Enligt säljaren så har värmepumpen enbart körts med "fabriksinställningar".


En annan fråga som jag har. När värmepumpen kör en avfrostning av sig själv (kanske 1 gång per timme)
så biljdas ett stort moln av kondens runt värmepumpen.

Är detta normalt ?

Hälsningar

Skåning

Köpte ett hus i Sept. CTC Family panna från 1979. Nibe 2010 kopplad på denna. Enligt säljaren installerad i Feb. Enligt säljaren förbrukade huset under 2004 29000Kwh. 160 kvm bottenplan + 160 kvm källare (delvis inredd). Byggår 1960.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 18:08:43 »
Hej Skåning!

1 Nej du ska inte få så mycket is i värmepumpen. Det tyder på att avfrostningen inte fungerar som den ska.

2 Ja det blåser ut ett rejält moln med "ånga" i slutet på varje avfrostningscykel vid temperaturer kring nollan.

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 18:27:31 »
Hej !

Skulle vilja ha lite tips.

Har en Nibe 2010 dockad till en gammal olje/elpanna från CTC.

Kanske inte optimalt, men det var så när jag köpte huset för ett par månader sedan.

Allt fungerade bra fram tills förra veckan. Jag vaknar av att det helt plötsligt är 12 grader i huset.
Springer ut till värmepumpen. Och konstaterar att hela intaget på baksidan är belagt med
kanske 2cm tjockt islager. Efter diverse manuella avfrostningar, samt pillande med fingrar genom
gallret så är isen borta och värmen i huset är tillbaka på ca 21 grader.

Fråga, är detta normalt att det blir så mycket is därbak på värmepumpen ?

Eller finns det sätt att komma runt problemet med inställningar ?

Enligt säljaren så har värmepumpen enbart körts med "fabriksinställningar". 

Ändra inställning till enl dig det bästa..(höj max retur temp till 48 och av frost temp till -2 gr)
Prova in din otimala balanstemp ( den temp då VP klarar hela behovet utan tillskott)
Ställ in effektändring steg till enl dig bästa värde ( min rek. + 15 gr ute)


Citera
En annan fråga som jag har. När värmepumpen kör en avfrostning av sig själv (kanske 1 gång per timme)
så biljdas ett stort moln av kondens runt värmepumpen.

Är detta normalt ?  Det är normalt

Hälsningar

Skåning


Då jag installerade min VP och körde enkel styrning med VV givar start i tank till VP start/stopp hände samma första året för mig.
Sen ändrade jag värde på av frostning start från -4 till -2gr.  Det gjorde att isen minskade rejält. Med bättre VP drift som följd.


Sen med mer aváncerad styrning med SMO invest  förra året. Fick jag interlligent av frostning som gör att man utnyttjar magasinerad värme på VV till att påskynda av frostningen. Därefter har allt fungerat klander fritt och "alldrig någon is på VP vid någon fuktighet eller ute temp.

Så följ mitt första råd om ni ej har Växelventil avanc. styrning.. Höj värdet på av frostning temp i 2010 program till -2 till 0 gr efter behov.
« Senast ändrad: 23 november 2005, 18:49:05 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Skåning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Där kan bara finnas en som är lika nördig som jag.
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #3 skrivet: 24 november 2005, 07:56:16 »
Hej Alla !

Tack för tipsen.

Skall nu ladda ner en manual på maskinen från Nibes hemsida och se om man kan
ställa in olika värden.

En sak som jag stod och funderade på i källaren igårkväll vid 23 tiden är cirkulationspumpen.
Det sitter en sådan på ett av rören från värmepumpen.

Den har 3 nivåer I + II + III. Idag står den i mitten, dvs på II.

Vilket brukar vara bäst ?

En annan sak som jag funderar på är om det finns något sätt att styra överkopplingen
från värmepump till el-pannan automatiskt ? Utan Nibes tillbehör SMO 10.

Idag är det helt manuellt. Dvs om det blir för kallt och värmepumpen stannar pga det, så
måste jag traska ner i källaren och vrida på en spak som dirigerar om varmt vatten från el-pannan
till elementen.

Tips ?

Skåning


Köpte ett hus i Sept. CTC Family panna från 1979. Nibe 2010 kopplad på denna. Enligt säljaren installerad i Feb. Enligt säljaren förbrukade huset under 2004 29000Kwh. 160 kvm bottenplan + 160 kvm källare (delvis inredd). Byggår 1960.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #4 skrivet: 24 november 2005, 17:46:50 »

Ändra inställning till enl dig det bästa..(höj max retur temp till 48 och av frost temp till -2 gr)
Prova in din otimala balanstemp ( den temp då VP klarar hela behovet utan tillskott)
Ställ in effektändring steg till enl dig bästa värde ( min rek. + 15 gr ute)


Hej Janne!
Ingen kritik, bara nyfiken.
Varför behöver du steg  2 till 15 grader? Är det poolen?



Skall nu ladda ner en manual på maskinen från Nibes hemsida och se om man kan
ställa in olika värden.

En sak som jag stod och funderade på i källaren igårkväll vid 23 tiden är cirkulationspumpen.
Det sitter en sådan på ett av rören från värmepumpen.

Den har 3 nivåer I + II + III. Idag står den i mitten, dvs på II.

Vilket brukar vara bäst ?

En annan sak som jag funderar på är om det finns något sätt att styra överkopplingen
från värmepump till el-pannan automatiskt ? Utan Nibes tillbehör SMO 10.

Idag är det helt manuellt. Dvs om det blir för kallt och värmepumpen stannar pga det, så
måste jag traska ner i källaren och vrida på en spak som dirigerar om varmt vatten från el-pannan
till elementen.

Tips ?

Skåning


Hej Skåning!

Ladda ner en manual från Nibe och läs på sidan 18 hur du ska ställa in CP.
Vad är det för en spak du menar? Är det en shunt till pannan eller en tre-vägsventil?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #5 skrivet: 24 november 2005, 18:02:43 »
hej

Mina rek är från mig enligt olika förutsättningar.

Citera
Hej Janne!
Ingen kritik, bara nyfiken.
Varför behöver du steg  2 till 15 grader? Är det poolen?

Svar:

Delvis rätt. I steg 2 ger min 6kW VP över 8kW vid pooluppvärmning. Samtidigt med steg 2 går det fortare att värma upp varmvatten då man har en större volym.
Med äldre panna som dockas till 2010 tar det längre tid precis som vid min ack tank med volym på 500l. Normal rek tid att värma VV anser jag skall ske under 15 till 20 min med 5 graders diff. Start VV vid 45 och stopp vid 50 gr på VV.


Över 15 gr ute ger steg 1 tillräcklig effekt för att den större volymen av varm vatten. Detta gör bra effekt och VV kapacitet då man har större VV behov.

Har man nibes VPA tank med mindre VP volym blir det för snabb process vid uppvärning med denna effekt så då rek jag att stegändring görs redan vid den utetemp som normalt normalt värmebehov upphör (min mening vid 10-12 gr ute). Detta då man har Nibes 6kW VP. har man större 8 eller 10 kW VP så kan man väl ha stegändring enligt fabriksinst.


Ni får själva bedömma om ni tycker detta är den bästa inställning. Jag anser det är att rek.



Janne
« Senast ändrad: 24 november 2005, 19:12:17 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Skåning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Där kan bara finnas en som är lika nördig som jag.
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #6 skrivet: 25 november 2005, 10:24:31 »
AlfM !

Inte så att jag begriper olika spakar och vred på pannan.
Min personliga bedömning är att man måste vara minst ingenjör med 400 poäng från universitet
för att begripa sig pÃ¥ pannor. Själv har jag bara 150 poäng i sprÃ¥k. 

Men det ser mer ut som en ratt som man skall vrida på.

Enligt han som sålde huset, så skall man vrida på ratten ett halvt varv när värmepumpen stannar.

Skåning
Köpte ett hus i Sept. CTC Family panna från 1979. Nibe 2010 kopplad på denna. Enligt säljaren installerad i Feb. Enligt säljaren förbrukade huset under 2004 29000Kwh. 160 kvm bottenplan + 160 kvm källare (delvis inredd). Byggår 1960.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #7 skrivet: 25 november 2005, 16:54:31 »
Jag förmodar att du pratar om en shuntventil på pannan.

Antingen behöver du en elektrisk reglerutrustning med motor. Den billigast jag har sett är på Rinkaby Rör för 1985:-. Den kan sedan också styras från VP TS och stillestånd.

Eller så kopplar du om VP med SMO. Den billigast stället som jag har hittat en sådan, är på värmepump.biz för 5645:-.

Hmm, det kan vara ett svårt beslut det här!
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad fightermike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • NIBE FIGHTER 2010-8KW
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #8 skrivet: 17 december 2005, 21:14:22 »
Hej ALFM
Kandu beskriva hur du kopplar reglerutrustningen till Värmepumpen så att min
CTC Family automatiskt kopplar pÃ¥ Ts när min Nibe  2010 lägger av  när det är för kallt.

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #9 skrivet: 17 december 2005, 22:08:35 »
Hej ALFM
Kandu beskriva hur du kopplar reglerutrustningen till Värmepumpen så att min
CTC Family automatiskt kopplar på Ts när min Nibe  2010 lägger av  när det är för kallt.
Hej!
Du behöver inte koppla så att du måste vänta till 2010-an lägger av.
Kopplar du avslutning för tillskott kallar den på CTC-en efter 2 timmar på steg 2 om den inte klarar av all uppvärmning själv.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #10 skrivet: 18 december 2005, 12:20:50 »
Hej Fightermike!

VP kopplar in elpatron under två olika förutsättningar.

Tillskott (TS) : när VP inte klarar av att värma upp. Som Jätten skriver, när VP gått 2 tim steg 2 utan avbrott (utom för avfrostning som räknas in i tiden), så kopplas elpatron in.

Stillestånd  : när det är kallare än -7 grader. VP stoppar helt och all uppvärmning sker med elpatron.

Skulle VP av någon anledning bli spänningslös går även  elpatron via stillestånd in.

Hur du kopplar:

I VP kommer du med 3X1,5 mm. Svart kabel till NC i plint 14. Blå kabel till 0/C. Ta sedan 2 st ca 1 dm långa FK 1,5 mm och koppa ihop NC på plint 14 och NC på plint 16. Och 0/C på plint 14 och 0/C på plint 16. Var du kopplar jordkabeln hoppas jag du själv förstår.

Jag hittar inget elschema på CTC1100, men jag hoppas att det ser ut som på CTC1200.

Om du går in på huvudkontaktorn till värme på A1 och lossar kabel som sitter där. Kabeln ska vara märkt 27. Nu sätter du dit svart kabel ifrån VP på A1. Blå kabel kopplar du till kabel 27 som du lossade ifrån A1.
Sedan ställer du CTC1100 på elvärme (Inte olja) och termostatet på 65 grader.
Sedan är det klart.

Jag kan givetvis inte ge någon garanti på att du gör rätt, men om du kopplar så här ska det fungera. :)

1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nedisning + avfrost
« Svar #11 skrivet: 18 december 2005, 17:51:57 »
Mitt tips låt en elektriker göra detta för det blir väl en fast installation, ej temporär lösning?


AlfM annars låter det riktigt din beskrivning.. *vinkar*
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!