Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla - miraklet som kyler allt?  (läst 316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dhim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Frikyla - miraklet som kyler allt?
« skrivet: 09 februari 2024, 20:40:12 »
Jag har fått en fix idé att frikyla är en ny magisk uppfinning som kan täcka många nutida och framtida kylbehov för mig. Undrar om det verkligen är så bra som det låter.

Som jag förstår det tar man tillvara på det kalla mediumet från värmepumpen. Den som värmepumpen kallar "köldbärare ut". Den kan under höst/vinter/vår ligga på allt från 4 grader till -1 grad celsius. Köldmediumet transporteras ut till fläktkonvektorer eller liknande och släpps ut där man vill och "köldbärare ut" är inte lika kall?

Det låter ju som en match made in heaven om man kan ta tillvara på den kylan för att kyla saker i huset samtidigt som det "värmer" borrhålet och värmepumpen behöver mindre energi för att värma igen, ett win-win kretslopp.

Så, vad kan jag förvänta mig av frikyla? Jag har planer på ett kylrum, ett kallbad "cold plunge" med 6-gradigt vatten, kylning i sovrum på sommaren etc. Är det rimligt att tro att frikyla kan täcka de behoven? Finns det hybridlösningar med frikyla där aktiv kyla kan kicka in och ta över när frikylan inte klarar mer? Drömmer om att få liv i en gammal walk in-kyl här och använda frikylan till den för att hålla konstanta 3 grader.

Som ni hör är jag inte i branschen eller speciellt kunnig men väldigt intresserad av vad frikyla kan göra för en.
Hus byggt 1930
240m2 uppvärmd bostadsyta (projekterat 360m2)
Extremt dålig isolering, gamla ruttna fönster, oisolerad vind

Nibe s1155 16kw - 2x150m borrhål
Värmebaronen Aqualux Teknik 750l
Aquaflam 25kw vattenmantlad braskamin

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frikyla - miraklet som kyler allt?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2024, 20:51:26 »
Du behöver aktiv kyla. Frikyla räcker tyvärr inte för det du tänker på. På sommaren kan det bli mer av frisvalka snarare än frikyla.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!