Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner  (läst 3249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikHells

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« skrivet: 28 november 2018, 16:09:01 »
Jag har en IVT Greenline HT Plus E7 som installerades 2008. I december 2014 började jordfelsbrytare lösa ut i huset varpå jag tog kontakt med elektriker som konstaterade att elpatronen i pumpen var boven. IVT kom och ersatte patronen och allting fungerade sen som det skulle.

Nu i November sÃ¥ var vi pÃ¥ semester i tre veckor varpÃ¥ jag ställde pumpen i semesterläge för att Ã¥tergÃ¥ till normal drift tvÃ¥ dagar innan vi kom hem frÃ¥n semestern. När vi kom hem var det tyvärr 8.5 grader varmt i huset  dÃ¥ dvärgbrytarna i husets elcentral samt brytarna för elpatronen löst ut vid pumpen. Det hände mest troligt redan dag tvÃ¥ pÃ¥ semestern. Efter lite testning med Ã¥terställning av elpatron, där säkringarna löser ut sÃ¥ fort tillskottsvärmen slÃ¥r till sÃ¥ hör jag av mig till BGE Sala som idag kom och felsökte och konstaterade att elpatronen Ã¥ter igen var sönder och ersatte den med en ny.

Enligt serviceteknikern så är det väldigt ovanligt att de överhuvudtaget byter elpatronen då de i regel inte går sönder. Jag påpekade då att det är märkligt att jag avverkat två elpatroner på en tioårsperiod. Han kunde inte förklara det och sa att det kanske beror på vattnet i radiatorkretsen. När jag frågade om jag kunde få mer hjälp med att utröna OM det är problemet eller vad annars som kan ge upphov till trasiga elpatroner kunde han inte svara och trodde heller inte att någon annan på BGE kunde göra det.

Någon som har liknande erfarenheter? Vad kan vara fel? Ska man förvänta sig en så kort livslängd på en elpatron?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #1 skrivet: 28 november 2018, 16:37:53 »
Låter som det är en bra idé att skicka in ett vattenprov till något av de företag som sysslar med vattenanalys. När man sedan får resultatet kan man jämföra med de material som el-patron respektive beredare är gjorda av och se om det finns några särskilda risker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #2 skrivet: 29 november 2018, 10:08:03 »
Elpatronerna sitter ju i radiatorvattnet som ju inte ska bytas ut?
Har du bytt ut radiatorvattnet?
Annars tror jag helt enkelt det rör sig om otur.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ErikHells

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #3 skrivet: 30 november 2018, 11:26:24 »
Elpatronerna sitter ju i radiatorvattnet som ju inte ska bytas ut?
Har du bytt ut radiatorvattnet?
Annars tror jag helt enkelt det rör sig om otur.  Sc:,h

Ja, lite märkligt kan jag tycka att det är om jag ska behöva göra ett vattenprov från radiatorkretsen. Det vattnet borde ju rimligtvis vara fritt från syre och nytt vatten tillförs ju ytterst sällan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #4 skrivet: 30 november 2018, 21:36:24 »
Har du kvar de utbytta elpatronerna så det går att göra en närmare undersökning av dem?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ErikHells

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #5 skrivet: 04 december 2018, 21:46:49 »
Har du kvar de utbytta elpatronerna så det går att göra en närmare undersökning av dem?

Ja, den senaste har jag kvar (bifogar två bilder). Den som gick sönder för fyra år sedan har jag för mig det var liknande skador på.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #6 skrivet: 06 december 2018, 14:59:41 »
Det ser ut som kraftiga avlagringar av pannsten eller nÃ¥got liknande vid bottenplattan, dock inte pÃ¥ själva elpatronerna. Ett av skyddsrören verkar ju ha rämnat längs med hela vägen, vilket är intressant. Hur ser godset ut just vid kanten av sprickan? Är det mycket tunt och "kexigt" eller verkar det vara full godstjocklek kvar?  Finns nÃ¥gra liknande skador pÃ¥ nÃ¥got annat skyddsrör, jag tänker pÃ¥ om det t ex är ett sömsvetsat rör där svetsfogen har frätts bort med tiden?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Lasse Wallin

  • Gäst
Lasse Wallin
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #7 skrivet: 15 september 2020, 09:37:40 »
 Jag har samma bekymmer.
 Hur svÃ¥rt det kan vara att byta patron själv?
NÃ¥gon som gjort detta?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E7 käkar elpatroner
« Svar #8 skrivet: 15 september 2020, 10:58:24 »
Ja, den senaste har jag kvar (bifogar två bilder). Den som gick sönder för fyra år sedan har jag för mig det var liknande skador på.
Hur är flödet i systemet ?
Ser ut som överhettning.
Skulle även kunna vara galvaniskt, hur ser jorden ut i huset/maskinen ?

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 710
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!