Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Markvärme vad påverkar förutsättningarna?  (läst 909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Markvärme vad påverkar förutsättningarna?
« skrivet: 01 november 2018, 17:31:48 »
Antar att saker såsom djup,lokalisering ( plats i Sverige) jordarter/lera, temperaturer, snömängder osv.... Påverkar det hela! Man pratar ju om tjälfritt som kan skilja sig mkt på hårdgjorda ytor.

Finns det några tabeller man kan gå efter eller är det att prova sig fram?
Om man tänker sig en provgrop på 4 meters djup o placerar termometrar på 5 olika nivåer med 1 meters mellanrum med återfyllt matriel låt oss använda sand för tanke experimentet. 20 cm snö på backen. 0 grader i luften som bestått i trettio dagar dygnet runt.

Väntar mig inga exakta svar utan mer en ide om hur det skiljer sig grovt räknat...

Någon som törs gissa tOOmten Har själv inte en aning!

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Markvärme vad påverkar förutsättningarna?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2018, 00:06:07 »
Ser att du inte fått något svar, så jag försöker inled med något.  :)

Har inte jordvärme själv, men utifrån (när jag läst trådar) så påstår jag att den stora skillnaden mellan markvärme och bergvärme är att den första bygger helt på återvinning av solenergin lokalt. Det borde också innnebära att man inte ska förlägga den alltför djup och riskera att det blir permafrost runt slangen. Som jag förstår det bör den förläggas så att det under sommaren hinner tina och då hamnar man kanske på 1-1,5 m(?).

Jag hoppas att mitt påstående är sant och får bifall eller är så dumt att någon känner sig manad att korrigera mig.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Markvärme vad påverkar förutsättningarna?
« Svar #2 skrivet: 05 november 2018, 15:56:13 »
Det finns en avhandling från jag tror 1980-talet som handlar om markvärmeslingor men jag kan inte hitta den på nätet. Vad jag kommer ihåg från den är att det blir permafrost om värmeuttaget per m2 mark blir för stort. Däremot spelar det ingen större roll på vilket djup slingorna ligger om djupet är litet i förhållande till utsträckningen på det område man tar ut värme från. Blir det permafrost börjar den bildas i ett skikt under slangarna, inte runt slangarna som man kan tro.

Att man lägger slingorna på ca en meters beror nog på att det kostar mer att få ner dem djupare utan att det blir så mycket bättre. Lägger man slingorna för grunt blir det en mindre mängd jord man kan ta ut värme från per meter slinga.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!