Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solvärmare och bergvärmepump  (läst 1423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Solvärmare och bergvärmepump
« skrivet: 10 februari 2018, 17:19:36 »
Vi ha en thermia bergvärmepump med en extern 300l vvberedare som matas via en solvärmd 750l ack tank med förådsberedare som nu börjat läka. Vad är bästa lösningen för att fortfarande använda solpanelerna kan man sätta in t kopplingar på slingan mellan bvp och vvb eller ska man satsa på en ny 500l tank med en slinga till bvp och en slinga till sol och en vv slinga/förådsberedare?
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solvärmare och bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2018, 00:33:12 »
Jag har prylar enligt nedan och energimätare på solfångaren. Tyvärr är den bistra sanningen den att man kan inte tjäna in några investeringar på solfångaren när alternativet att värma upp med bergvärmen. Det är bättre att köpa el för pengarna...

Jag installerade mina prylar eftersom jag redan hade solfångaren på plats och rören dragna ner i källaren men inte ens den extra kostnaden för vvb med solslinga och lite kopplingar kommer att betala sig på 15 år. Jag tog det på nöjeskontot.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Solvärmare och bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2018, 08:26:33 »
En soltank med slinga i före den beredaren som vp värmer bör vara bra då kan solen värma så mycket den orkar hela året ligger tanken på tex 30 grader så värmer den ju inkommande till vp beredaren till ungefär den tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Solvärmare och bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2018, 09:42:14 »
En soltank med slinga i före den beredaren som vp värmer bör vara bra då kan solen värma så mycket den orkar hela året ligger tanken på tex 30 grader så värmer den ju inkommande till vp beredaren till ungefär den tempen.

Okej ska man välja en tank med laddslinga i botten och en vv slinga i topp typ denna www.rinkabyror.se/artikel/laddotank-eco-combi-2-500/  eller klarar man sig med en tank som enbart har vv slinga? SolfÃ¥ngarna gÃ¥r genom en befintlig vvx redan sÃ¥ man skulle kunna ladda i tanken direkt utan slinga men min teori är att det kommer störa skiktningen i tanken och att det dÃ¥ skulle vara bättre med laddslinga i botten sÃ¥ man alltid laddar det kalla vattnet.
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Solvärmare och bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2018, 09:12:01 »
Jag skulle kört med vvx bör inte vara höga flöden det handlar om eftersom effekten är låg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Shortcut

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Solvärmare och bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2018, 10:35:41 »
Vi ha en thermia bergvärmepump med en extern 300l vvberedare som matas via en solvärmd 750l ack tank med förådsberedare som nu börjat läka. Vad är bästa lösningen för att fortfarande använda solpanelerna kan man sätta in t kopplingar på slingan mellan bvp och vvb eller ska man satsa på en ny 500l tank med en slinga till bvp och en slinga till sol och en vv slinga/förådsberedare?

Bare et forslag/ide`
Er Dansker, derfor svaret er på Dansk ;-)
Lav dit solvarmeanlæg med 2 beholdere. Beholder 1 til din brine til Vp. Beholder 2 til almindeligt brugsvand.
Prioriter din solvarme til at opvarme beholder 1 til 28 grader -der efter går den til beholder 2.
Når varmepumpen kører tager den brinen fra beholder 1 -shunters til 20 grader indgående til vp.
Når returbrinen fra VP er 4 grader LAVERE end temperaturen i jordvarmeslangerne skifter en tregangsventil over til at brinen nu kommer fra jordvarmeslagerne - men stadigvæk igennem beholder 1.
Så udnytter du din solvarme meget effektivt - og kan undgå at grave mere slange ned m.m.
Jeg har et sådan anlæg med 30 stk rørsolfangere - 2x 300 liters beholdere -en NIBE Figther 1245 8 kw -og er meget glad for den opbygning, da jeg ikke havde plads til mere slange efter en ombygning af huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!