Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommer IVT nÃ¥gonsin uppdatera appen IVT Anywhere?  (läst 5862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att döma av recensionerna i Appstore (ios) verkar appen tämligen värdelös. Inte uppdaterad sen 2014! Kan man förvänta sig någon uppdatering inom snar framtid? Håller på att bestämma mig för vilken inverterpump som ska installeras.
mvh Johnny

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2017, 13:20:33 »
Hej,
Om du just inte behöver just "smartgrid", kan du använda EasyRemote (BOSCH) istället, tills den riktiga versionen släpps.

2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad rispalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2017, 18:55:54 »
Hej,
under mina 2år med geo312 har appen uppdaterats minst ett par gånger och jag tror att IP modulen i pannan har uppdaterats minst en gång.
(SORRY... jag använder Android, ser att du är intresserad av IOS/Iphone)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bosch.tt.IVT&hl=sv
:: Uppdaterad 18 maj 2017 Aktuell version 3.2.2


Första året var den lite instabil. Appen är sedan ett år+ stabil, har inga som helst problem med den. Däremot ger den väldigt lite mervärde. Använder den ibland då vi är på semester för att kolla status och har även justerat temperatur någon gång.

Ska man ha riktig nytta vill man se flera värden över längre tider (helst flera år) och då vill man nog helst köra på dator.


« Senast ändrad: 06 september 2017, 19:09:01 av rispalt »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2017, 07:32:52 »
Nu talar jag ju lite i egen sak, men att logga mot en dator är som regel rätt problematiskt.
Dels kan antivirusprogram som scannar diskarna störa loggningen, dels kan man tappa data när datorn startat om sig efter uppdateringar, och dels finns det ytterligt få datorer som faktiskt klarar av att logga kontinuerligt utan att så småningom hänga sig av olika anledningar.
Detta är också skälet till att vi i vår satsning på Logger2020 och Logger 3030 lägger "all" nyutveckling när det gäller sparande av data och visualisering på vår webbtjänst.
Nära 100% up-tid på servrarna ger oslagbar säkerhet mot förlorad data, och dessutom görs backup varje dygn som säkerställer att man inte förlorar redan sparad data.
Det gör det även enkelt att nå alla data via valfri plattform, och oberoende av var man befinner sig.
http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=9

Nackdelen med en ren logger är att man inte kan styra värmepumpen på samma sätt som med en app från tillverkaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2017, 07:55:26 »
och dels finns det ytterligt få datorer som faktiskt klarar av att logga kontinuerligt utan att så småningom hänga sig av olika anledningar.

Jag har aldrig varit med om datorer som hänger sig av sig själv (om dom inte har varit trasiga). Däremot finns det operativsystem som är mer eller mindre instabila och kräver ständiga omstarter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2017, 08:11:58 »
Med dator menar jag hela paketet, inklusive operativsystem.
Utan det sÃ¥ är det ju bara en plÃ¥tburk med elektronik i sig.  ::)
Eller "Barebone" som en del säger.

Ett annat skäl till att vi satsar utvecklingen primärt på webbtjänsten är ju att den är operativsystemsoberoende, det är dyrt att uppdatera program för flera olika operativsystem och versioner av dessa.
Och att (som vi) bara erbjuda program för Windows diskvalificerar ju en del av den potentiella marknaden.

Hur lång historik sparas av Nibe och IVT i deras onlinefunktion?
« Senast ändrad: 07 september 2017, 08:20:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2017, 20:20:36 »
Hej,
Om du just inte behöver just "smartgrid", kan du använda EasyRemote (BOSCH) istället, tills den riktiga versionen släpps.

Precis! Den här fungerar istället för IVT NoWhere för iOS...uppdatering ska vara på G enligt supporten på IVT...men det har det varit sen i våras.
https://itunes.apple.com/se/app/bosch-easyremote/id581526214?mt=8

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #7 skrivet: 22 september 2017, 19:28:06 »
Tack för era svar. Min värmepump installerades klart o systemet sattes igång idag. Ska bli spännande att optimera inställningarna och testa appar för att styra!

Har bara utegivare än så länge, får se om jag klarar mig med den.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #8 skrivet: 30 september 2017, 18:10:21 »
Har du radiatorer så skall du ha en inomhusgivare, då får du jämn temperatur oavsett vad. Har du golvvärme så styr du med rumstermostaterna.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2017, 19:36:51 »
Ha ha här händer det grejer efter många år och inga uppdateringar. Nu kan man äntligen ladda ner ivt app och få lite info om pumpen samt att dom lagt till Smartgrid jippi men hur funkar den och vilken nytta?
Nu kan alltså iphone nördar som jag ladda ner appen. Men den funkar inte på paddan, men det går i och för sig att ladda ner Bosch appen till både iphone o padda men då har man inte Smartgrid.
Hur installerar man Smartgrid och vad kan man göra med den funktionen.
När släpper ivt nästa uppdatering ....🙄
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #10 skrivet: 18 november 2017, 12:11:41 »
Är det någon som fått något larm i appen? Värmepumpen larmar men jag har aldrig sett något i appen.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kommer IVT någonsin uppdatera appen IVT Anywhere?
« Svar #11 skrivet: 22 november 2017, 11:45:22 »
Är det någon som fått något larm i appen? Värmepumpen larmar men jag har aldrig sett något i appen.

Har du Rego1000 så är svaret nej... den funktionen försvann i någon tidigare uppdatering men skall enligt supporten vara påväg tillbaka igen.
Rego2000 så fungerar det med larmvisningen.

//M
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!