Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW  (läst 6404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« skrivet: 08 februari 2019, 11:43:36 »
Hej!
Skulle behöva lite analyshjälp.

Skulle vilja förstå om allt står rätt till eller ej. Skulle bli superglad om någon skulle kunna ge mig ett utlåtande.
Det jag redan håller på att trimma in är deltaT på varma sidan.

1. Det jag är mest fundersam över är min varmtattenproduktion som sker i princip var 1,5/timme. Är det rimligt?
Pumpen och VVB står i en källare som håller ca 15 grader under vintern.

2. Sedan har jag tidigare ställt frågan om deltaT vid varmvattenproduktion. När min pump producerar varmvatten är deltat i princip obefintligt. Ska det vara så?

Jag bifogar logg samt teknisk spec. på VVB.

Tack på förhand!
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2019, 12:45:01 »
Om den fungerar som Nibes tidigare modeller så toppar den vv om vv-tempen är 2 grader från vv-start vid varje värmekörning vilket ger fler vv-pass men färre starter.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2019, 09:56:46 »
Om den fungerar som Nibes tidigare modeller så toppar den vv om vv-tempen är 2 grader från vv-start vid varje värmekörning vilket ger fler vv-pass men färre starter.

Verkar stämma om man jämför loggen! Men varför står det inget om denna funktion i en manual eller dylikt?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2019, 13:16:08 »
Den finns med i manualen och kallas toppning har för mig man kan ta bort den med en bock i nån ruta om man inte vill använda den. Att deltat är lågt vid vv beredning beror på att cp går med 70% då och den går med 60 % vid värme beredning så sänk hastigheten på cirkpumpen om du vill få upp deltat. Vet inte hur gammal beredaren är men om den är ok isolerad måste det nästan läcka vv nånstans annars skulle inte den bereda vv så ofta kanske är rören som är oisolerade och det sker självcirkulation. Min F1245 klarade sig med 1 vv beredning per dygn när inget vv tapp skedde men det var innan vv toppning funktionen fanns så nu kanske den behöver 2 kortare vv beredningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2019, 13:21:35 »
deltat vid värmekörning är ju bara på 2-3 grader såg jag

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2019, 13:43:56 »
Är inte auto cp på F1126 man får justera manuellt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2019, 14:06:16 »
deltat vid värmekörning är ju bara på 2-3 grader såg jag

Stämmer, jag håller på att justera ner deltaT. Efter senaste justeringen har kag ett deltaT på 5 grader. Ska ställa ner CP ytterligare ikväll.
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2019, 14:46:31 »
Du har separat inställning för cp vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2019, 15:36:58 »
Den finns med i manualen och kallas toppning har för mig man kan ta bort den med en bock i nån ruta om man inte vill använda den. Att deltat är lågt vid vv beredning beror på att cp går med 70% då och den går med 60 % vid värme beredning så sänk hastigheten på cirkpumpen om du vill få upp deltat. Vet inte hur gammal beredaren är men om den är ok isolerad måste det nästan läcka vv nånstans annars skulle inte den bereda vv så ofta kanske är rören som är oisolerade och det sker självcirkulation. Min F1245 klarade sig med 1 vv beredning per dygn när inget vv tapp skedde men det var innan vv toppning funktionen fanns så nu kanske den behöver 2 kortare vv beredningar.

1. Letat igenom både användarhandbok och installatörshandbok, men hittar inget om "Toppning". Vet du vilken meny som gäller?

2.Ang. lågt deltaT vid varmvattenproduktion: enligt manualen ska värdet ligga mellan 5-9 grader. I en annan tråd disskuterades detta med forummedlemmen "Roland". om jag förstod honom rätt så har deltaT vid varmvattenproduktion ingen betydelse. Vad säger ni?

3. VVB är från 2004. enligt manual ska den vara isolerad med 2x45mm glasfiber.

4. BV-pumpen och VVB befinner sig i ett källarutrymme som håller ca 15 grader varmt. ca 5m2 stort. I detta utrymme så är alla rör mellan BV-pumpen och VVB oisolerade kopparrör. Medans rör som går ut från pannrumet tillradiatorer är isolerade.

5. Vad betyde självcirkulation?

6. Hur tar jag reda på om det läcker VV?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2019, 16:06:56 »
1 Kollade på min vp och hittade ingen meny med toppning kanske det inte går välja bort troligtvis fel av mig den går inte välja bort och är en bra funktion som bör användas.
2 Tror inte du ska bry dig om deltat för vp skulle men kanske din typ av vv beredare funkar bättre med ett visst delta men runt 5 grader skulle jag nog satsa på utan att ha koll.
4 Jag skulle isolera rören i alla fall närmast vv beredaren.
5 Det kan cirkulera genom att varmt vatten stiger och kallt sjunker och det kan ske i samma rör på olika sidor och sker det så blir det avkylning via de oisolerade rören.
6 Om det läcker vv har du nån kran som står och droppar eller om säkerhetsventilen läcker igenom hela tiden då fylls vv beredaren på med kallt vatten hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2019, 20:57:22 »
Efter att ha läst flertalet inlägg så tolkar jag att min vp tillverkar VV allt för ofta. Om man läser liggen jag tidigare bifogat ser man att pumpen har producerat VV ca 18 ggr/dygn. Läst folk som skriver 1-3ggr/dygn.

Därför ringde jag idag ”traktens bästa auktoriserade nibeinstallatör” för konsultation. Över telefon försökte jag förklara problemet, och hur min pump nibe F1126-8kw (alltså bv-pump utan inbyggd VVB) var dockad till en extern thermia mbh VVB. När jag förklarade hur enheterna var kopplade samman hakade upp sig på att de inte var kopplad som ”fast kondensering”. Verkar som att härledde felet till just dockningsmetoden. Vi har bokat in en tid för undersökning om två veckor. Kostnad ca 1500-2000kr för undersökning.

Har installatören rätt? Bör man, bara för att man har en extern VVB,  koppla in den som ”fast kondensering”? Alltså acktank men samtidigt VVB? Jag trodde att en 1126 med extern VVB endast var en produkt för trånga installationsutrymmen.

Bör jag ha fast kondensering eller bara använda VVB som just en VVB?

Är det för att jag INTE kör med fast kondensering som jag får så många VV-laddningar?
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2019, 21:35:29 »
Om varmvattenberedaren sitter inne i pumpen eller utanför spelar ingen roll om det är en normal inkoppling av den externa beredaren. Men är det något speciellt med inkopplingen i det här fallet? Det verkar som om den du talade med fick för sig att det var någon specialvariant. Hur är inkopplingen av varmvattenberedaren gjord? Gärna bilder om det går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2019, 21:39:39 »
Vad är det för typ av VV-beredare du har?  Om det är en dubbelmantlad eller slingberedare med växelventil så skall du inte alls köra fast kondensering.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2019, 21:54:44 »
Om varmvattenberedaren sitter inne i pumpen eller utanför spelar ingen roll om det är en normal inkoppling av den externa beredaren. Men är det något speciellt med inkopplingen i det här fallet? Det verkar som om den du talade med fick för sig att det var någon specialvariant. Hur är inkopplingen av varmvattenberedaren gjord? Gärna bilder om det går.

Vad är det för typ av VV-beredare du har?  Om det är en dubbelmantlad eller slingberedare med växelventil så skall du inte alls köra fast kondensering.

Är det rimligt att köra dockning med fast kondensering med min setup? trodde man skulle av avsedda acktankar för det?

Bifogar en något dålig bild på installationen samt en specifikation på själva VVB.
Tror det är en dubbelmantlad, går säkert att utläsa via bifogad specifikation.
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: hjälp med analys av logg från Nibe 1126-8kW
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2019, 22:50:44 »
Vp är troligtvis rätt inkopplad möjligtvis kan de självcirkulera eller nått mindre fel men allt ser hyffsat ok ut i loggen och du kör flytande kondensering mot huset och fast kondensering mot vv beredaren som man brukar göra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!