Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi  (läst 3182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nate Robinson

  • Gäst
Nate Robinson
Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« skrivet: 10 juli 2022, 13:53:10 »
Hej,

Jag har en EviHeat Combi som har gÃ¥tt i 15 Ã¥r med väldigt fÃ¥ bekymmer.  Som (kemi-)ingenjör med en del erfarenhet med elektronik och entusiast för "smarta hem" skulle jag vilja ta lite mer kontroll över pumpen.  T.ex. skulle jag vilja kunna sätta den i viloläge ("Avstängd") under de 3-4 timmer dÃ¥ energipriset toppar värje dag.

Jag funderar pÃ¥ att göra det genom att koppla in en Raspberry Pi, Arduino, eller liknande för att emulera en extra displayenhet.  Enligt installationsboken kan man "dela" kabeln mellan displayenheten och styrningen för att koppla in en extra displayenhet (t.ex. pÃ¥ nÃ¥gon annan vÃ¥ning i huset).  Kabeln är 4 "twisted pair" (RJ45), och verkar använda tvÃ¥ olika par för (full duplex) kommunikation.  Vet nÃ¥gon vilket protokoll/system som används av EviHeat?  (Det verkar inte likna mÃ¥nga andra pÃ¥ marknaden.)  Är det RS485 full-duplex?

Alternativt finns det en DB9 (eller liknande) kontakt pÃ¥ displayenheten.  Jag antar att det är för inkoppling av nÃ¥gon serviceutrustning.  Vet nÃ¥gon mer om det här?  Kan jag använda det för att pÃ¥verka styrningen (pÃ¥ en hög nivÃ¥ (typ "Auto" eller "Avstängd" läge)?  Om sÃ¥, har nÃ¥gon information om protokollet?

Jag är tacksam för hjälp eller hänvisningen till kunniga personer som kan dela lite info.

-Nate

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2022, 21:24:15 »
Om du inte finner någon information kanske du kan överväga att hacka på givarsidan. Ett tillfredsställt givarvärde tar bort behovet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad natro

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KolmÃ¥rden
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2022, 10:55:43 »
Helt rätt.  Det blir flera givare om jag vill "pausa" VVB och värmen till huset.  Jag hoppas att hitta en mer elegant lösning.  Kontrollsystemet verkar väldesignad och jag skulle vilja jobba "med" det istället för emot det.

Ansve

  • Gäst
Ansve
SV: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2022, 14:29:27 »
Hej,

Jag tittar också på att styra det separat, men via utegivaren.
Har någon koll på vad det är för typ av givare? (ntc värde, pt1000 osv)

/A

Utloggad natro

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KolmÃ¥rden
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2022, 11:52:20 »
Har du samma modell som jag (det berör på åldern) tror jag att givaren är en NTC 4.7k.

På min finns det en DSUB9 RS232 port på displayenheten. Det spottar ut värde i klartext på 2400 8N1 om man sätter på "logg" funktionen.

Har du den äldre varianten tycker jag att du ska kolla det här: https://github.com/fredlcore/BSB-LAN

Utloggad htilly

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2023, 16:46:45 »
Hej!

Lite gammalt inlägg, men om du/ni fortfarande är intresserade av att styra få ut lite mer data så kan jag starkt rekommendera detta projekt :-D
https://github.com/fredlcore/BSB-LAN

/Tilly

Utloggad _mik_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Att "hacka" styrning av en EviHeat Combi
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2023, 14:14:02 »
Vilken display har du på VP'n?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!