Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket borrdjup bör jag ha???  (läst 30372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #195 skrivet: 02 juni 2017, 09:26:16 »
Hahaha ok😄 Jag mÃ¥ste ha stora bilder i färg och text (tänk barnbok för 2 Ã¥ringar)
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #196 skrivet: 02 juni 2017, 10:02:33 »
Övre vänstra röret på tanken är framlednignen från värmepumpen in i tanken, det högra är framledningen ut ur tanken till radiatorerna (knäppfunktion).
Returen från värmesystemet går ihop med returen till värmepumpen och beroende på om flödet är högre eller lägre i radiatorkretsen så får man ett delflöde som går antingen in eller ut ur tankens returledning.

Förstår du?

Det där med att trimma in förångningen är inget som VVS-are håller på med rent generellt, det är i så fall kyltekniker.
Vissa av dem är även VVS.are, så ibland händer det att de vill trimma lite extra, men det där är egentligen bara svammel om du frågar mig, värmepumparna är ju injusterade i fabriken, så har man bara rätt flöden så blir det bra.

Klicka pÃ¥ bilderna sÃ¥ blir de större.  ;)
« Senast ändrad: 02 juni 2017, 10:04:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!