Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket borrdjup bör jag ha???  (läst 30379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #105 skrivet: 21 maj 2017, 12:25:20 »
Ace. Åter igen. De råder inga 20bar i kollektorn. De är inget öppet kärl med botten.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #106 skrivet: 21 maj 2017, 12:33:21 »
Nja, en sanning med modifikation, om borrhålet vore tomt så skulle tryckskillnaden mellan insidan av slangen och botten av borran vara 20 Bar, + eventuellt tryck nivåkärlet vid värmepumpen.
Men nu då det är vatten runtom så blir det bara trycket i nivåkärlet + det tryck som fås av grundvattnets nivå i borran.
Är det ett trycksatt nivåkärl med 0.5 Bars tryck + 5 meter till grundvattennivån så blir det ett "tryck" på ca 1 Bar i botten av kollektorn jämför med pelartrycket på vattnet i botten av borran.

Hoppas nu jag tänkt rätt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #107 skrivet: 21 maj 2017, 14:24:14 »
I ett hål på 200 meter som är fyllt med vatten är trycket ca 21 bar, och trycket på utsidan och insidan blir lika om slangen är fylld med vatten. Trycksätter man slangen med 0,5 bar på högsta punkten kommer sluttrycket att vara 21,5 bar. Det kan skilja liiiiiite beroende på höjd över havet mm. men inte på nått avgörande sätt.
Certifierad Deep diver  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #108 skrivet: 21 maj 2017, 14:40:45 »
Så vad blir kontentan av allt detta? Vad säger det om borrdjupet och tryckfallet mm? Är det lugnt att borra djupare än 200 och ändå få en bra cirkulation på KB?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #109 skrivet: 21 maj 2017, 16:15:21 »
Runt 200 meter brukat vara max vid enkel borra med djupare blir det högre delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #110 skrivet: 21 maj 2017, 16:43:34 »
Vill du göra det enkelt så följ tillverkarnas rekommendationer, då kan du känna dig säker. Dom har naturligtvis lite marginaler så du kan utan fara ha lite längre slangar men då blir det du som får ta ansvaret och ev byta till en lite starkare cirkpump.
Dom problem som man hör talas om när det gäller djupa hål är inte flödesproblemen i slangar utan borrarnas problem med att nå så djupt pga att deras maskiner kanske inte är kraftfulla nog.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #111 skrivet: 22 maj 2017, 18:22:05 »
Ace. Åter igen. De råder inga 20bar i kollektorn. De är inget öppet kärl med botten.
Det är ju precis vad det är i de flesta fall.
Slutna system har blivit vanligare på senare tid, och adderar bara förtrycket vattenpelaren..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #112 skrivet: 22 maj 2017, 18:50:39 »
Det är sÃ¥nna här exempel man vill ha👍🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #113 skrivet: 22 maj 2017, 21:33:29 »
Det där är väl precis vad vi skrivit upprepade gånger.
Med för lång kollektor för man större deltaT än önskat, det kostar i förlorad verkningsgrad (COP) men värmepumpen fungerar ändå till synes "bra".
Du kan säkert köra en värmepump med 800 meter 40 mm kollektor också och den kommer att fungera bra, men med ännu sämre COP.

Ett generellt råd skulle kunna vara 200 meters borrdjup med 40 mm kollektor till en 8 kW värmepump.
Mer effekt eller större borrdjup så börjar man förlora ett antal procent/år i besparing.

Min egen värmepump ligger på 5 graders deltaT (500 meter kollektor) och jag har en 7 kW värmepump.
Den funkar utmärkt, men jag skulle haft kanske 5% större besparing om jag haft en 50 mm kollektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #114 skrivet: 22 maj 2017, 21:55:09 »
Det där är väl precis vad vi skrivit upprepade gånger.
Med för lång kollektor för man större deltaT än önskat, det kostar i förlorad verkningsgrad (COP) men värmepumpen fungerar ändå till synes "bra".
Du kan säkert köra en värmepump med 800 meter 40 mm kollektor också och den kommer att fungera bra, men med ännu sämre COP.

Ett generellt råd skulle kunna vara 200 meters borrdjup med 40 mm kollektor till en 8 kW värmepump.
Mer effekt eller större borrdjup så börjar man förlora ett antal procent/år i besparing.

Nej...nu blandar ni ihop äpplen o päron!
Större  :dt: i ett givet borrhÃ¥l/markslinga än rekommenderat ger tappad verkningsgrad.... det kan jag hÃ¥lla med om, ja!
Men att ökat  :dt: pÃ¥ grund av större energiupptag/varmare brine in skulle ge sämre verkningsgrad är fel!
Högre förångningstemp ökar effektiviteten..
Självklart är 0/+5. Bättre än 0/+3
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 21:56:53 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #115 skrivet: 22 maj 2017, 22:03:05 »
På en inverter bör man kunna ha lite djupare borra utan att få högt delta eftersom den en stor del av året går på del last och de få gånger den maxar får man leva med lite högt delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #116 skrivet: 22 maj 2017, 22:14:00 »
Ja det stämmer Rickard men skönt att få ett konkret exempel! Blir lätt teorier och sånt!
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #117 skrivet: 23 maj 2017, 07:50:49 »
Nej...nu blandar ni ihop äpplen o päron!
Större  :dt: i ett givet borrhÃ¥l/markslinga än rekommenderat ger tappad verkningsgrad.... det kan jag hÃ¥lla med om, ja!
Men att ökat  :dt: pÃ¥ grund av större energiupptag/varmare brine in skulle ge sämre verkningsgrad är fel!
Högre förångningstemp ökar effektiviteten..
Självklart är 0/+5. Bättre än 0/+3

Du måste ha missförstått mig.
Jag skrev:
Ett generellt råd skulle kunna vara 200 meters borrdjup med 40 mm kollektor till en 8 kW värmepump.
Mer effekt eller större borrdjup så börjar man förlora ett antal procent/år i besparing.
Med det menar jag att om man sätter in en större värmepump, med högre uteffekt, så ökar deltaT till mer än 3°C och då tappar man i COP.

Sätter man in en större värmepump än 8 kW och tror att man kan borra 250 meter för att få OK temp in från borran med bibehållen deltaT så lurar man sig själv.
Man kanske får in varm brine, men deltaT kanske stiger till 6 grader och då gör man inte värmepumpen eller årsmedel-COP en tjänst.

OM man (Som du troligen tolkade mig) borrar djupare än 200 meter till en värmepump på max 8 kW så får man nog aningen högre COP, men p.g.a. det större deltaT som också uppstår så är vinsten liten, det kommer troligen aldrig att löna sig att borra djupare än 200 meter till en värmepump på max 8 kW.
Inte under en mansålder i alla fall.

Kan hålla med Smurfen att det blir lite annorlunda med invertrar, där är det mer det totala energiuttaget som styr, och man måste dimensionera borran så att den inte fryser och komprimerar kollektorn.
Inte sällan sätts dessutom 12-16 kW stora invertrar in i hus som inte har mer än 8-10 kW effektbehov, och då räcker det troligen med 200 meter kollektor.

Jag vidhåller att det bästa, om man skall borra mer än 200 meter är en kollektor med 45-50 mm diameter.
Även om den kostar lite mer så tror jag att det kan vara en vettig investering.

Sen skall vi tänka på att vi talar om borrdjup med både "hängslen och livrem" här.
Som jag tidigare visat med mina beräkningar så räknar tillverkarna med att man klarar sig med mindre borrdjup än 200 meter till en 8 kW värmepump t.ex.
I mina kalkyler skulle det ju räcka med typ 140 meter aktivt djup om man har granit som bergart, 25 000 kWh energibehov och en 8 kW värmepump.
« Senast ändrad: 23 maj 2017, 08:01:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #118 skrivet: 23 maj 2017, 09:23:22 »
Är Norge erkänt duktiga på BV?
800m hål i Norge, Sveriges rekord är på 550m (det jag hittade)
Behöver dock inte betyda att Norge är duktiga iofs.
https://www.tu.no/artikler/her-borer-de-norges-dypeste-energibronn/346350
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #119 skrivet: 23 maj 2017, 09:34:01 »
Det jag reagerar på är påståendet att djupare borra skulle ge sämre effektivitet...
Att sen förtjänsten är sÃ¥ liten att den aldrig betalar sig över en viss gräns, är en annan sak.  Det hÃ¥ller jag med om.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!