Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS-B10N3KV2-E, passar den för kylning?  (läst 1298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK vi har ju bergsvärme och vattenburen golvvärme i vårt hus (1 våning, 121m2 boyta) och vi behöver inge mera uppvärmning. Men igår var det 34 grader och det blev hett som fasiken trots bra isolering och FTX och alla tricks och tips vi hade. Så nu söker jag en AC anläggning så vi kan kyla huset och det lilla jag läst så verkar det som det billigaste viset är att skaffa en LLVP. Just denna modell hittade jag billigast på en lokal installatörs hemsida. Men är den något att ha till detta syfte?

Jag är öppen för förslag på andra märken och modeller, som sagt är vi inte ute efter någon värme, det är kylan som är viktig.

Jag har även kollat lite på att använda frikyla från bergvärmesystemet men det ser ut att bli mycket mera komplicerat och dyrare samt det kan inte läggas på ett bekvämt ställe i huset. En LLVP kunde man lägga i kontoret på nordsidan av huset och det vore den optimalaste vägen att blåsa kalluft igenom huset så det når effektivast. Jag antar FTX systemet även hjälper till att kyla luften om inneluften är kallare så det kanske hjälper sprida det, litet...
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Toshiba RAS-B10N3KV2-E, passar den för kylning?
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2018, 21:49:51 »
en ren kyl pump är billigast jmf med en som du kan använda till uppvärmning oxå.
räkna med ca 20 w per kvm dvs en som kan leverera minst 2.5kW vid 35C ute kyla i ditt fall och det bara för att hålla temperaturen skall du sänka får du beräkna mycket större

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Toshiba RAS-B10N3KV2-E, passar den för kylning?
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2018, 22:10:38 »
Eftersom COP är högt så drar pumpen inte mer än 500W ändå kan ju vara värt att påpeka.
Har haft 20-21 inne hela sommaren på 95kvm. Kostade 80kWh i juni och den extrema juli verkar hamna på ca 200kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!