Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: -20 Falsk marknadsföring ???  (läst 11190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
-20 Falsk marknadsföring ???
« skrivet: 28 januari 2011, 23:57:30 »
Är det fler än vi som känner sig lurade utav IVT (och alla andra leverantörer) som går ut med att värmepumpen levererar värme ner till -20 grader. Ja jag vet att det troligtvis inte är falsk marknadsföring, för då hade dom inte kunnat skriva så. Men det är bra nära då deras "ultimata" förhållande inte ens är nära verkliga förhållanden. Samt att när man pratar med expertis hos IVT så konstaterar dom lugnt att man får räkna med eltillskott vid -5 om inte tidigare. Är inte helt korkad, hade inte trott på -20, men lägre än -10 åtminstone.
Kör nu med eltillskottet avslaget pga höga elräkningar...och så kommer det förbli.
Ã…sikter ????

 

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2011, 01:59:11 »
Är det fler än vi som känner sig lurade utav IVT (och alla andra leverantörer) som går ut med att värmepumpen levererar värme ner till -20 grader. Ja jag vet att det troligtvis inte är falsk marknadsföring, för då hade dom inte kunnat skriva så. Men det är bra nära då deras "ultimata" förhållande inte ens är nära verkliga förhållanden. Samt att när man pratar med expertis hos IVT så konstaterar dom lugnt att man får räkna med eltillskott vid -5 om inte tidigare. Är inte helt korkad, hade inte trott på -20, men lägre än -10 åtminstone.
Kör nu med eltillskottet avslaget pga höga elräkningar...och så kommer det förbli.
Ã…sikter ????

 

 hej
du kanske bara har ett för stort hus
 och för liten pump ??
svårt att veta när du inte uppger hur stort det är
och hur stor pump du har
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2011, 09:36:27 »
Tillskott vid -5 hmm.   Vad köpte du?  Hur dimensionerades din VP. Jag har Atrior som gÃ¥r fint när mätaren visar
-19,5 grader. De levererar inte så jätte mkt och tillsatsen går, men de funkar fint och stänger inte av. *vinkar*

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 10:05:45 »
-19 men ändå bara lite eltillskott...Ah bra att veta.
Vi installerade en Optima 1100 hösten -09. Gjorde den klassiska omvandligen ifrån olja till värmepanna. Huset är endast på 140 kvm + källare, men såklart så måste vi se över element, isolering, fönster då det är ett äldre hus och elementen är gjorda för högre framledningenstemp.
Men ska ställa om frågan lite. Är det fler som lyckas klara sig ner till -10 -15 "utan" eltillskott ?
Om det är så, så får vi nog be ivt komma och kolla över systemet.

Fabriksinställningen är väl tom att utedelen ska stängas av vid -10...eller ?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2011, 10:15:20 »
För att kunna hjälpa dig så behöver vi få lite mer detaljinformation från dig.

Kan du redogöra för dina temperaturer T1 till T12 när värmevatten produceras, antingen i mitten eller i slutet av perioden.
Vilken inställning på värmekurvan har du? Värdet på gräns L och H?
Är alla element-termostater fullt öppnade?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 10:55:00 »
Nu har jag såklart lekt med inställningarna eftersom det har varit så dålig fart på värmen.
Men kan gå tillbaka på fabriksinställningarna.
Japp alla termostater är fullt öppna.

Men som ett litet frågetecken så står T1 på 39,4 men enligt kurvan ska den ligga på 44,9 vid utetemp +1. (T12 0,8)
Kurvan är såklart uppställd väldigt högt nu när inte elen är inkopplad.

Återkommer med svar när vattenproduktionen är igång med fabriksinställningar.

Tack för visat intresse

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2011, 11:01:41 »
Att T1 är lägre än börvärdet när inte pumpen går är helt normalt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2011, 11:02:31 »
Förr när man skulle se vilken pump man skulle ha fick man förslag även på storleken.
Det får man inte idag men då skulle jag ha en 5-6kW pump enligt ctc,autoterm,ivt osv. men jag monterade en 8kW istället och klara att gå ner till ca -8°C innan styrsystemet tycker att jag är tvungen att stödja med elpatron.

Sen har pumpen tuffat och gått hela vintern och endast stängt av sig en gång när det blev 21,1°C ute (DUT är vanligtvis ca -14°C)
Så jag kan inte säga annat än att jag är nöjd eftersom jag dimensionerat allt sjäv.

Funderar lite i samma banor som Erik-NA om att några av dina inställningar är konstiga
Sedan måste vi ha alla temperaturer T1,T2,T3,(T5 om du har),T6,T8,T9,T10,T11 och T12
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2011, 11:04:24 »
Men som ett litet frågetecken så står T1 på 39,4 men enligt kurvan ska den ligga på 44,9 vid utetemp +1. (T12 0,8)
Kurvan är såklart uppställd väldigt högt nu när inte elen är inkopplad.

Kurvan har inget med elen att göra. Eller har du annan uppvärmning också??

Det blir exakt samma kurva om du använder VP eller elpatron i elpannan, det är ingen skillnad. Det är husets värmekurva du anger, inte värmepumpens eller elpannans.

Kan redan nu börja spekulera lite om ditt problem, men väntar på din rapport först för att minska spekulationen :)

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2011, 12:31:53 »
Korrekt det är falsk marknadsföring, min anläggning är överdimensionerad för mitt hus enl. IVT själva samt reparatörer. Dock så är det likadant för mig, vid -5 om inte ännu tidigare går tillskottet in. Sen tror jag inte att det utlovades -20 på min anläggning, det är nog nyare. Men man inser att man är blåst och att det enda rätta är direktverkande el.
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2011, 12:38:29 »
Problemet är att den uppgivna effekten gäller vid +7 ute. Vid -15 ger den dock bara hälften så mycket.
Köper man en 10kW pump för att huset behöver 10kW när det är som kallast så blir man lite lurad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2011, 13:48:01 »
VÃ¥r optima 1000 är ocksÃ¥ i minsta laget. Har eltillskott redan runt nollan. Men att dimensionera en vp som ska klara sig utan tillskott vid femton minus beror ju pÃ¥ var man bor. Men tex i SkÃ¥ne ser jag ingen vinst att driva en större kompressor hela Ã¥ret bara för att den ska klara dem fÃ¥ nätterna med femton minus utan tillskott. Det är ju annorlunda ju längre norrut man bor.  Du säger att du behöver 45 graders framledning vid 1 plus ute. DÃ¥ säger det ju sig själv att din vp kommer bara att kunna värma huset ner till ca 8 minus innan din vp stannar pÃ¥ hög retur och enbart kommer gÃ¥ pÃ¥ elpanna. Vi har ett par bekanta med en optima 700 med bra lÃ¥gtempsystem. Hans vp tuggar pÃ¥ ner till 17 minus utan problem. Men givetvis har han tillskott dÃ¥.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2011, 14:14:23 »
Japp, tror att vi har lite mer jobb med att omvandla vårt hus ifrån ett högvärmesystem till ett låg. Då kan vi hålla nere börvärdet vid lägre temperaturer.

Lite värden vid vattenproduktion (gamla inställningen):
T1: 34,2
T2: 1,5
T12: 1,4

Nu är den satt i fabriksinställning...ska se om det blir någon skillnad.

Spekulation i en billig lösning uppskattas*roflmao*



Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2011, 14:40:13 »
att bara redovisa T1 - framlednings temperatur
T2 - Utetemperatur samt T12 - lufttemperatur vid förångaren
hjälper inte mycket om vi skall kunna ge dig råd.

Vi måste ha alla temperaturer T1,T2,T3,(T5 om du har),T6,T8,T9,T10,T11 och T12
om vi skall kunna ge vettiga förslag på inställningar/ändringar

med hjälp av dessa temperaturer kan man tex. se om man behöver ändra inställningar på cirkulationspumparna eller om tex. shunt och växelventiler jobbar.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2011, 18:13:46 »
Nja det var den lilla aperitifen som bads om.  :)

Här kommer körning med fabriksinställningen....slutfas av varmvattenproduktion
T1 28.9
T2 -0.7
T3 55
T6 79.2
T8 56.1
T9 51.6
T10 53.3
T11 -4.3
T12 -0.3

Detta är med fabriksinställning 20-55 för värmekurvan.



Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2011, 18:28:30 »
Tack

Att endast ha 28,9°C i framledning vid -0,7°C utetemperatur tycker jag är lite konstigt
Ok för att det var vid en varmvattenkörning och att man har en fördröjning på shunten men ändå, du borde haft en framledning på nästan 38°C.

Sen är det lite låg tempdiff mellan T8 och T9 (4,5°C) betyder att laddpumpen kan vara ställd ett hack för högt

KAn man få be om temperaturerna när den värme för radiatorerna?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2011, 18:51:09 »
Här kommer hela serien vid "radiatoruppvärmning" :)

T1 34,3
T2 -1
T3 55.3
T6 57
T8 35.5
T9 30.9
T10 32
T11 -6.5
T12 -0.8

Testade att dra ner cirkulationen på elementen (den bakre pumpen) för ett tag sen, men tyckte det fick en negativ effekt, men det kanske hade att göra med dom inställningar som var just då.
Nu står båda i ursprungsläget 3

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2011, 19:05:13 »
Det där såg bättre ut

Dessvärre har du fortfarande låg tempdiff mellan T8 och T9 (4,6°C)
Denna tempdiff skall enligt de lärde ligga runt 7-8°C för att pumpen skall gå så effektivt som möjligt
Om du ställer ner laddpumpen till hack 2 så kommer tempdiffen att öka

Vidare kan man se att läge 3 på radiatorpumpen är bra aftersom tempdiffen mellan T8 och T1 är relativt låg
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2011, 19:25:23 »
Ah skönt att höra att något fungerar som det ska ;)

Satte ner den bakre pumpen till läge 2 och så ska han (eller hon) få trampa på ett tag, så får vi se vad som händer.
Kollar strax...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2011, 19:32:40 »
Rev bob   mÃ¥ste bara frÃ¥ga.  Det är inte Maximum Bob som du anspelar pÃ¥ va? :)
 *vinkar*

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2011, 21:26:36 »
Hehe...nix

Sänkte "laddpumpen" till nivå 2 och fick en diff på ca 6.
Så passade på att sänka den till nivå 1 och fick då en diff på 8

T8-T1 hamnade då på 4 är det för högt ?
Är det att föredra att ligga på nivå 2 ?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2011, 21:37:47 »
Som sagt tidigare, vi behöver alla värdena T1-T12 för att kunna göra en bedömning utan att behöva gissa
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2011, 21:43:23 »
Tycker jag ser ganska bra ut men som Erik skrev så är det enklare när alla värden är med

Att du har en diff på radiatorsidan går tyvärr inte att göra så mycket åt då den pumpen redan står på läge 3
Var diffen T1 - T8 lägre när laddpumpen stod pÃ¥ läge 2 och diffen T8 - T9  var 6°C sÃ¥ kan det vara bättre att köra sÃ¥
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #23 skrivet: 29 januari 2011, 22:23:11 »
Vid läge 1 på laddarpumpen

T1 34.4
T2 -1.1
T6 58
T8 38.2
T9 30.3
T10 31
T11 -8.7
T12 -0.9

Har för mig att T8-T1 värdet för Läge 2 var runt 2.5 och T8-T9 runt 6.
Kollar upp det...

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2011, 22:34:08 »
Har för mig att T8-T1 värdet för Läge 2 var runt 2.5 och T8-T9 runt 6.

Om du hade dessa värden så är detta förmodligen det bästa läget.
Jag skulle nog köra på läge 2 på laddpumpen
Ibland kan man inte få allt 100% utan man får nöja sig med 99%
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2011, 22:56:53 »
99% är bra mycket bättre än 10%  ;D

Läge 2 på laddarpumpen

T1 32.8
T2 -1.4
T6 49.8
T8 34.8
T9 29.6
T10 30.1
T11 -7.6
T12 -1.4

Så diff på 2 och 5.2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2011, 23:00:41 »
Att endast ha 28,9°C i framledning vid -0,7°C utetemperatur tycker jag är lite konstigt
Ok för att det var vid en varmvattenkörning och att man har en fördröjning på shunten men ändå, du borde haft en framledning på nästan 38°C.

Vid VV-körning faller T1. Det är bara om tillskott bedöms behövas som shunten öppnar. Helt normalt med andra ord  *vinkar*

Är T1 framledning eller retur?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2011, 06:33:25 »
Purjos fråga gällande T1 är intressant. Är T1-givaren satt på framledningen till elementen eller på returen från elementen?

Frågan är motiverad eftersom differensen mellan T8 (VBut) och T1 (framledningen) skall vara så liten som möjligt vid värmevattenproduktion. Den är förvånansvärt stor i läge ett, därav frågan.

Lägst diff mellan T8 och T1 bör du få när "laddpumpen" går i läge ett och "raddpumpen" i läge tre. Kan du dubbelkolla om dina siffror stämmer?

Att ha "laddpumpen" i läge ett kan ha en del nackdelar. När "laddpumpen" går i läge ett får du det högsta dT (differensen mellan T8 och T9) över VP vilket innebär risk för att värmepumpen når stopptemp vid värmevattenproduktion snabbt utan att vattnet i hela radiorkretsen hunnit bli varmt. Detta leder i sin tur till många starter av värmevattenproduktion.

Att ha "laddpumpen" i läge två eller högre innebär (i ditt system och i mitt system och många andras) att en viss mängd vatten från VBut letar sig bakvägen till VBin utan att passera radiatorerna. Detta leder i sin tur att värmepumpen får producera onödigt varmt vatten innan stopptemp nås och det innebär sämre verkningsgrad och högre elräkning.

Sammanfattningsvis är det en del kompromisser man måste göra. En försvårande omständighet är att dT är beroende av utetemperaturen vilket gör att man bör kontrollera att inställningarna fungerar vid olika utetemperaturer. Vid varmare väderlek finns det kanske motiv till att höja "laddpumpen" från läge ett till läge två och vice versa.

Nu har jag ovan beskrivit hur och varför du skall optimera hastigheten på cirkpumparna. Sedan tillkommer att få VP att uppfylla husets värmebehov så mycket som möjligt. Där skall du ha en så låg framledning som möjligt samtidigt som det är varmt och gott i huset.
« Senast ändrad: 30 januari 2011, 19:48:57 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2011, 18:42:39 »
Det står framledning efter T1 samt att det stämmer ganska bra med tempen som visas på ledningen ut till elementen.
(Rester ifrån gamla systemet.)
Så jag gissar på framledningen.

Här dagens skörd :)

Eftersom det har klagats lite på experimenterandet på hemma plan, så har v o h värdet höjts lite för att skapa en något bättre temperatur i huset. :) Börvärdet är vid temp nedan ca 38.

Första siffrorna är efter stor varmvattenkonsumtion
Under slutfasen av varmvattenberedningen:

T1 29
T2 -3.1
T3 54.3
T6 90
T8 55.5
T9 49.8
T10 51.3
T11 -3.4
T12 -1.7

Detta efteråt, när radiatorerna värms:

T1 34.9
T2 -3.1
T3 52.9
T6 62.3
T8 37.1
T9 31,4
T10 32.4
T11 -6.9
T12 -2

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2011, 19:04:01 »
Det där ser väl inte så tokigt ut

Håll koll ett par dagar så att tempdiffen T8-T9 och T8-T1 ser bra ut vid olika utetemperatur
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2011, 19:09:03 »
Vad har du för värmekurva nu?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rev Bob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: -20 Falsk marknadsföring ???
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2011, 19:18:54 »
Värmekurvan är nu 25-60

Tog nog dom andra värdena lite tidigt inpå varmvattenberedningen.
Nu såg det bättre ut T1 uppe 38,2 och T8-T1: 2 T8-T9: 6,5

Tack så mycket nu vet jag vad jag ska kolla efter.
Hoppas andra fått lite tips samtidigt.

Men det blir nog till att sätta in lite större effektivare radiatorer, golvvärme på strategiska ställen för att kunna hålla ett lågt börvärde. Kolla över isoleringen skador nog inte heller. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!