Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag skulle bara varna för en värmepump.  (läst 7043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad demas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jag skulle bara varna för en värmepump.
« skrivet: 22 juni 2010, 12:52:35 »
Jag köpte en luft/vatten värmepump av Märket In Vest LV AVH 12D .Jag talade med deras försäljare om vad jag behövde till mitt hus .och deras värmepump skulle täcka mitt behov av värme . Men de har inte gjort det och nu vill deras säljare inte ha med mig att göra ,eftersom dom har sÃ¥lt en undermÃ¥lig produkt.Det har ocksÃ¥ varit fel pÃ¥ den ,Har skickat  en reklamations blanket.Inget har hänt. Finns det ingen Som vill ta tag i denna bransch .TV4 Fakta .eller Plus . Det är en djungel där ute och mÃ¥nga oseriösa företag .
« Senast ändrad: 22 juni 2010, 18:08:20 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2010, 16:55:46 »
Jag kan inte ens hitta den typen av värmepump på deras hemsida, har du någon länk?
« Senast ändrad: 22 juni 2010, 18:08:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2010, 17:48:22 »
Jag kan inte ens hitta den typen av värmepump på deras hemsida, har du någon länk?

Det var visst deras gamla Foma-modell som hette så:
http://www.osthus-trading.no/varmepumpe.vann.html

Mera detaljer tack, var-när-hur, osv osv.
« Senast ändrad: 22 juni 2010, 18:08:52 av Rickard »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2010, 17:57:15 »
« Senast ändrad: 22 juni 2010, 18:09:03 av Rickard »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2010, 18:10:58 »
OK, troligen åter ett fall där värmepumpen helt enklet inte ger så mycket uteffekt som kunden förväntar sig.
Det hjälper inte att reklamera en produkt som ger vad som specificerats, bara för att det inte gör kunden nöjd.

Nu har vi ju inte fått mer info, så det kan ju vara nåt fel på pumpen också, men det lär vi väl kanske få veta mer om i så fall, om inlägget inte bara var ett smutskastningsinlägg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad demas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2010, 07:22:16 »
Ni får ursäkta mig Jag demas vill göra ett förtydligande .Den värmepumps modell som jag skriver om säljs inte längre.Men det jag vill varna för är Företaget som säljer värmepumpar .
Som är och säljer undermåliga produkter och verkar inkompitenta enligt min kylmontör.
Och hur dom behandlar kunder. Så mitt råd är fortfarande köp inga värmepumpar av företaget. Köp av en lokal Värmpumps installatör.Om ni Ska köpa på internet så begär skriftligt på de dom lovar. Med min erfarenhet av företaget ,så kan man lika bra ställa upp på Programmet blåsningen.
« Senast ändrad: 23 juni 2010, 08:18:04 av Rickard »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2010, 07:39:26 »
Ja, du.... det var ju mycket nya fakta du kom med...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2010, 07:42:34 »
Vad jag har förstått är du i grunden missnöjd med effekten på pumpen du har köpt. Sedan har det övergått i ett kraftigt missnöje med 'leverantören' eftersom dom inte verkar vara intresserade av att lösa problemet.
Trendimport är ett företag som Importerar de varor som för stunden går att sälja med bra marginal i Sverige. Dom har ingen kompetens kring nån av de produkter dom säljer och är inte heller intresserade av att skaffa det.
Tyvärr är dom inte ensamma i den branchen...
Sen är det klart ju så att vissa saker, som täcken och kuddar t ex, behöver man väl inte så mycket kompetens för att kränga. Värmepumpar däremot är en integrerad del av husets värmesystem och kräver i princip alltid nån form av dimensionering och kalibrering för att fungera bra. Dessutom är det ju relativt otympliga prylar som monteras fast i huset, så det är inte bara att lägga i ett vadderat kuvert och returnera till avsändaren vid problem...
« Senast ändrad: 23 juni 2010, 08:09:04 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #8 skrivet: 23 juni 2010, 07:52:48 »
Det är tveksamt om svartmålning och utpekning av enskilda, namngivna företag.....skall finnas här.

Sanningen är ofta grå...inte svartvit.

Jag hoppas att forumägaren agerar och tar bort tråden.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #9 skrivet: 23 juni 2010, 08:15:18 »
Man skulle lika gärna kunna säga att denna typ av tråd visar på vikten av att själv sätta sig in i vilka produkter man köper.
Om man köper en värmepump som kostar hälften av vad motsvarande etablerade fabrikat kostar så kanske man skall ta sig en extra titt på de data som utlovas, och försöka sätta sig in i vad som krävs för att hålla sitt eget hus varmt när det blir kallt ute.

Det hade inte varit särskilt svårt för trådskaparen att hitta referenser på nämnda pump på nätet innan köp, och som sagt, läser man vad som skivs om dessa värmepumpar så skall man inte ha stora förväntningar alls.
Har man rätt förväntningar så kanske man inte blir så besviken, men tror man att de skall värma ett normalstort hus när det är kallt ute, ja - då blir man besviken.

Leverantören kan inte göra mycket åt den låga uteffekten vid kallt väder, men är det FEL på maskinen skall de naturligvis ta sitt ansvar i enlighet med gällande lagar och regler.

De som är missnöjda skall först vända sig till leverantören, får de inte gehör där skall man vända sig till kommunens konsumentvägledare och eller SEV, och får man inte hjälp den vägen återstår tingrätten eller att försöka få gehör i massmedia för sin sak.

Att svartmåla företag i utpressningssyfte i detta forum tillåter jag inte, även om varningen för själva värmepumpstypen är helt OK, då jag inte anser att de skall säljas med de löften som ofta ges i samband med försljningen, eller i vart fall med de svårtydda löften som ofta ges.

Dels är det en brist hos importörerna, att de ofta inte presenterar uteffekten vid låga utetemperaturer, och dels beror det ofta på okunniga återförsäljare som inte heller har förståelse för att uteffekten minskar dramatiskt vid låga utetemperaturer.

Min bild är att det finns otroligt många missnöjda kunder för just denna typ av värmepump, men att det även finns en grupp nöjda kunder.
De nöjda kunderna hade rätt förväntningar, de missnöjda hade fel.
Exakt vems felet är, är som regel omöjligt att säga, oftast är det en kombination av importörens info, återförsäljarens kunskaper, och köparens vilja att göra ett klipp - utan att kolla fakta innan köpet.

Eller som Rocas skriver, sanningen är grå.
« Senast ändrad: 23 juni 2010, 08:17:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #10 skrivet: 23 juni 2010, 09:44:50 »
Ni får ursäkta mig Jag demas vill göra ett förtydligande .Den värmepumps modell som jag skriver om säljs inte längre.Men det jag vill varna för är Företaget som säljer värmepumpar .
Som är och säljer undermåliga produkter och verkar inkompitenta enligt min kylmontör.
Och hur dom behandlar kunder. Så mitt råd är fortfarande köp inga värmepumpar av företaget. Köp av en lokal Värmpumps installatör.Om ni Ska köpa på internet så begär skriftligt på de dom lovar. Med min erfarenhet av företaget ,så kan man lika bra ställa upp på Programmet blåsningen.

Tyvärr, jag läser mellan raderna och instämmer med övriga att denna insändare enbart har målet att smutskasta ett företag.
Vad gäller företaget i fråga så behövs det knappast någon smutskastning, hade du sökt på företagets namn hade du funnit att det finns en uppsjö av kritiska artiklar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kisse

  • kan allt om lite eller tvärt om.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södertälje
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag skulle bara varna för en värmepump.
« Svar #11 skrivet: 25 juli 2010, 20:21:11 »
hej kisse här! har en pump från ovan nämda företag,jag har inget att klaga på,men jag har därimot läst en del om vpumpar och varit med och sält både l/vo l/l i början av 90talet behövde en pump som var billig och det var deras l/v den har sparat pengar under denna kalla vinter då min elförbrukning har varit lägre denna vinter en mot förra.Om man köper bil går man bara in ti handlare och köper, nä man kollar runt eller? jo man undersöker och oftast köper man bil efter sitt behov.Ibland undrar jag är vi SVENSKAR korkade!!
bor i hyrd villa.70m2med källare 70m2 med 2 sovrum. installerade pulsonex för 6år sedan som jag kör på el. satte in panasonic l/l 2008 minskade el med ca 5000kwh enligt v fall.nu tänker jag l/v för källare och v.v. lagt ner ca 100000:- hittills i huset.har den13/12 installerat l/v invest lve6 funkar bra ger 47 gradigt vatten vid 10-,avfrossning ca 5 min från nedkoppling till start,från 38+till47 tar ca 7-8min.hus med lite sågspån på vind,väggar består av tretex,plank ca6cm, tjärpapp,panel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 788
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!