Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cop vid dvut. Till energiberäkning  (läst 4487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
Cop vid dvut. Till energiberäkning
« skrivet: 20 oktober 2016, 13:30:12 »
Hej

Var hittar jag det värde man ska ange som cop vid en energiberäkning för nybygge?

Många lvvp har ju upp emot 4 i cop. Men det är ju antagligen betydligt sämre vid -18 som är dvut här och det värde kommunen vill att man dimensionerar sitt värmesystem efter?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2016, 13:48:28 »
Jag tror du kan använda det COP som VP har vid den högsta möjliga framledningstemperaturen från värmepumpen.
Åtminstone för en BVP, LVVP kanske inte funkar alls vid -18?
Vad du behöver som framledningstemp vid -18 °C ute och typ 21 inne är förstås helt beroende på ditt bygges isolering och hur stor effekt dina raddar/golvvärme har och vad du räknar med som hushållsel (den avger värme..)
« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 13:55:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2016, 14:17:30 »
Tack. Givetvis måste man välja en lvvp som "fungerar ned till -25" men problemet är ju att tillverkarna inte redovisar cop vid -25. Sjunker det långsamt för att vara 1 vid minus 25 eller måste cop ligga på över 1 för att man ska få skriva så?

Jag har ett värmebehov på drygt 3 kW vid dvut och 35 graders framledning. Vad skulle typ daikin altherma monobloc 7 kW ge då? - 18 grader ute...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2016, 15:14:58 »
Oftast brukar dom ju ange COP vid några framledningstemperaturer och några utetemperaturer. Man kan plotta in dom i en graf och försöka gissa ungefär vad det blir. Tänk på att VP'n stänger av om framledningstempen blir för hög även om tillverkaren lovar att den går till -25. Exakt vart den gränsen går är det lite svårt att veta i förväg...
Räknar du med golvvärme som inte kräver så jättehöga temperaturer så kan du nog utgå ifrån att VP'n går ner till den temp tillverkaren anger.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2016, 18:20:28 »
Jag har ett värmebehov på drygt 3 kW vid dvut och 35 graders framledning.

Du bygger alltså med vattenburen golvvärme? Då lär du inte ha några större problem att få det att funka till strax under -20. CTCs nya EcoAir påstås ge 53 graders framledning vid -22. Så gör som purjo_ föreslog. Plotta i en graf och extrapolera och se var du hamnar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2016, 21:17:37 »
Delvis golvvärme och delvis lågtempradiatorsystem. Problemet är fortfarande att tillverkaren inte presenterar siffror för dvut. Men köper jag en vp som "fungerar ner till -25" nöjer sig kanske kommunen med scop för kallt klimat? Ctc presenterade även cop för -7 vilket kanske är ett bättre val?

Men jag tänkte att det borde finnas en standard här..

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2016, 22:35:35 »
Kommunen vill väl ha en energiberäkning? Då är ju inte cop vid dut så intressant utan det är väl cop vid nån sorts medeltemperatur under värmesäsong?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2016, 21:24:40 »
Tack, antagligen är det så.

Vill man köra med öppna kort kan man ju presentera den lägst uppgivna COP siffran (ofta angiven vid -7) altherman verkar ju prestera närmre 3 även vid (måttliga) minusgrader.

Kanske inte något man ska oroa sig för då?!

Lite offtopic men är alltid luft-vattenvärmepumparna mer effektiva än frånluftsvärmepumparna idag?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2016, 21:30:14 »
Frånluftsvärmepumpen har ju en begränsad mängd luft den kan jobba med till skillnad från uteluftvärmepumpen. Det gör att det är svårt att täcka allt energibehov med den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2016, 09:40:08 »
Kolla med tillverkaren dom bör veta cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2016, 12:14:12 »
God förmiddag,
Edlq07 har vid -15 °C en maximal uteffekt om 4,8 kW inkl. Avfrostningar vid en framledning om 35 °C.
COP vid denna last är då 1,79
Vid dellast 3 kW så ökar naturligtvis COP.

Mvh
Daikin

Anders Eriksson

  • Gäst
Anders Eriksson
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2016, 14:02:06 »
Kommunen vill väl kolla mot kraven i BBR. Det finns tre krav som ska uppfyllas. U-medel <0,4 och energi <55 kWh/m2 år samt effektkrav som anges i kW. En värmepump som inte klarar att värma huset vid DVUT måste ta till en elpatron för att klara värmebehovet. Man måste ha högre effekt på elpatronen om värmepumpen ger låg effekt. Då kanske man inte klarar effektkravet i BBR. En sådan värmepump ger dessutom låg täckningsgrad och låg COP under uppvärmningsperiodens kallare del vilket kan leda till ett alltför stort elbehov, jämfört med BBR-kravet.
Det är därför viktigt att veta värmepumpens avgivna effekt och COP vid låga temperaturer. Detta måste leverantören kunna svara på (men vill kanske inte, för då kan man räkna ut om man klarar eller inte klarar BBR-kraven).

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2016, 19:53:38 »
Det var precis de svaren jag ville ha! Tack så mycket!

Daikin; har ni siffror för -18 också eller tror ni att kommunen köper den siffran du angav för -15? Blir det väldigt mycket sämre vid -18?
Känns ju som att jag klarar kravet ganska bra annars. Med Scop på 5 mot en södervägg kommer huset inte dra mer än drygt 20 kW/m2 per år.

Har du någon länk där jag kan hitta siffrorna eller måste jag ringa er kundtjänst?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2016, 20:55:38 »
Det är väl inte köpt energi dom är intresserade av utan förbrukad eller  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Anders Erikssom

  • Gäst
Anders Erikssom
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2016, 21:01:14 »
@svenske kocken.
Enligt BBR (en sorts kokbok för hus) finns det en gräns för den eleffekt som man får ha. Dvs den eleffekt som man använder för att driva värmepumpen och eventuell elpatron. Normalt max 4,5 kW plus ev tillägg om huset är större än 130 m2.

När det gäller energin så är det den köpta elenergin som man mäter. Men om värmepumpen har lågt COP så går det åt mer el till värmepumpen och elpatronen. Kravnivåerna i BBR är uträknade för att bara avse den el som man köper. Kravnivåerna är därför mycket skarpare i elvärmda hus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2016, 21:07:46 »
Ingen kan mäta och påstå att det gått för mycket el i huset vissa vill ha 26 grader inne och duschar länge då går det mycket el även med vp men max eleffekt är det nog bäst att aktivera dagen före besiktning så man kan ångra sig innan det bränns in i minnet på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Anders Eriksson

  • Gäst
Anders Eriksson
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2016, 21:27:36 »
I morgon håller Boverket en workshop i Stockholm, som handlar om att man ska kunna normalårskorrigera även onormala energianvändningar. Man ska således kunna mäta även detta. Det är EU som ligger på om detta.
Man hade hoppats att Sverige kunnat fixa detta på ett smidigt sätt så att inte reglerna blir krångliga och byggandet dyrare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Cop vid dvut. Till energiberäkning
« Svar #17 skrivet: 24 oktober 2016, 22:57:55 »
Hur ska man mäta det kolla hur mycket vv som förbrukas och kolla inne tempen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!