Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad anläggning  (läst 4849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad anläggning
« Svar #15 skrivet: 13 maj 2017, 13:31:52 »
Att se över isoleringen på huset ger många fördelar och återbetalar sig på många fronter.
Lägre energiförluster ger:
  • Högre effekt- och energitäckningsgrad för befintlig anläggning.
  • Möjlighet att sänka rumstemperaturen pga ökad komfort = lägre energibehov.
  • Lägre belastning pÃ¥ borrhÃ¥let.

Konvertering till mekanisk frånluft kan vara bra för inneklimatet, i alla fall under delar av året, men ökar luftomsättningen och därmed energianvändningen, lite moment 22.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Underdimensionerad anläggning
« Svar #16 skrivet: 13 maj 2017, 14:11:20 »
Mekaniskt vent ökar endast vent om den varit för låg tidigare är det ok flöde med frånluft kommer det inte öka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Underdimensionerad anläggning
« Svar #17 skrivet: 13 maj 2017, 14:35:44 »
Är flödet ok vid självdrag sommartid och du har lite stigare i kanalen, är flödet alldeles för högt vintertid pga de termiska effekterna.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

E

  • Gäst
E
SV: Underdimensionerad anläggning
« Svar #18 skrivet: 21 maj 2017, 19:45:06 »
Följdfråga; nivån på köldbärarvätskan sjönk mycket riktigt tillbaka när utomhustemperatur steg och belastningen på borran sjönk. Jag har fortfarande acceptabel nivå på k-vätskan men undrar ändå; skruvar jag bara av korken på expansionskärlet och häller i vätska till korrekt nivå? Det står "3 bar" på korken; indikerar det tryck i kärlet som måste återställas efter påfyllning - i så fall, hur? Jag har av förra ägaren ärvt en dunk ståendes bredvid pumpen som det står "100% sprit - spädes 1/3" - blir det rätt? Om jag ska köpa vätska för att vara säker på vad jag använder, vad köper jag då/vilken dosering?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad anläggning
« Svar #19 skrivet: 21 maj 2017, 20:12:12 »
Gör ingenting , du behöver inte fylla på , om du tycker att det ser bra ut ,halvvägs eller något under mitten på kärlet , angående spriten , så ställ den på hyllan den är ren och ska blandas
till max 27% spritblandnig med vatten , burken tål 3bars tryck och vad är normalt tryck
allt mellan 0,5 - 1bar , en del brukar inte ha tryck alls , bara om det vill bli minus på brainen
är det bra att ha lite tryck om slangarna vill gå ihop p-g-a- undertryck ( vakum )

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underdimensionerad anläggning
« Svar #20 skrivet: 22 maj 2017, 07:58:18 »
Jag skulle fylla på om nivån är under mitten.
Jag trycksätter genom att köra min luftkompressor, trycka luftmunstycket mot säkerhetsventilens utlopp (Har tejpat munstycket så det skall passa bra in i utloppet från ventilen) och blåsa medan jag vrider lite på ratten på säkerhetsventilen, den öppnas när man vrider på den och då släpps det inte lite luft.
Det gäller att inte blåsa på för hårt...
Jag har satt en manometer på mitt kärl, har du inte det så måste du göra det för att veta vilket tryck du har...

Med tanke på att dina slangar vill komprimeras skulle jag nog rekommendera ca 1 bars tryck.Det hjälper till att "hålla emot" när det fryser i borran.
(Finns det bara lite sprickor i berget så kanske trycket utjämnas den vägen om du har lite tryck på din kollektor.)
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 08:01:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!