Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Litet delta framledning/retur  (läst 474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Litet delta framledning/retur
« skrivet: 27 april 2024, 00:09:49 »
Egentligen en allmän fråga men eftersom huset i fråga har en Daikin Altherma Geo EGSQH10S18AA9W så hamnar den här.

Tvåvåningshus från 1943 med äldre radiatorer, två st Carrier fläktkonvektorer samt vattenburen golvvärme i badrum och mindre vinterträdgård. Radiatorerna har inga koppel men verkar alla vara parallelkopplade (mycket synlig rördragning i nedervåningen som funktionellt är som en källare). Är det då ändå ett tvårörssystem men utan möjlighet att justera hur flödet fördelas mellan radiatorerna? De flesta rör verkar vara rejäla järnrör, inga tunna kopparrör här.

Framledningstemperaturen ligger på 40-41 grader (mätt med Flir One IR-kamera, stämmer också med en termometer som är monterad). Returen är på ca 35 grader så 5-6 graders delta. Är inte deltat lite för litet?

På flera radiatorer så är det väldigt litet temperaturfall, på en handdukstork i ett annars icke uppvärmt badrum verkar det inte vara något temperaturfall alls.

Tidigare ägare var missnöjda med den förra värmepumpen, jag antar att det inte blev varmt nog. Så de bytte till denna 12/13kW Daikin. Men kanske problemet är att radiatorerna inte klarar av att avge tillräckligt värme? Eller är flödet för högt?

I vårt andra hus (>50m2 golvvärme, blandning moderna radiator + AGA thermopanel) har jag justerat golvvärmeshuntar, fördelare och returventiler så att det är ca 10 graders delta mellan framledningstemperatur och returtemperatur. Här upplever jag att värmen är jämnt fördelad samt att huset är relativt energisnålt för att vara från 1927 (energiklass C nedre delen).



Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +19/-4
SV: Litet delta framledning/retur
« Svar #1 skrivet: 27 april 2024, 08:12:18 »
Att det inte är något temperaturfall alls i några radiatorer och handdukstorken beror på att flödet genom dem är alldeles för högt. Stryp flödet tills temperaturskillnaden blir runt 5 grader när värmebärartemperaturen är över 40 grader. Helst bör man göra det här vintertid när värmebärartemperaturen är hög. Liten eller ingen skillnad betyder att radiatorn i fråga kortsluter flödet och gör att värmepumpen får returvatten med för hög temperatur vilket drar onödigt mycket el. Kompressorn kommer också att hålla längre. När det finns kortslutningar i flödet får de större radiatorerna för litet flöde med åtföljande hög differens och utnyttjas därför dåligt.

Det brukar finnas strypventiler pÃ¥ radiatorerna. PÃ¥ äldre radiatorer finns de ofta i radiatorkopplet pÃ¥ utloppet under en sexkantmutter.  Det finns mycket skrivet pÃ¥ forumet om intrimning av radiatorsystem. Det kan vara lite besvärligt att göra men man brukar ha bra timpenning pÃ¥ jobbet om med tanke pÃ¥ framtida minskad elförbrukning.

Min syn på situationen utifrån beskrivningen är att de tidigare ägarna hade missuppfattat situationen helt. Det var säkert inget fel på den gamla pumpen, den hade bara en svår arbetsmiljö på grund av kortslutningar i radiatorvattenflödet. Jag hade det problemet i mitt hus. När jag några år efter installationen av värmepump kom underfund med det och justerade in radiatorflödena fick jag ner pumpens elförbrukning betydligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Litet delta framledning/retur
« Svar #2 skrivet: 27 april 2024, 20:29:22 »
Tack.
Jag skall studera manualen till värmepumpen. Brukar man kunna justera cirkulationspumpen via någon meny? Kan inte minnas att jag sett något sådant i vårt gamla IVT Greenline HT Plus men den är ju tämligen basic. Den här Daikin är modernare.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Litet delta framledning/retur
« Svar #3 skrivet: 27 april 2024, 20:46:30 »
Dagens cirkulationspumpar som sitter i värmepumpar är ofta PWM-styrda från någon inställningsmeny. Helt olikt mot förr. Hänt en del på 20 år...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Litet delta framledning/retur
« Svar #4 skrivet: 28 april 2024, 13:41:31 »
Min Nibe S1255 lägger sig på ett delta på 3°C och jag har radiatorer. Jämnvarmt överallt. En mer sansad värmepump har jag aldrig stött på.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!