Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Märkesspecifikt luft/luft => Värmepumpar - Luft/luft => Värmepumpar och installationsfrågor. => Panasonic => Ämnet startat av: vpgr skrivet 22 november 2006, 10:53:17

Titel: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: vpgr skrivet 22 november 2006, 10:53:17


Panasonic har förändrat sin produktion av kompressorn f.o.m. 061104.


Lycka till i er felsökning.

Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo skrivet 22 november 2006, 13:46:39
Ja Panasonic lämnar en rad oskriven!

Jag har fått beskedet att det kommer att finnas gott om E9 och E12 i December! vilket inte är förvånande.

Vid tidpunkten för omställningen av produktionen så visste inte Panasonic ens om vad felet berodde på och deligationer från Panasonic besökte mängder av återförsäljare, omkring en vecka efter detta datum och mottog information och utan att kunna i sak förklara vad som hänt.

Det stora flertalet maskiner fick också H-16 Just vid denna tidpunkt.

Om man läser i dokumentet så är CWA - nummret exakt det samma och detta borde rimligtvis leda till en stor förvirring om kompressorerna inte döptes om!

Jag kan ännu bara se detta som Politik och smarta drag.
Vår slutledningsförmåga säger ju oss att samtliga maskiner är kass och att dessa skall ersättas med nya kompressorer utifall att dom går sönder, och dom nya är givetvis inte tillverkade tidigare än detta datum då behovet varit väldigt ringa. vilket innebär att för att snabbt kunna tillgodose marknaden med reservdelar så startar detta datum e enorm produktion av kompressorer.


Jag tror att Panasonic inte vill eller lyckats att fastställa orsaken till haverierna och att dom heller inte vet om några fler kommer att gå i sönder.
Panasonic talar alltid i Part change notice om när en komponent bytts ut eller har ändrats och orsaken till förändringen men ingen sådan information har ännu kommit ut. och jag gissar att det dröjer!




 


Med andra ord! Vad säger man när det dröser in mängder av trasiga kompressorer och krav om besked och ersättningar.

Jo man startar produktion av kompressorer så att man snabbt överhuvudtaget kan erbjuda hjälp!

Men medan dessa produceras och levereras till europa så använder man tiden till att försöka hitta samband i serienr och förhöra sina kunder och naturligtvis handgripligen försöka hitta felet.

Jag tror nu att läget har lungnat sig betydligt och att Panasonic har tänkt igenom situationen noga och kommit fram till en lösning nämligen att ge kunderna beskedet att går kretskortet sönder så byt och går kompressorn sönder så byt men se till att den nya är tillverkad 06-11-04 för du lär inte hitta några tidigare kompressorer. och definitvt styra bort att utedelen byts som ju självklart är enklare men dyrare för Panasonic.

Man har tagit ett krafttag och hittat en åtgärdsplan.

Jag själv är inte ett dugg oroad för att köpa E-modellen på grund av att nån maskin på hundra går i sönder efter kanske ett och ett halvt år men jag vill känna mig helt säker på att resten av maskinerna inte pajar om fyra eller 5 år.

Man vill ju kunna känna och ta i felet och kunna anta en egen uppfattning om vad det handlar om!

I samma stund som Panasonic tar en officiell ställning och släpper sin korthuggna information så tvingas man alltså att lägga pussel ett pussel där bitarna inte passar ihop riktigt 100.   




   

   
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: vpgr skrivet 22 november 2006, 20:53:36
Både och Bosse....både och.

Budskapet Panasonic släpper är att sedan den 4/11-06 så har man förändrat produktionen av kompressorn.
Betyder det då att alla kompressorer tillverkade innan detta datum är kass ?
Eller är det tidsinställda bomber ?

PDF-filen som jag lade upp (och snart efter tog bort så inte Rickard skulle få problem med copyright igen) visade i mina ögon på att det finns absolut ingen klar vetskap vad det är som går sönder, och varför.
Ordningsföljden än mindre.

Personligen håller jag fast vid teorin att det är ett konstruktionsfel i elektroniken som släpper 4-vägsventilen vid strömspikar (eller när kunder stänger av maskinen vid avfrostning för att lampan blinkar)
Detta resulterar i skadad elektronik och/eller 4-vägare eller kompressor.

Skulle vara intressant att mäta de maskinerna som krånglar om 4-vägaren får signal från kortet.

Tomas
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo skrivet 23 november 2006, 14:28:01
Jag måste erkänna för mig själv att det inte är värmepumpar som vi sysslar med längre utan hemelektronik!
Faser som jobbat i den branchen ser stora likheter med radio ,tv och video och hur själva åtgärdsprogrammet ser ut.

Och att åtgärder som (om nu detta är nödvändigt och möjligt) skulle förebygga fel aldrig kommer att bli aktuellt för det är inte på det viset som hemelektronikbranchen jobbar (det skulle naturligtvis vara ganska omöjligt)

Vi får hoppas att vi får slippa liknande orosmoment i framtiden och att även H-16 har försvunnit.

 

   

Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: HåkanF skrivet 23 november 2006, 17:46:32
"
ÅTGÄRD FÖR SVERIGEPUMPAR MED FELKOD H16/F91 PÅ E9/E12-SPK

Den tekniska ledningen för Panasonic/Matsushitas luftvärmepumpsproduktion har varit i Sverige och på Kinnan under veckoslutet för att informera och gå igenom åtgärdsplan för de värmepumpar som har rotationskompressor.
Problem kan i vissa fall uppstå i kompressorn på de aggregat som levererats första halvåret 2005. I de fall där felkod H16/F91 uppstår måste därför utedelen bytas.

 Åtgärden skall genomföras på följande sätt:

1.   Kunden ringer och felanmäler H16/F91.
2.   Ni tar serienumret från kunden.
3.   Beställer ny utedel.
4.   Informerar kunden när bytet kan göras.
5.   Ni utför bytet, mot en fast ersättning.
6.   Skicka omgående tillbaka den gamla utedelen för åtgärd till nästa kund enligt ett rullande system.

Här har vi ett gemensamt problem som vi nu vet hur vi ska lösa. Tidsmässigt vädjar vi om förståelse för att allt inte kan åtgärdas omedelbart. Vi tar det i högsta möjliga takt.
Som Generalagent tar vi vårt ansvar för att tillsammans med er lösa våra slutkunders problem."

Så det är bara att beställa och byta ut.


Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Genki skrivet 23 november 2006, 18:12:55
Så det är alltså en reparerad utbytesenhet som man avser när man säger en "ny utedel"  :D
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Fazer skrivet 23 november 2006, 19:43:22
Typiskt Panasonic...

Varför skall installatören meddela Panasonic ett serienummer först vid en reklamation?
Varför går inte Panasonc ut med exakt dom serienummer där dom vet att felet kan finnas?
Vadå "levererade under första delen av 2005? Det står ju ett exakt tillverkningsdatum på pumparna.


Nä, här luktar det bedrägeri i stor skala...
Panasonic hoppas naturligtvis att så få pumpar som möjligt skall komma in på service under garantitiden.
Antingen vet dom inte själva vilka pumpar som är berörda, eller så tiger dom medvetet av rädsla för att alla inom ett viss serienummer eller tillverkningsdatum skulle kräva ett utbyte av utedelen.

Jag känner igen detta sätt att hantera seriefel från hemelektronik-branschen där jag arbetat med service i många år.
Följande sanningar har gått som en röd tråd genom åren...

Att aldrig upplysa om ev. seriefel som kan kosta Panasonc mycket pengar att åtgärda!
Endast garantiservice för dom kunder som påpekar ett fel, och då låtsas som att "det här har vi aldrig varit med om tidigare"...
Dom kunder som hör av sig efter garantitiden får betala servicen själva, eller köpa en ny apparat = inkomst till Panasonic.

Enda sättet att få Panasonic att ta sitt ansvar är att felen blir så uppmärksammat och omtalat offentligt att försäljningen av nya pumpar blir lidande, då först tror jag att dom vaknar till. Money talks...

Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: ace skrivet 23 november 2006, 20:30:13
vi får väl hoppas och tro att panasonics agerande leder till minskad försäljning, eftersom ingen innom branshen kan eller vågar rekomendera deras produkter. tystnad kostar.
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: vpgr skrivet 23 november 2006, 21:04:02
Mycket rappakalja är det.

De nya kompressorerna har tillverkats efter den 4/11-06.
Inte en sportmössa att de har hunnit hit än.
Alla maskiner som säljs av de stora varuhusen (bauhaus, k-rauta, e.t.c.) är knappast tillverkade efter den 4/11-06.

men de behöver väl få in pengar först så de kan finansiera utbytet av kompressorn.

Money talks sägs det, och det stämmer.
Vi har redan gått bort från att rekommendera Panasonic´s produkter till våra kunder, och de övriga leverantörerna klappar händerna.

E9/E12 gick från att vara Sveriges populäraste maskiner till de mest iskalla som går att uppbringa på bara en månad.

Allt detta tack vare att kunderna känner ett icke renhårigt spel från producenten.

Finns bara en förlorare här...

Häls
Tomas
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Fazer skrivet 23 november 2006, 22:56:50
Tomas!


Man får hoppas att den nya försäljningsstatistiken når jappsen på Panasonic snabbare än "sportmössan" kommer hit.
Även om nya kopressorer har tagits fram så är det inget som hindrar att Panasonic går ut med en servicebulletin och förklarar läget.
Och därmed tar på sig ansvaret för ALLA pumpar som är feltillverkade, inte bara ställer upp på dom som hör av sig inom garanti-tiden.

Dom flesta pumparna fungerar ju utmärkt fortfarande, men alla E9DKE ägare är väl oroliga hur länge just deras pump skall hålla.
Hade Panasonic gått ut med en förlängd garanti tex. så skulle allt kännas bättre både för installatörer ochslutkunder, eller hur?
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Harken skrivet 24 november 2006, 09:27:02
Hur gamla maskiner kan det vara frågan om. Jag har en installerad i ett hus som jag köpte maj -05. En kamrat köpte två stycken för 1,5-2 år sedan och de har blivit liggande och vi monterade dem för ett par veckor sedan. Är det hela DKE serien med twin rotary fram till november -05?

Tacksam för svar.
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo skrivet 24 november 2006, 16:21:33
Hur gamla maskiner kan det vara frågan om. Jag har en installerad i ett hus som jag köpte maj -05. En kamrat köpte två stycken för 1,5-2 år sedan och de har blivit liggande och vi monterade dem för ett par veckor sedan. Är det hela DKE serien med twin rotary fram till november -05?

Tacksam för svar.

Ingen vet något om någonting och vet någon något så kommer det upp här!
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: naviking skrivet 27 november 2006, 19:04:38
Just nu så bygger personal från Panasonic ( 14 pers från Malaysia) om E9DKE hos Citcop och deras distrubutionscentral Blondie i Kungsbacka. De byter kompressor till senaste varianten.
Detta så att de har utbytesenheter när nästa köldknäpp kommer och med den H16!
Titel: SV: Felkod H16: Officiellt svar från Panasonic
Skrivet av: lvpumpen skrivet 28 november 2006, 16:51:50
> VPGR Skriver dom endast att dom förändrat sin produktion av kompressorn f.o.m 06-11-04?
Meddelandet säger ju faktiskt inte att man hittat, konstaterart orsaken till felet.

Felet kan väl drabba även nyare modeller typ EKEB (testpumpen)? eller andra i modellprogrammet?
Så länge ingen information framkommit om orsak och verkna så utgår jag ifrån att även nyare modeller i framtiden kan döpas om till H16-pumpar.
Är jag helt fel ute eller? Har jag missat ngn info om anledning till H16?