Skrivet av: ugge
« skrivet: 18 november 2015, 19:19:57 »Nu sticker jag ut hakan lite och hoppas att de mer erfarna korrigerar om jag missar i något.
CTC Eco Air kör med R407C som är en blandning av ämnen som har olika förångningstryck, detta leder till det som kallas för "glide", alltså att de olika komponenterna i gasen förångas i olika delar av förångaren. Detta leder också till temperaturen inte kommer vara konstant längs med förångaren.
Detta gör att man måste fylla systemet med köldmediet i vätskeform, annars finns risk att man får fel komposition av gaser. Vidare innebär det att man vid läckage först tappar en av ämnena om läckaget är på gassidan i kylmediekretsen.
CTC Eco Air kör med R407C som är en blandning av ämnen som har olika förångningstryck, detta leder till det som kallas för "glide", alltså att de olika komponenterna i gasen förångas i olika delar av förångaren. Detta leder också till temperaturen inte kommer vara konstant längs med förångaren.
Detta gör att man måste fylla systemet med köldmediet i vätskeform, annars finns risk att man får fel komposition av gaser. Vidare innebär det att man vid läckage först tappar en av ämnena om läckaget är på gassidan i kylmediekretsen.