Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extern blockering av värme pÃ¥ S1255?  (läst 1625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nirgend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extern blockering av värme på S1255?
« skrivet: 28 december 2020, 23:33:09 »
Efter mycket vånda om val av pump sitter vi nu med en leråker till trädgård och en ny S1255 3-12kW och njuter av värmen och varmvattnet (hade en FLVP Nibe Fighter 200P innan).

Nu vill jag också kunna ordna med styrningen mot resten av värmesystemet och har hittat avsnittet om blockering av värme genom AUX-plinten i manualen. Det jag vill göra är att från en extern styrenhet styra värmeslingan av och på men låta varmvattenproduktionen vara oförändrad. Kompressorn ska alltså inte gå igång när gradminuterna når någon visst värde. Det gör däremot inget om cirkulationspumpen fortsätter i lågvarv/vänteläge.

Min fråga är om det är skadligt för pumpen på något sätt att blockera värmen med en ingång på AUX-plinten? Tänker t.ex. på att pumpen verkar vilja dumpa överskottsvärmen precis efter varmvattenkörningarna ut i värmeslingan. Men det kanske funkar om cirkulationspumpen fortsätter snurra på lågvarv. Sedan vill jag inte heller att pumpen ska få hjärtattack och gå igång på fullvarv när min styrenhet slår igång värmen bara för att gradminuterna kanske hunnit räkna ner enormt mycket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29430
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2020, 09:53:29 »
Hej!
Blockerar du värmen så kommer cirkpumpen stanna när den inte laddar varmvatten.
Men om du istället väljer "Extern justering" och ställer den t ex på -10 så parallelljusteras kurvan ner 10 C och cirkpumpen fortsätter snurra.

Min fråga är vad du tänker använda funktionen till?
Jag använder Nibe Uplink till fritidshuset för att fjärrstyra värmen.
På S1255 heter detta MyUplink, det kostar lite men är rätt smidigt tycker jag.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nirgend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2020, 19:55:51 »
Tackar för svaret.
Jag ska titta närmare pÃ¥ 'Extern justering'. Det var faktiskt min första tanke för att ordna styrningen men sedan sÃ¥g jag att 'extern justering' kan ställa kurvförskjutningen i intervallet -10 -> +10. Jag vill ha ner framledningen i botten (+20C) vid vila sÃ¥ att inte kompressorn gÃ¥r igÃ¥ng i tid och otid. Sedan ska den upp till +40C när värmen ska vara igÃ¥ng. Det gÃ¥r inte om jag kan justera med 10C upp eller ner pÃ¥ kurvan. Ska testa och se om jag kan köra +10C pÃ¥ kurvan som normalläge och sedan lägga  'extern justering' pÃ¥ -10C. Kommer jag dÃ¥ hamna pÃ¥ -10 eller pÃ¥ 0? Om det förstnämnda gäller dÃ¥ funkar det.

Det finns flera anledningar till att jag vill styra själv. Dels att jag behöver starta fläktkonvektorer samtidigt som VP trycker på med värmen. Dels att jag inte vill att VP ska känna känna efter hela tiden om fläktarna är igång eftersom det leder till att VP-tempen sjunker sakta och kompressorn startar varannan timme även om jag inte vill ha ut någon värme. Dessutom vill jag bara köra värmen vissa tider på dygnet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29430
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2020, 20:45:46 »
Jag vet inte säkert då jag aldrig testat men jag gissar att förskjutningen utgår från gällande kurva så +10/-10 knepet kanske inte funkar? Sc:,h
Men blockera värmen kommer funka till detta om du vill, den kommer då att stå i varmvattenläge och bara göra varmvatten.
Cirkulationen till fläktkonvektorerna avstannar när värmen blockeras, men detta spelar kanske mindre roll?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2020, 20:53:36 »
Är det inte bättre att styra fläktkonvektorn med värmeproduktionen i stället?

Om man monterar konvektorns givare mot framledningen och sätter den i kylläge så startar fläkten när framledningen blir varmare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2020, 21:29:20 »
Blockerar man värmen via aux ingången kommer cirkpumpen stoppas men den kommer starta på låg fart igen när utetempen närmar sig nollan i alla fall om det funkar lika som F1245 och det tror jag det gör. Borde gå att montera extern framledningsgivare på framledningen och ha brytare som lägger ett motstånd eller liknande i serie så vp tror den har hög framledning redan då kommer den inte starta. Nackdelen blir vid vv beredning eftersom den då räknar gradmin med hjälp av BT25 i stället för ett påhittat värde men tror inte det blir några märkbara problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nirgend

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #6 skrivet: 30 december 2020, 02:05:34 »
Har kikat runt i menyerna på pumpen nu och kan inte hitta något om 'Extern justering', alls. Har det alternativet försvunnit i mjukvaruversion 2.0.29 på S1255? T.ex. meny 1.30.3 som nämns i manualen finns inte på min pump, inte heller finns 'extern justering' att välja på AUX-ingångarna.

Att CP tvångsstartar vid låga utetemperaturer fast man väljer att blockera värme talar för att 'extern justering' nog är en bättre lösning för mig. Om önskad framledning är +20C så spelar det ingen roll att CP går lite sakta. Kompressorn startar iallafall inte förrän efter att 'extern justering' hissat upp kurvan och gradminuterna tickat ner.

Sedan är frågan 'vem är det som kör?'
Pumpen skulle i princip kunna styra fläktkonvektorerna och fläktarna har egna styrenheter som jag inte riktigt satt mig i i ännu men de skulle nog kunna signalera att de behöver värme till pumpen. Men, jag vill ha kontroll på varvtal, gångtider och innetemp (VP har bara utegivare) och vill därför ha separat styrning. Det blir lite komplicerade regler då t.ex. varvtalet på fläktarna begränsas nerifrån av effektuttag (måste ju ta ut över någon miniminivå för att VP inte ska starta och stoppa) och uppifrån av ljudmiljön. De ska därför gå med olika tillåtna varvtal olika tider på dygnet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29430
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Extern blockering av värme på S1255?
« Svar #7 skrivet: 30 december 2020, 13:13:07 »
Jag tror man först måste lägga till grejerna i meny 7.2.1 för att få tillgång till extern justering.

Sen är principen att man bör låta värmepumpen styra och inte fläktkonvektorerna, alla såna lösningar kommer ge en sämre styrning och effektivitet på grejerna.
Om du kan köra fläktkonvektorerna jämnt (bara växla mellan låg och högvarv) och låta värmepumpen göra värme jämnt så kommer detta nog funka bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!