Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spanien nÃ¥gon som har erfarenheter?  (läst 12459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
Spanien någon som har erfarenheter?
« skrivet: 17 november 2011, 10:53:18 »
Hej, letar erfarenheter av hus renovering (framför allt värme,kyla,ventilation) till en nyinköpt bättre begagnad villa i Spanien. Finns det någon annan på forumet med erfarenheter från värme/kyl system för boende i Spanien (Malaga området)?

Trött på lokala sömniga hantverkare som ger en total offert på "allt". Kommer i princip blåsa rent invändigt i huset till betong stommen med lokal o influgen hjälp och sedan ta in experter o dra om el (med KNX), installera sol paneler, lägga in golv värme, se över ventilationen.

Någon som har varit med om något liknande?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2011, 10:57:04 »
Nej    men jag kan Ã¥ka ner och fixa det, det blir ju lite dyrare för dig dock ::) ;D

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2011, 11:59:42 »
hehe, om du slutar svara i forumet sÃ¥ blir man kanske tvungen  8)

Samma saker behövs ju men dimensionerat annorlunda. Om vi börjar med värmen så behövs det! Även som norrlänning (gammal Umebo) kan det bli kallt i december, plus att solvärmt varmvatten är det/kommer det bli lag på. Så en stor acktank med diverse slingor o solpaneler tillsammans med en luft värme pump är väl självklart. Frågan är bara hur man beräknar storleken som behövs.

Köpa på plats eller skicka från svedala...hmm
« Senast ändrad: 17 november 2011, 13:24:47 av Pansatonic »
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2011, 12:29:17 »
Köp en Atec och ladda VV via diverse växlare frÃ¥n sol och VP  stoppa upp fläktkonvektorer sÃ¥ kan atec fixa kyl och värme samt VV.  Dimensioneringen,, vet inte vad ditt hus kan dra  men ju större ju bättre Thumbsup   Finns säkert Thermia gubbar i spanien   frÃ¥ga thermia  eller vilket märke du nu gillar bättre *vinkar*

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 17 november 2011, 13:00:53 »
coolt, hittade http://www.girodgeotermia.com/ skall göra lite förfrÃ¥gningar,  Thumbsup
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 17 november 2011, 13:41:53 »
Ja du ser.  Sedan sÃ¥ lägger du upp allt pÃ¥ nätet sÃ¥ du kan sköta det frÃ¥n svedala med Thumbsup

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2011, 16:43:28 »
800000:- "tummen o pekfinger över telefon offert" för bergvärme pump med integrerad kylning borrat, installerat o klart till ett hus ca 300kvadrat. Ändå en optimistisk offert beroende på borrningen är lite annorlunda genom att det kan vara långt till berg.
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2011, 16:56:32 »
japp dÃ¥ ringer du mig  för en halv mille sÃ¥ fixar jag detta Ã¥t dig och dÃ¥ pröjsar jag resor och frakt för delarna  800K   du driver med mig nu???

Skippa berget   atec   kolla denna länk    http://www.facebook.com/heatpumpsireland

en sÃ¥n ska du ha   den fixar kyla och värme samt vv.  inga 800K  för den inte    jag ska offerera 4 st snart  och det blir inte 3,2 milj till mig dÃ¥ :'( :)


Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2011, 17:12:36 »
sorry 80 000euro  :o  , fanns ca 6tidigare installationer i södra spanien och sista var i en 5million+ euro kÃ¥k,

blir nog luft vatten pump, acctank med solslingor o varmatten slingor, och separat aircond, men vi kollar vidare...

Edit.. länken funkar inte (är man sista på jorden som fortfarande vägrar FB?)
« Senast ändrad: 19 november 2011, 17:14:18 av Pansatonic »
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2011, 17:16:31 »
80 000Euro, är väl 800'?

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2011, 17:26:35 »
typ men lite mindre
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 19 november 2011, 17:31:04 »
Jag bor sedan 12 Ã¥r  i Spanien.....men längre söderut, pÃ¥ Gran Canaria.

I din situation skulle jag isolera hela huset invändigt...........och sedan endast ha luftvärmepumpar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2011, 17:38:40 »
Ventilation ordnas med "propellrar" pÃ¥ taket.  Jag vet ej vad de egentligen heter, men de är mycket vanliga i sydeuropa.

Drag upp pp110 genom yttertaket ifrån samtliga våtrum och eventuellt fler rum. Montera "propellrarna" på rören ca 20 cm upp ifrån yttertaket. Så fort det blåser......så ventileras huset gratis.

Fräsch luft även när ingen bor i huset. Efter att jag monterade två sådana, fick jag en helt annan luftkvalitet inomhus.


Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2011, 17:40:06 »
Ja dÃ¥ fÃ¥r man väl öppna en spansk filial dÃ¥ :D  Vansinninga priser,  för de stÃ¥larna fÃ¥r du lätt 40kw med 1000m borrning i sweden.  Konstigt eftersom rörisarna här ockrar som man läser om titt som tätt. ::)

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Spanien någon som har erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: 19 november 2011, 17:49:39 »
exakt, kanske skall ta in en mera exaktare offert bara för att man är nyfiken, men kommer alldrig beställa så känns lite fel mot någon som skall lägga tid på undersöka om det kostar 500lök el. 1mille

nae, jag kollar runt lite mera, ingen superbrådis hur som helst, nu vet jag iallafall vad man inte kommer göra (bergborra)
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!