Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lura ner värme frÃ¥n bottenplan till källare  (läst 849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Har en LVVP (package) kopplad till ett vattenburet 2-rörs radiatorsystem fördelat på 2 vån.plan (källare och bottenplan). Vid sommartemp ute stannar VP och cirk.pump (allt enl inställn.) vilket leder till en kall källare (ca 16 grader) och en stekvarm ovanvåning (ca 28 grader). Finns det ngt sätt att via radiatorsystemet lura ner värmen på ovanvåningen till källaren? Jag tänker ngt i stil med att om jag kan få cirk.pumpen att gå utan att själva VP startar så skulle det varma rad.vattnet på ovanvåningen komma ner till de kalla radiatorerna i källaren. Jag förstår ju att det inte hade blivit ngn extrem höjning av källartemp men ändå kanske lite grann. Vidare så hade vi kanske fått en marginell kylning av ovanvåningen .... Och sen är det ju pos att ha en cirkulation i systemet för att slippa ev problem vid uppstart när hösten kommer.
En variant skulle ju vara att låta VP gå med ett börvärde på låt säga 25 grader. Då hade jag fått en viss höjning av värmen i källaren med en minimal insats av VP och ingen höjning av värmen på bottenplanet (där är ju ca 28 grader). Men denna lösning hade förmodligen lett till ett oändligt antal start och stopp av VP .....
« Senast ändrad: 01 juni 2023, 12:15:18 av mrPersson »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: lura ner värme från bottenplan till källare
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2023, 07:59:12 »
På vissa värmepumpar finns det inställningar för testkörning av olika funktioner, kolla om det finns på din, du kanske kan aktivera "Drift av cirkpump-vb" eller nåt liknande.
Annars går det ju alltid koppla förbi styrningen under den tid av året resten av huset inte har värmebehov.
Sätt en stickpropp på ledningen till cirkpumpen som du flyttar mellan värmepumpens matning av pumpen till ett uttag som alltid har ström.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: lura ner värme från bottenplan till källare
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2023, 19:53:37 »
Hej och tack för ditt svar! Jag ska vid tillfälle kolla i inställningarna efter "Drift av cirkpump-vb". Ditt andra tips om att sätta en stickpropp på cp-sladden är i o f sig intressant, men jag tror att en sådan manöver kan få "reglercentralen" i innedelen att få fnatt ex.vis när produktionen av varmvatten ska starta. Tack ändå :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: lura ner värme från bottenplan till källare
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2023, 09:27:47 »
Så länge cirkpumpen går hela tiden borde tappvarmvattenproduktionen fungera, omställningen görs ju av en växelventil i de anläggningar jag känner till i alla fall, så du får ju flöde till den också.
Möjligen om den reglerar upp eller ned hastigheten på cirkpumpen när tappvarmvatten produceras - då skulle det kunna bli dålig funktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: lura ner värme från bottenplan till källare
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2023, 07:39:52 »
Som inställn är idag så har min CP har samma hastighet både vid varmvattenprod och tappvarmvattenprod. Sen finns det ju en CP till och efter vad jag förstår så går den igång när tappvarmvattenprod startar. Och precis som du skriver så är det en vxl-ventil som alternerar om det är "värmvatten eller "varmvatten" som ska värmas. Så alt med att skarva på en stickpropp hade kanske fungerat. Jag tar det med mig som plan "/tack

Utloggad Olsb

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lura ner värme från bottenplan till källare
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2023, 12:38:57 »
Hej! Har samma situation som du men har precis gjort ett hÃ¥l i golvet där en kanalfläkt skall sitta, tänkte mig att varmluften nerifrÃ¥n sen skall cirkulera upp genom trappen. 
180 m2 tegel 2plan.
CTC ecoair CTCEcoEl 1550..
2 insatskaminer.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: lura ner värme från bottenplan till källare
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2023, 07:48:00 »
Så du ska flytta ner värmen från ovanvåningen till källarplanet genom hålet i golvet och sen kommer luften att via trappan åter ta sig upp till ovanvåningen, berätta gärna om hur lösningen fungerar :) Spontant tänker jag att det kanske inte gör så stor skillnad men det beror ju på massa faktorer ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!