Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PVC-rör som foderrör?  (läst 8678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #15 skrivet: 22 oktober 2007, 10:47:00 »
Det är den normen som "gäller" om man talar om Normbrunn 97 ja...  Men i de fall man inte har specat Normbrunn 97 sÃ¥ fÃ¥r det väl helt enkelt vara omständigheterna som gäller.

För övrigt undrar jag hur mÃ¥nga det är som har en brunn som genomförts till 100% enligt Normbrunn 97.  Hade du t.ex. koll pÃ¥ om borraren kontinuerligt tog kloridhaltsprover under borrningen?

För övrigt väldigt dÃ¥ligt skrivet dÃ¥ kontinuerligt lär betyda hela tiden, eller vad betyder det egentligen?  Stog det en gubbe och hade koll pÃ¥ saltmängden under hela borrningen?


Jag tror inte man tog några prover. MIN tolkning av normen är att detta gäller om man har närliggande vattenbrunnar och risk för saltinträngning. I ett område med kommunalt vatten borde detta inte vara aktuellt.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #16 skrivet: 22 oktober 2007, 11:04:06 »
Jag tror inte man tog några prover. MIN tolkning av normen är att detta gäller om man har närliggande vattenbrunnar och risk för saltinträngning. I ett område med kommunalt vatten borde detta inte vara aktuellt.
I sÃ¥ fall tror jag inte du har en brunn enligt Normbrunn 97 med andra ord...  FörstÃ¥r inte riktigt hur det finns utrymme för den tolkning du gör i Normbrunn 97 direktiven nedan?  Det stÃ¥r ju klart och tydligt att "kontinuerlig provtagning av kloridhalt alt konduktivitet vid borrning SKALL ALLTID GENOMFÖRAS" vid borrning i urberg.

Borrning i urberg
Kontinuerlig provtagning av kloridhalt alt konduktivitet vid borrning skall alltid genomföras. Förhöjda kloridhalter i energibrunn kan medföra saltvattenpåverkan i närliggande vattenbrunnar. Har förhöjd kloridhalt (> 100 mg/l) konstaterats skall kloridhalt och nivå för saltvattnets inträngande noteras på brunnsprotokoll.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #17 skrivet: 17 maj 2023, 22:05:51 »
Hej
Nån som hört något mer om detta med VPC som foderrör?
Kan man relina foderrör?
Vad händer med alla hål när foderrörer rostar sönder?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!