Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 december 2010, 19:49:59 »

Skulle det göra skillnad om jag krattar ut 30cm lösull eller 30cm spån menar du?  Sc:,h

Galas-/stenull kräver fungerande diffusionsspärr - Annars får man garanterat fuktproblem av kondensutfällningen i isoleringen. Sågspån och annan organisk isolrring, typ ekofiber, klarar av att ta upp fukt ur luften och avge den när det blir torrare. Därför klarar man sig utan diffusionsspärr i gamla hus.
Skall du komplettera isoleringen så skall du antingen se till att det är HELT diffusionstätt, eller satsa på nåt organiskt materiel.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 27 december 2010, 19:04:19 »

Skulle det göra skillnad om jag krattar ut 30cm lösull eller 30cm spån menar du?  Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 december 2010, 19:00:57 »

Vad jag förstår så är tilläggsisolering på vind den enskilt mest ekonomiska fördelaktiga åtgärden för att sänka uppvärmningskostnaden. Som bekant stiger värme uppåt, väggar och fönster har mycket mindre påverkan på värmeförlusterna såvida det inte är alldeles otätt.
Jag har kompletterat mina 20 cm kutterspån med 10+10=20cm mineralull, det blev en väldig skillnad. Klarar nu att värma huset med VP och enbart radiatorena som urspungligen är dimensionerade för ett 80-60 system (oljleeldningsstandard).
Summa summarum, innan du gör något annat se till att värmen inte försvinner ut ur huset.
MVH

Har man ett gammalt hus med dålig diffusionsspärr och spånisolering så är det inte bra att komplettera med oorganisk isolering.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 25 december 2010, 09:56:53 »

Ja det kände jag att den skulle vara, mitt hus håller värmen ganska bra tycker jag även då det är väldigt kallt. Det är skillnad om det blåser ute eftersom huset står på en ganska öppen mark och då blir det genast kyligare.

Men så läste jag Carl N:s inlägg och blev osäker.

 Thumbsup
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 december 2010, 09:48:21 »

Nej den är låg *vinkar*
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 25 december 2010, 09:39:33 »

om man behöver 44 ºC vid -21 ºC ute.


Är det en jämförelsevis hög siffra?




Summa summarum, innan du gör något annat se till att värmen inte försvinner ut ur huset.
MVH


Skall ses över Thumbsup
Skrivet av: Pjotor2009
« skrivet: 25 december 2010, 00:05:32 »

Vad jag förstår så är tilläggsisolering på vind den enskilt mest ekonomiska fördelaktiga åtgärden för att sänka uppvärmningskostnaden. Som bekant stiger värme uppåt, väggar och fönster har mycket mindre påverkan på värmeförlusterna såvida det inte är alldeles otätt.
Jag har kompletterat mina 20 cm kutterspån med 10+10=20cm mineralull, det blev en väldig skillnad. Klarar nu att värma huset med VP och enbart radiatorena som urspungligen är dimensionerade för ett 80-60 system (oljleeldningsstandard).
Summa summarum, innan du gör något annat se till att värmen inte försvinner ut ur huset.
MVH
Skrivet av: Strip
« skrivet: 24 december 2010, 17:51:08 »

Vilken framledningstemperatur som han nu har är väl kanske det viktigaste (hur hög temperatur pumpen orkar med, med nuvarande element, kanske orkar pumpen inte med mer än tex 45 grader i dag, vem vet, och då blir det ju inte bättre med fler/större element) , sedan spelar inkommande brinetemperatur in, fabrikat på pumpen påverkar mm.

Självklart behövs det mer data om man ska kunna uttala sig detaljerat om det specifika systemet. Min kommentar var mest en replikering på din kommentar om hög- resp lågtemperatursystem; man har ganska mycket att tjäna redan på små förändringar vad gäller framlednings- och köldbärartemperaturer, oavsett fabrikat.

... är pumpen för liten kan du aldrig kompensera det med större radiatorer. Elementen kan ju inte avge mer energi än det som pumpen kan producera. ...

Har han 45 °C fram idag skulle ju - enligt tabellen jag länkade till - en sjukilowattare spotta ur sig ytterligare 14% om man kunde dimensionera radiatorerna för 35°C istället (golvvärme vore ju lämpligt). Är då pumpen <1.1 kW för klen från början är ju saken biff.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 24 december 2010, 12:10:10 »

Man kanske måste löpa linan ut, när man byter värmesystem.

Det bekvämaste är förstås att kräma på energi i form av olja eller el.

Nu trixas med förflyttning av energi från bergs/luftvärmt vatten.......och då blir det svårare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 december 2010, 12:01:09 »

Det är väl omöjligt att rent ekonomiskt räkna hem byte av radiatorer mot en fetare sort om man behöver 44 ºC vid -21 ºC ute.
Ska man däremot renovera hemma eller så kan man fundera på t ex golvvärme.
Det är aldrig fel att passa på om man ändå håller på att riva i golven.

Tilläggsisolering på vind kan vara en god idé, man bör då hålla koll så man inte får fuktproblem på vinden.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 24 december 2010, 10:38:30 »

Just isoleringen är något jag tänkt på länge men inte riktigt kommit till skott med ::)
Skrivet av: rocas
« skrivet: 24 december 2010, 10:18:25 »

Jag byter successivt ut alla enkla panelradiatorer....till dubbla dylika.

Mer vatten......med lägre temperatur.....är mitt val.

Pumpen har förstår en gräns......men jag gör vad jag kan.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 december 2010, 10:14:59 »

Orkar inte pumpen med att få tex 45 grader på dom nuvarande elementen blir det ingen större vinning av större element, framlednings temperaturen på dessa kommer då bara att bli lägre, lite bättre verkningsgrad får du men knappast avgörande. Har du däremot 60 grader på elementen gör det en hel del om du i stället kan ha 45 grader. Nu har jag ju ingen aning om ditt hus men kanske du med andra åtgärder tex. lite isolering på vinden skulle kunna sänka behovet av värme.
Att spruta 100 m2 med 20 cm lösull kanske skulle kosta 15 000:- och för ca 8000:- köper du isolering, 20 cm till 100m2, på tex Byggmax men får då göra jobbet själv
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 24 december 2010, 10:08:23 »

Vi har haft långvarig kyla nu, mellan 15-20 minusgrader (just nu -21 ºC) och elpatronen tillåts hjälpa till.

Nyss avlästa värden:

VB fram    44 ºC
VB Retur   37 ºC

KB-f      1 ºC
KB-r    -1 ºC
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 24 december 2010, 10:01:15 »

Pumpen är en Nibe Fighter 1210 ca 8-10 år gammal. Helt klart underdimensionerad.
 Jag har tidigare kollat utgående temp på vattnet och jämfört med ingående mm, men som vanligt glömmer jag alltid av allt ???

Men oavsett pump och temperaturer, är det inte fördel med fler värmeavgivande ytor? Sc:,h
Skrivet av: rocas
« skrivet: 24 december 2010, 09:49:39 »

Fattiglapp.

Vilken vp har du?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 december 2010, 09:48:05 »

Vilken framledningstemperatur som han nu har är väl kanske det viktigaste (hur hög temperatur pumpen orkar med, med nuvarande element, kanske orkar pumpen inte med mer än tex 45 grader i dag, vem vet, och då blir det ju inte bättre med fler/större element) , sedan spelar inkommande brinetemperatur in, fabrikat på pumpen påverkar mm.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 24 december 2010, 08:24:29 »

Det är ju alldeles för lite info för att veta hur mycket mer man kan få ut ur pumpen.

Vad är det du saknar?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 december 2010, 08:21:51 »

Det är ju alldeles för lite info för att veta hur mycket mer man kan få ut ur pumpen.
Skrivet av: Strip
« skrivet: 24 december 2010, 06:41:18 »

Om du inte har ett system som kräver hög temperatur på framledningen vinner du inte mycket på större/fler element. Har du däremot ett högtemperatursystem förbättras effekten på pumpen med lägre framledningstemperatur, men är pumpen för liten kan du aldrig kompensera det med större radiatorer. Elementen kan ju inte avge mer energi än det som pumpen kan producera.
Glykol bär värme sämre än vatten

Så våldsamt stora förändringar krävs väl ändå inte? Bara att kunna sänka vattentempen från 55 °C till 45 °C bör ge runt en kilowatt extra effekt ur en normalstor VP.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34972.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=34972.0;attach=20009
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 december 2010, 21:17:29 »

Jag vet inte riktigt ???

Golvvärme vill ja nog ha ändå i vissa rum. Jag är lite frusen av mig :)
Skrivet av: Elmer
« skrivet: 23 december 2010, 21:08:35 »

Varför golvvärme om det räcker med större radiatorer?
Vad har du för maximal framledningstemperatur utan eltillsats?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 december 2010, 19:36:35 »

Ja elementen räckte till då vi hade den gamla vedpannan, men då var de också mycket hetare än nu. Därför frågan om fler radiatorer.

Jag får nog börja fundera på att trycka i golvvärme där det är som värst, det blir ohållbart med denna förb**** elförbrukning, vi vill ju inte frysa ihjäl. :(
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 december 2010, 19:31:12 »

Om du inte har ett system som kräver hög temperatur på framledningen vinner du inte mycket på större/fler element. Har du däremot ett högtemperatursystem förbättras effekten på pumpen med lägre framledningstemperatur, men är pumpen för liten kan du aldrig kompensera det med större radiatorer. Elementen kan ju inte avge mer energi än det som pumpen kan producera.
Glykol bär värme sämre än vatten
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 december 2010, 19:23:51 »

Ja då blir det ju ett dubbelt nej på min fråga ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 december 2010, 19:22:41 »

Jag har vattenburet värmesystem, och som värmare har jag en antagligen ganska underdimensionerad värmepump, elpatronen måste användas vid ett ganska tidigt skede.

Vad skulle hända om jag en dag så gott som tömmer alla rör på vatten och istället fyller upp med glykol?

I min tanke så kommer den nya tyngre vätskan att ge mig mer värme än vad vattnet kan göra. Tänker jag fel? 

Vad jag har sett så har glykolblandning lägre specifik värme än rent vatten.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 december 2010, 19:18:55 »

Det var svar på tal det :)

Misstänkte nästan det. Men om jag istället utökar arean på mina radiatorer, dvs. skruvar upp några element till där jag kan, så skulle läget förbättras?
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 23 december 2010, 19:16:57 »

ja
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 december 2010, 19:15:38 »

Jag har vattenburet värmesystem, och som värmare har jag en antagligen ganska underdimensionerad värmepump, elpatronen måste användas vid ett ganska tidigt skede.

Vad skulle hända om jag en dag så gott som tömmer alla rör på vatten och istället fyller upp med glykol?

I min tanke så kommer den nya tyngre vätskan att ge mig mer värme än vad vattnet kan göra. Tänker jag fel? 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!