Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projekt: Nytt hus med bergvärme, golvvärme och FTX med kyla  (läst 1597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mos

  • //M
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har vi flyttat in i vårt nya hus och det är dags att börja lära sig de sakerna som skapar värme/kyla i huset och trimma in dem så de blir effektiva och samtidigt ha koll på energiförbrukningen. Jag gissar att det är starten på en längre resa.

Innan vi byggde huset försökte jag läsa på, bland annat här på forumet, så mycket jag kunde om de råd och tips som fanns. Därefter så vad det främst min rörmokare, elektriker och KNX-expert som påverkade mig i valen. För att göra en lång historia kort så har vi nu hamnat i följande konfigurationer, det är alltså det jag har att jobba med...

* Egenritat trähus, byggår 2022, 1,5 plan, brutet tak, 315 m2
* Borrhål 200m
* Värmepump: Veissman Vitocal 222-G (start/stop)
* FTX: Östberg HERU 200 T EC med kylbatteri via frikyla
* Golvvärme bottenplan gjuten platta klinker/trägolv, övre plan i trästomme/trägolv
* KNX (eventuell styrning/övervakning)

Som lekman hade man nog behövt en halv utbildning för att komma göra "rätt" inställningar så att allt blir bra. Men någonstans måste man börja, så det får bli en liten projekttråd, vi får se hur lång den blir. Fråga gärna, eller ge tips, så svarar jag så gott jag kan. Jag ska försöka dela med mig av lite data och den konfiguration jag använder.

Hittills har det varit rätt varmt i huset, så första steget var att skruva ned temperaturen för golvvärmen till 19 grader (övre/undre plan) och FTXen till 20 grader. Ännu är jag osäker på var exakt temperaturgivarna sitter och på vilket sätt det påverkar systemen. Men jag är medveten om att jag måste finna en balans mellan golvvärmen och FTXen när hösten kommer.

Kylbatteriet jobbar på FTXen nu (nästan 30 grader ute) och det bör ju samtidigt värma upp borrhålet nu under sommaren. Kylbatteriet kyls av brinen från borrhålet. Det blir en variant av frikyla som bör sänka inomhustemperaturen lite granna i det långa loppet. Nackdelen är att all ventilation måste vara isolerad pga kondensen.

Visst kunde man såna här dagar se ett behov av en fläktkonvektor i taket, driven av borrhålet, men det valde vi bort på ett tidigt stadium. Kanske kunde man haft både ock men så blev det inte.

I går kväll provade vi "Forcerad ventilation" när vi skulle lägga oss, det blev en märkbar skillnad när ventilationen sög in kvällsluften och ut den stillastående inneluften i ett forcerat läge under 30 minuter.

Jag ser att det finns ett nattläge på FTXen också, det skall suga in nattluften utan att värma upp dem, under de tider/termperaturer man konfigurerar. Kanske kan det bidra till ett trevligare och kyligare klimat på kvällen. Vi får se.

Annars är nog vårt största och omedelbara bekymmer för tillfället inströmningen av solljus i de stora glaspartierna. I något fönster valde vi solskydd direkt från tillverkaren och det verkar fungera till viss del, även om det ger ett grönaktigt skimmer inuti rummet. Till resterande fönster är tanken att lösa solinstrålning med rullgardiner som kan styras via KNX (förhoppningsvis), lite oklart om det blir batteridrivna eller fast elanslutna. I något rum blir det dubbla gardiner (morotdrivna KNX). Det känns helt klart som solinstrålningen måste undvikas innan man kan börja finjustera resten.

Alternativet att installera solsskydd på utesidan har vi av olika anledningar troligen valt att skippa.

Då då, då har vi kommit igång. Fråga gärna, tipsa eller tyck till om vad som är viktigt för att få en bra lösning i slutändan.

 
* Egenritat trähus, byggår 2022, 1,5 plan, brutet tak, 315 m2
* Borrhål 200m
* Värmepump: Veissman Vitocal 222-G (start/stop)
* FTX: Östberg HERU 200 T EC med kylbatteri via frikyla
* Golvvärme bottenplan gjuten platta klinker/trägolv, övre plan i trästomme/trägolv
* KNX (eventuell styrning/övervakning)

ENERGIFÖRBRUKNING energimätaren
2022 629 kWh tom juni (flyttade in maj)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Jag ser att det finns ett nattläge på FTXen också, det skall suga in nattluften utan att värma upp dem, under de tider/termperaturer man konfigurerar. Kanske kan det bidra till ett trevligare och kyligare klimat på kvällen. Vi får se.
Rent generellt så ska detta vara en funktion som samverkar med en temperaturgivare som har rumsplacering och uteluftsgivaren (som generellt sitter i aggregatet när friskluften precis nått aggregatet).

Finns det kallare luft ute än inne så ska den sluta återvinna av sig själv.
Återvinningen gör att värme stannar om man vill det. Återvinningen gör även att kyla stannar om man vill det.

Så om man har ett varmt hus, det blir väderomslag och utomhustemperaturen sjunker. Då ska återvinningen stanna (bypass eller en roterande värmeväxlare som stannar) så man får in kall luft så fort det går. Värmen drar rakt ut bara.
Sen om det väntas sol dagen därpå, då gäller det att återvinningen startar lagom tidigt så kylan i huset återvinns så långt det går in på dag/kvällstid.

Under uppvärmningssäsong är det bra med rätt eller något högre värde, så att den inte riskerar dumpa gratis solinstrålning i onödan som avlastar uppvärmningssystemet.
På sommaren kan du köra sant önskat värde.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mos

  • //M
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt: Nytt hus med bergvärme, golvvärme och FTX med kyla
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2022, 15:54:59 »
Ett par reflektioner kring FTXen från sommaren.

Under några varmare dagar i somras provade jag funktionen "Nattkyla" i FTX:en. Tanken var att den skulle hjälpa till att kyla huset på natten genom att ta in nattens kyliga luft. När jag aktiverade funktionen så gick fläkten på 100% och tog in luft som var 15 grader men inte kyligare. Om uteluften var kyligare så gick värmaren igång. Man kunde ställa mellan vilka temperaturer som funktionen var aktiv, en start temp då nattkylan aktiverades och en mål temp då funktionen avaktiverades. Jag körde ett par nätter och visst kändes det men i slutändan så känns det inte som det påverkar innemiljön markant, huset var redan rejält uppvärmt och det kändes inte helt okey att köra fläkten på 100% då den normalt kör på 60%.

Efter ett par dagar slutade jag att använda den funktionen. Om jag skulle fortsätta använda den så hade jag önskar mer möjligheter att konfigurera den funktionen, så jag fick möjlighet att styra när den körs. Det kändes lite som att jag använde FTXen på fel sätt. Men jag har inte full koll...

Istället valde jag att använda mitt kylbatteri som kyls med frikyla från värmepumpens brine. Jag satte temperaturen till 16 grader så att kylbatteriet fick jobba dagtid och mestdels vila nattetid. FTXen hade inga problem att kyla tillluften till 16 grader och jag håller tummarna för att mina isolerade rör är just "isolerade" så jag slipper problem med fukt på rören.
Jag kände att denna funktionen gav mig mer än nattkylan och det kändes som FTXen fick jobba mer normalt kring 60%. I de rum där solinstrålningen inte påverkar så märker man en märkbar skillnad och det känns aningen kyligare och behagligare inneklimat, även om dagarna var varma. Jag valde att fortsätta att köra på det sättet och har kört en månad nu. Känns rätt bra. Förhoppningsvis kan det i någon mån även bidra att höja temperaturen i borrhålet under de varma sommarmånaderna.

Jag har fortfarande inte löst bekymmer med solinstrålningen, så det är ju en prio för att få en mer konstant behaglig innemiljö.
« Senast ändrad: 23 augusti 2022, 15:59:37 av mos »
* Egenritat trähus, byggår 2022, 1,5 plan, brutet tak, 315 m2
* Borrhål 200m
* Värmepump: Veissman Vitocal 222-G (start/stop)
* FTX: Östberg HERU 200 T EC med kylbatteri via frikyla
* Golvvärme bottenplan gjuten platta klinker/trägolv, övre plan i trästomme/trägolv
* KNX (eventuell styrning/övervakning)

ENERGIFÖRBRUKNING energimätaren
2022 629 kWh tom juni (flyttade in maj)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Den där värmaren du har känns oroväckande, den borde inte få aktiveras när som helst på året, speciellt inte under bypassläge under natten. Körs den via aggregatet? Vad har du att justera, om ens något?
"Nattsvalka" bör alltid vara tillåtet, men fläkten behöver inte ändras för det. Det är återvinningen man stänger av genom att ändra luftflödets väg i aggregatet. Är det roterande växlare stannar växlaren bara snurra.

Inget problem att köra FTX på 100%, det är bara två fläktar som går i sin konstruerade hastighet. Men det kan bullra lite.
Bra för de som inte har extern kyla, så tycker du ska köra som du gör.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad patrik2075

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Låter som ett intressant hus som jag gärna läser mer om!

Gällande temperaturgivare så om du har KNX så är temperaturgivarna troligtvis inbyggda i tryckknapparna. Antingen om ni har KNX-tryckknappar med inbyggd temperaturgivare eller om ni har en puck bakom traditionella återfjädrande strömställare så ligger det en lös temperaturgivare bakom ramen på strömställarna.

Om du har några frågor kring solskydd och KNX så kan jag säkert komma med något svar!

//Patrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!