Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1226 HP-larm  (läst 7926 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pettol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1226 HP-larm
« skrivet: 07 oktober 2017, 23:58:07 »
Vi har en Nibe F1226 som ger återkommande HP-larm. Faktum är att så vitt jag kan se händer det varje gång kompressorn slår på.

Lite bakgrund:
- Vi har enrörssytem, som någonstans delar upp sig i två slingor. I en av slingorna ingår golvvärme. Har inte lyckats lokalisera var den är påkopplad och det finns heller ingen separat cirkulationspump för detta (vilket jag nog skulle installerat - men vad vet jag). Tidigare har den ena slingan (ej den med golvvärmen) varit kallare, men det avhjälptes med en extra cirkulationspump på returen.
- Vi har allt sedan installationen av pumpen för två år sedan haft problem med högtryckslarm till och från.
- Nu i höst gick kondensorn sönder. Efter byte är det sämre än någonsin och det är där vi är idag. HP-larm hela tiden. Till saken hör att första rörmokaren struntade i att i samband med bytet tömma systemet för att ventilera ut all butan. Det gjorde de först en vecka senare (vilket i skrivande stund är cirka vecka sedan). Jag har luftat radiatorerna varje dag i en sedan dess, men det kommer fortfarande mycket “luft” tycker jag..
- Smutsfiltret är rengjort.
- Pumpen slår bara ifrån när man kör på bergvärme/kompressor. Med elpatron funkar det utmärkt.
- När allt väl funkar är samtliga radiatorer varma och till och med jämnt varma.
- Jag bifogar också en loggfil.

Antar att vi har stopp (ish) någonstans, men alla element är som sagt varma, så det finns ingen huvudmisstänkt. Finns det något smart sätt att kolla var det isåfall skulle vara igensatt?

När slår HP-larmet till egentligen? Är det ett maxtryck som överskrids eller handlar det om temperaturer/deltatemperaturer?

Om man tittar på framledningstemperaturen tycker jag att det ser OK ut när kompressorn startar med en långsam ökning, men sedan sticker den plötsligt iväg till >60°C. Vad händer där?

Vid ett tillfälle har jag observerat att framledningstemp enligt displayen var 60°C, men röret kändes rumstempererat. När kompressorn slog av knackade det till och röret blev plötsligt skållhett. Kan det vara växelventilen som är kass?

Hur kan det komma sig att elpatron funkar bra, men inte kompressor. Borde de inte båda vilja ha bra flöde i slingan?

Är det någon som har några tips? Det här känns hopplöst och även om vi nu har en bra och ansvarstagande rörmokare, verkar det inte riktigt som han vet hur han ska lösa detta. Jag vet att det finns många riktigt kunniga på det här forumet och jag vore så tacksam för lite input.

/ Petter

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2017, 11:41:29 »
Anledningen att du ser 60 grader i menyn är att då gör vp vv och det är samma givare som används. Kollar man i loggen så får du larm i slutet på en vv körning när framledningen kommer till ca 61 grader vilket vp ska klara max är 63 grader så det är rätt nära max. Tycker allt ser bra ut det som ev är lite konstigt är hetgasen som ligger ca 40 grader över framledningen vilket är ovanligt högt har för mig att runt 30-35 grader är vanligt men 40 kanske inte är fel det heller men kanske kan ha med fyllnads mängden av köldmedia att göra  Sc:,h Sänker du vv tempen lite grann gissar att 1 grad räcker men sänk så mycket som möjligt utan att vv komforten blir dålig så drar vp mindre el och slits mindre så kommer larmet försvinna men det lagar inte ev fel om det nu är nått fel. Annars ser det ok inga problem vid värme drift det är enbart vid vv larmet uppkommer du kan ju ev prova lufta vv beredaren men brukar sällan vara luft där på Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2017, 14:20:43 »
- Pumpen slår bara ifrån när man kör på bergvärme/kompressor. Med elpatron funkar det utmärkt.
Det är helt naturligt. HP-larmet utlöses av för högt tryck i kondensorn och det kan det bara bli när kompressorn går. När enbart elpatronen värmer kan det inte bli något HP-larm.

Tycker allt ser bra ut det som ev är lite konstigt är hetgasen som ligger ca 40 grader över framledningen vilket är ovanligt högt har för mig att runt 30-35 grader är vanligt men 40 kanske inte är fel det heller
Min erfarenhet är att NTC-givare kan visa en hel del fel vid höga temperaturer då ett fel i resistansen blir ett betydligt större fel i antal grader än vid låga temperaturer. Hetgasgivarens visning skulle behöva verifieras på något sätt för att man ska vara säker på hetgastemperaturen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2017, 16:57:23 »
Jag skulle påstå luftproblem.
Tempskillnaden mellan värmevatten och varmvatten vid VV-laddning är alldeles för hög.
Leda reda på avluftning QM22 och lufta där ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pettol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2017, 17:29:47 »
Tack så mycket för svaren! Så härligt med folk som kan sina grejer! Jag är som ni förstår nybörjare och famlar lite i mörkret här.

Hade inte en tanke på vv (måste undersöka loggen och kolla var man ser att det är det pumpen producerar). Lite besviken att experterna jag hade på plats inte heller kom på det...

Hursomhelst, nu funkar det, men bara när jag ställt ner stopptemp till 43°C. Orimligt dålig värmeöverföring så luftning verkar vettigt. Provar det snarast.

Tack igen!!
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 18:13:10 av pettol »

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2017, 19:27:16 »
Jag skulle påstå luftproblem.
Tempskillnaden mellan värmevatten och varmvatten vid VV-laddning är alldeles för hög.
Leda reda på avluftning QM22 och lufta där ordentligt.
Kollade i loggen och det skiljer runt 10 grader ca 5 grader är normalt så det kan nog vara luft problem i slingan vilket brukar vara ovanligt hos Nibe. Hur som helst även om det är luft så hittar jag inte anledningen till att larmet uppkommer 61 grader framledning borde vp fixa utan att larma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pettol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2017, 22:24:05 »
Det kom ingen luft alls ur QM22 (hade öppet ganska länge). Däremot var det som vanligt luft i de högst belägna radiatorerna. Vet inte om det påverkar, men rätt konstigt att man måste lufta varje dag tycker jag.

Har förgäves försökt förstå vilken parameter och vilket maxvärde som styr larmet. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2017, 07:05:12 »
Tempdiffen mellan BT2 och BT3 ser ju OK ut, jag är tveksam till att en 1226 klarar temp över 60 °C,  :-\
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2017, 09:24:51 »
Det kom ingen luft alls ur QM22 (hade öppet ganska länge). Däremot var det som vanligt luft i de högst belägna radiatorerna. Vet inte om det påverkar, men rätt konstigt att man måste lufta varje dag tycker jag.

Har förgäves försökt förstå vilken parameter och vilket maxvärde som styr larmet. 
Man ska inte behöva lufta varje dag. Vad är det för tryck i expansionskärlet. Är det ett tvåplanshus med pumpen i källaren och trycket i expansionskärlet ligger över ca 0,7 bar ska det inte kunna läcka in luft.

Larmet styrs av trycket i kondensorn, larmvärde känner jag inte till. 61 grader framledningstemperatur är högt, behöver ni så varmt varmvatten? Min pump går aldrig över 55 grader vid varmvattenberedning. Jag tycker varmvattnet är tillräckligt varmt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2017, 14:44:02 »
Tempdiffen mellan BT2 och BT3 ser ju OK ut, jag är tveksam till att en 1226 klarar temp över 60 °C,  :-\
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Nibe anger max framledning till 63 grader så rätt nära bör den komma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pettol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2017, 20:05:45 »
Återigen, tack för alla svar!

Citera
Man ska inte behöva lufta varje dag. Vad är det för tryck i expansionskärlet. Är det ett tvåplanshus med pumpen i källaren och trycket i expansionskärlet ligger över ca 0,7 bar ska det inte kunna läcka in luft.
Pumpen finns på nedervåningen och trycket ligger på 1 bar. Kanske har att göra med kondensorhaveriet, men då borde det ju försvinna snart.

Citera
61 grader framledningstemperatur är högt, behöver ni så varmt varmvatten? Min pump går aldrig över 55 grader vid varmvattenberedning. Jag tycker varmvattnet är tillräckligt varmt.

Det är väl där problemet ligger - framledningstempen går upp utan att varmvattnet blir speciellt varmt. Nu har jag en stopptemp på 43°C och när den nås ligger BT2 på 59°C. Lite på gränsen alltså. Och 43°C är väl inte jättevarmt (två grader under det som kallas ekonomiläge). Värderna skulle då tyda på dålig värmeöverföring.  dontknow

Citera
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Det där får jag kolla närmare på. Skulle kunna vara en förklaring. Det finns dock två tempgivare, laddning och topp, och att båda skulle gått sönder låter ju osannolikt. Det skiljer 4-5 grader mellan dem, men det har jag sett som OK (värme stiger ju).


Det finns även en extern cirkulationspump i varmvattenslingan, en rest från förra pannan. Kan den ställa till det?

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2017, 20:21:46 »
Jämför man dina temperaturer med mina vid samma botten temp så har jag flera grader högre topptemp och lägre framledning vilket man skulle kunna tro beror på luft i slingan men den är ju luftad  Sc:,h En cirkpump utanför vp påverkar inte vid vv laddning då cirkulerar det endast internt i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pettol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2017, 20:54:45 »
Hmm. Skumt.

Jag tänkte så här: cirkulationspumpen sitter på själva varmvattnet (inte värmebäraren) så den leder ju bort lite vatten hela tiden. Givetvis kommer det tillbaka också, men då borde det ju vara lite nedkylt. Men det kanske inte påverkar så mycket.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2017, 21:03:57 »
Ok sitter cirkpumpen på vv alltså då kan den påverka skiktningen i vv beredaren men fattar fortfarande inte varför vp larmar. Har du provat Nibes support dom bör kunna kolla loggen och ställa diagnos.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pettol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1226 HP-larm
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2017, 21:15:49 »
Nej, löjligt nog har jag inte pratat med dem. Har försökt få installatören att ta sitt ansvar, så det har liksom inte blivit av.  :P Ska jag givetvis göra. Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!