Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny värmeanläggning  (läst 4445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dalinad

  • Gäst
dalinad
Ny värmeanläggning
« skrivet: 17 mars 2013, 13:28:50 »
Hej.
Läst bra mycket här nu ett tag, har en fråga om val av värme.
Vi har köpt ett gammalt hus på landet i Västra götaland. Byggt 1878, 84kvm bottenplan samt oinredd övervåning, den ska inredas. Idag är det eluppvärmt. Ska tilläggsisolera utvändigt vid fasadbyte.
Tanken är att lägga golvvärme överallt och en jordvärmepump, med vv-beredare. Funderar även på en vattenmantlad kamin till det.
Är detta rätt tänkt rent ekonomiskt?
Den pump jag tittat mest åt är CTC ecoheat. Har nibe någon som funkar ihop med kamin?
Mvh/Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2013, 13:38:04 »
Hej!
Vad gäller golvvärme och gamla hus så ska man nog fundera lite, oftast lägger man då rejält med isolering under för att inte slösa bort värmen, men är det krypgrund så kan denna fara illa av för bra isolering. Det är viktigt att du tänker genom hur du ska klara krypgrunden utan att få problem där i framtiden.

Rent ekonomiskt finns inget att vinna på att elda ved (sälj veden om det är skog på fastigheten), men för mysfaktorn så är det OK med kamin. Man kan då välja mellan luftburen värmning (vilket är enklast och smidigast) eller en vattenmantlad. Och ska du ha en vattenmantlad så är det nog till en CTC man ska koppla den för bästa resultat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2013, 13:39:12 »
Både Nibe 1245 samt 1226 funkar bra att köra tillsammans med vattenmantlad kamin om det kopplas mot en acktank och extern shunt och en acktank lär du ju behöva till en Ctc också antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2013, 13:49:51 »
Jo visst men det är en dålig lösning för det blir för lite vatten att elda mot vatten mantlade kaminer brukar ju lämna en 8-12 kw till vattnet har jag för mig utan acktank kan man nog lika gärna köpa en vanlig kamin och den funkar även vid strömavbrott.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

dalinad

  • Gäst
dalinad
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2013, 13:53:59 »
Hej!
Vad gäller golvvärme och gamla hus så ska man nog fundera lite, oftast lägger man då rejält med isolering under för att inte slösa bort värmen, men är det krypgrund så kan denna fara illa av för bra isolering. Det är viktigt att du tänker genom hur du ska klara krypgrunden utan att få problem där i framtiden.

Rent ekonomiskt finns inget att vinna på att elda ved (sälj veden om det är skog på fastigheten), men för mysfaktorn så är det OK med kamin. Man kan då välja mellan luftburen värmning (vilket är enklast och smidigast) eller en vattenmantlad. Och ska du ha en vattenmantlad så är det nog till en CTC man ska koppla den för bästa resultat.

Att man kunde få problem i krypgrunden pga golvvärme hade jag ingen aning om, helt nytt för mig.
Menar du fukt i grunden pga kondens då?
Är det bättre med radiatorer då istället?
Kamin har vi ändå tänkt att ha och då var tanken att man likagärna kan ta en vattenmantlad och försöka elda vid dusch o bad, finns tillräckligt med skog för kamineldning men ej för försäljning.
Känns som CTC blir enklast eftersom man kan koppla på direkt.

Utloggad dalinad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2013, 14:00:46 »
Jo visst men det är en dålig lösning för det blir för lite vatten att elda mot vatten mantlade kaminer brukar ju lämna en 8-12 kw till vattnet har jag för mig utan acktank kan man nog lika gärna köpa en vanlig kamin och den funkar även vid strömavbrott.

Ok, det har jag inte tänkt på. Är det vettigare o köpa en annan pump och en vanlig kamin istället?
Vanlig kamin är ju billigare samt man slipper dra vattenrör. Finns kanske inget och vinna med vattenmantlad?

Utloggad dalinad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2013, 16:04:03 »
Eller menar du kanske att det är dumt o installera sån pump alls. Satsa på luft/luft istället med kamin? Och separat varmvattenberedare?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2013, 16:40:11 »
Att man kunde få problem i krypgrunden pga golvvärme hade jag ingen aning om, helt nytt för mig.
Menar du fukt i grunden pga kondens då?
Är det bättre med radiatorer då istället?
Precis; fuktproblem under huset i krypgrunden. Problemet kan uppstå om du isolerar golven i ett hus med krypgrund som tidigare haft lite golvisolering, eftersom tidigare så värmdes grunden upp av värmen från huset, men med ny tjock golvisolering så blir det plötsligt mycket kallare i grunden.

(Radiatorer blir nog inte bättre, snarare sämre eftersom golvvärmen sÃ¥ att säga läcker värme till grunden lättare än radiatorer gör. Gissar jag  tOOmten)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad dalinad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2013, 16:44:15 »
Men fukt i grund löser man väl bäst med bra ventilation och inte genom att släppa ner värme till den?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2013, 17:51:24 »
Om du kommer att elda lite mera regelbundet skulle jag vilja ha en riktig acktank på tex 500 eller 750 liter till kaminen så värmen räcker några timmar. Det lär inte ta lång tid innan tempen blir 90 grader i en Ctc vp som redan ligger på en snitttemp på minst 45 grader och har 223 liter den kan lagra ca 11 kw värme då är man uppe i 90 grader på 1 timme om inte huset tar nån energi men det gör den ju fast inte så mycket eftersom en del av kamin värmen kommer via luften. Så jag tycker vill man inte köpa tank köp en vanlig kamin du värmer huset så pass billigt med vp så eldandet blir mera en myseldning eller satsa fullt ut och köp en acktank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2013, 18:04:46 »
Jo visst men det är en dålig lösning för det blir för lite vatten att elda mot vatten mantlade kaminer brukar ju lämna en 8-12 kw till vattnet har jag för mig utan acktank kan man nog lika gärna köpa en vanlig kamin och den funkar även vid strömavbrott.

Hur stor volym har Ecoheat?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2013, 20:15:22 »
Om man stoppar in vanliga radiatorer så river man inte i golven och har inte samma anledning att isolera där.
Men precis samma sak gäller ju om man vid renoveringen av kåken isolerar golvet oavsett vilken uppvärmningstyp man väljer.
Om det blir kallare i grunden så är det inte säkert att det räcker med bättre ventilation, utan det kan krävas avfuktare mm för att det inte ska bli problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2013, 21:24:01 »
Hur stor volym har Ecoheat?
Har för mig den ligger runt 230 liter totalt ca 150 liter i värmedelen som håller 35-55 grader och resten i vv delen som håller 55-60 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Ny värmeanläggning
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2013, 23:17:43 »
Jag håller med om att radiatorer är en säkrare lösning, om det inte finns andra skäl att ge sig på bjälklaget, tex att golvet är otätt och kallt. Ska man lägga in golvvärme i ett så gammalt hus så tycker jag att man kan(bör) sätta sig ner och göra en beräkning på isoleringen så att ungefär lika mycket värme läcker ner efter isoleringen som tidigare. Man vill oftast inte ha en kallare krypgrund. Golvet blir ju varmare, men isoleringen bättre. I mitt fall så kom jag fram till att ca 120mm isolering med golvvärme motsvarade vad som tidigare läckt ner med den gamla isoleringen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!