Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.  (läst 9806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hejsan.
Vi har sedan 2006 en E9DKE-pump från onnza (stavning).
Monterade denna själva med schysst vakumsugning och allt.

Ca 2009 fick vi F11 som gick att ta bort ur minnet.
Nu i oktober 2010 så fick pumpen H16 + F11 igen vilket gjorde pumpen till helt obrukbar.
Fick tag på en firma i stockholm som kunde byta pumpen på garantin.

För ett par dagar sedan så kom han ut hit till ön med en "ny" DKE-pump och monterade/bytte.
Vakumsugning 10 minuter och sedan på med digitala mätaren.
Med pumpen av så såg jag 8.22bar vid +5, något mer tror jag inte han mätte.
Full värme inne = 45 grader, full kyla inne = 8 grader vid +2 grader utomhus.

Senaste dagarna här så har jag inte sett lampan för avfrostning blinka en enda gång. Borde den avfrosta något vid ca -1 till +3 utomhus?

I första pumpen tror jag inte vi hade värmeslinga, men det fick vi monterat på köpet, samt att han bytte fläktmotorn inne som gjorde stor skillnad. Vi visste inte att den var slut :)


Värme kommer det fint med från pumpen så det är vi nöjda med. Dock lite osäkra när det gäller avfrostningen.
Fick en pump från 2005.4 när vi hade en 2006.4 från början.

Har en fråga till som jag inte förstått.
När jag raderade felkoderna med gamla pumpen fick jag det till att funka och allt försvann.
Nu får jag inte bort felkoden F11 som ligger kvar i minnet. Ingen lampa blinkar utan den ligger bara kvar i minnet.
Hur EXAKT raderar man felkoderna?

MVH Johnny

Utloggad Nepal

  • Värmpumpkunnig
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2011, 18:37:15 »
1. Steng av innedelen med fjerrkontrollen.
2. Bryt strömmen i ca. 1 min.
3. Håll Auto ON/OFF knappen på innedelen intryckt i 5 sek.(ett pip hörs).
4. Tryck snabbt in CHECK knappen på fjerrkontrollen samtidigt som man pekar mot innedelen.
5. Ett pip hörs ifrån innedelen = klart. *vinkar*

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2011, 20:15:37 »
Nepal: Tackar, detta ska jag testa imorgon.

Inte så kul att springa runt huset till baksidan i snön och mörker :P

Någon som kan förklara för mig med avfrostningen?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2011, 20:26:46 »
Nepal: Tackar, detta ska jag testa imorgon.

Inte så kul att springa runt huset till baksidan i snön och mörker :P

Någon som kan förklara för mig med avfrostningen?

Det må nok bli under -3 før avfrosting starter.
« Senast ändrad: 06 mars 2011, 00:32:37 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2011, 21:07:10 »
Nepal: Tackar, detta ska jag testa imorgon.

Inte så kul att springa runt huset till baksidan i snön och mörker :P

Någon som kan förklara för mig med avfrostningen?

Avfrostningens behov beror på en enda parameter och det är den relativa luftfuktigheten som benämns RH*%
Ju högre luftfuktighet ju oftare avfrostning.
Hög luftfuktighet som vi ofta har på vintern längs kusterna kan ligga på RH96% - 98%, i innlandet lägre.

Men Värmepumpar tar inte hänsyn till detta vilkorligt.

En del värmepumpar använder behovsstyrd avfrostning, andra efter äggklockeprincipen där man efter jämna intervall startar avfrostningen, en del pumpar använder en kombination av dessa två möjligheter.
Hur exakt din pumpmodell fungerar vet jag inte kriterierna för, men allmänt är att ett lågt RH ger mer sällan avfrostningar. Ibland upp till flera timmar/dygn emellan.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2011, 21:36:52 »
Hej ! Själv hade/har en E12DKE som installerades i oktober 2006..... H16 i december 2009. Det jag märkt efter bytet är att iallafall i mitt fall är at den avfrostar oftare än tidigare den har även producerat mer Vatten/ is denna vinter, men detta kan bero pÃ¥ väderförhÃ¥llanden eller att värmekabeln dog under julen, dÃ¥ fick jag en jäkla massa is under, men som sagt  detta kan bero pÃ¥ väder/kabel, normalt sÃ¥ ser man nämligen inte nÃ¥n is eller vatten alls eftersom jag leder bort det i en sland som är uppvärmd av en självreglerande värmekabel.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2011, 23:28:20 »
Jag får tacka för era svar.

1a pumpen vet jag att första 2-3 åren avfrostade rätt ofta. Sen blev det mindre och mindre om jag minns rätt, och tillslut F11 + H16.

Kollar lite pÃ¥ min biltema-mätare och den säger -2.3  -  31% Relativ luftfuktighet, alltsÃ¥ inget högt dÃ¥.
Men den andra "nya" pumpen har jag inte sett blinka mer än första starten när den jobbade upp värme.

Får köra vidare och hoppas helt enkelt.
Hade troligtvis ingen värmekabel i 1a pumpen, men hade ALDRIG något problem med is.
Och jag bor då på en ö långt ut i sthlms skärgård :)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2011, 00:08:31 »
Jeg har en "billigpumpe" som kjører avising etter äggklockeprincipen, er fordamper ute under -2 grader i mer enn 40 minutter, avviser den til fordamper når +15 grader. Den blir med andre ord helt isfri.

Panasonic har flere nivå på samme prinsipp, og avviser på første av følgende inntrufne kritterier etter minimum 60 minutter drift:

a. Kontinuerlig, utendørs varmevekslertemperatur <3 ° C i 120 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-6 ° C i 3 minutter og utetemperaturen > -1 ° C . Avising bryter på 15 grader i utendørs veksler

b. Kontinuerlig, utendørs varmeveksler temperatur <3 ° C i 80 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-7 ° C i 3 minutter og utetemperaturen > -1 ° C . Aviing bryter på 18 grader i utendørs veksler

c. Kontinuerlig, utendørs varmeveksler temperatur <3 ° C i 40 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-9 ° C i 3 minutter og utetemperaturen < -3 ° C . Avising bryter på 25 grader i utendørs veksler

d. Kontinuerlig, utendørs varmeveksler temperatur <3 ° C i 40 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-11 ° C i 3 minutter og utetemperaturen <-3 ° C . Bryter på 25 grader.

Det betyr at når det er under -11 vil en panasonic avvise etter äggklockeprincipenlik som min Coolix, for hvert 40 minutt, og avvising varer til den enten når 25 grader i fordamper eller har kjørt selve avvisingen i 10,5 minutter. Lengste mulige avvisingsekvens i tid er 13,5 miniutter. Det betyr at en panasonic kan ved sterk kulde risikere å levere varme i 24*40/53,5= 17,9 timer av døgnets 24 timer. Det kan gå med mer enn 6 timer til å avvise.
Det må minimum bli kaldere enn -7 i fordamper for at den i det hele tatt skal avvise, og du har nok ikke oppnådd å kjøre din pumpe så hardt foreløpig siden den ikke har avviset enda.
« Senast ändrad: 06 mars 2011, 00:28:18 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2011, 00:41:31 »
Tucsonor:

Tack för svaret.
Ska nolla felkoden imorgon (idag) som just nu är F11 (Troligtvis gammal kod).
F11 = kan vara 4vägs-ventilen?, och den är väl inblandad i avfrostningen?

Vet att när första pumpen fick F11 så blev det sämre värme och avfrostade mer sällan / aldrig.
Fick bort felkoden och då gav den lite bättre värme, men fortfarande dålig på att avfrosta.

Ska kolla om jag fattat allt:
När pumpen avfrostar så tar den värme inifrån och värmer utedelen?
När den avfrostar blinkar väl power-lampan? Går fläkten på innedelen medans den avfrostar, och kanske blåser kall luft?
När den avfrostar, varvar utedelen upp då eller är den "död" ?

Ni får ursäkta om jag är lite okunnig men intresset finns iaf.
Sen kanske det finns trådar som tar upp detta, och då ber jag om ursäkt för min lata sida att inte söka :)

MVH Johnny

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2011, 09:41:06 »
F11 er feilmelding for 4-veisventilen. Det er nok en gammel kode du har.
4 veisventilen veksler http://en.wikipedia.org/wiki/Four-way_valve om på kjølemediestrømmen slik at innedel og utedel "bytter plass". Når det avvises er varepumpen blitt en air-condition, og henter varme fra innedelen, men viften på innedel kjører ikke for å unngå å spre kald luft.
PÃ¥ avfrosting i Panasonic blinker Powerlampen. De første 80 sekunder skjer ikke annet enn at maskinen gÃ¥r men kompressor ned til en fast frekvens/turtall. Etter de 80 sekunder veksler 4-veisventil samtidig med av vifter slÃ¥s av. Da øker kompressor frekvensen med opp til 67% av initiert turtall. Denne status holdes enten i 10.5 minutter eller til temperaturen i fordamper i utedelen (Som er kondensator under avfrosting) nÃ¥r brytepunktet som pÃ¥ Panasonic alt etter hvilken avisingmodus som ble trigget er mellom 15 og 25  ºC.
Deretter går den i 40 sekunder for å kjøre kompressor ned til initisert frekvens. Så slår kompressor seg av og vifter slår seg på, som varer i 60 sekunder. Når de 60 sekunder er gått veksler 4-veis tilbake igjen og kompressor starter.
En avising på din panasonic kan aldri ta mindre enn 80+40+60= 180s/3 minutter. Maksimalt tar det 13,5 minutter da det er et "vindu" på 10.5 minutter der maskinen holder på til den får opp temperaturen i utedelens varmeveksler til brytetemperaturen.

Panasonic ser ut til å ha en svært grundig prosess på det å avvise, så det å se oppleve en nediset Panasonic bør være en skjelden begivenhet.

Dersom du har mulighet til å etterisolere returledningen mellom inne og utedel, vil du oppleve å få ned avisingtiden. Det vil lede til mer tilgjengelig tid til å produsere varme, og litt redusert strømforbruk siden avvising blir kortere.

Se forøvrig her om etterisolerte Panasonic: http://www.beok.no/Info.pdf



 









- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2011, 20:47:30 »
Sådär, nu är F11 borta ur minnet.
Fick testa 2 gånger innan jag lyckades.

Efter detta tycker jag pumpen lyder lite bättre och värmer lite bättre än innan.
Så ska hålla ett öga på när den avfrostar så inget är fel. Får tacka för all hjälp :)

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2012, 14:13:08 »
Nu blir jag nog nästan galen, och vill ALDRIG mer se en Panasonic-produkt i hemmet. Tror faktiskt att en billig Zibro hade klarat sig både längre och bättre och gjort oss mer nöjda.

Nu är vi tillbaks från början som det var innan vi fick utedelen utbytt. Ingen H16, men F11.
Just nu läser jag -3,5 C, 72% relativ luftfuktighet.
Inga problem med avfrostning (den ser helt torr ut utedelen), men just att felkod F11 har kommit upp gör mig galen.
Den här pumpen har _ALDRIG_ frostat av (sen i mars), vare sig den behövt eller ej.
Värmen är väl sådär, ibland bra, ibland saknas det nästan lite.

Ska försöka nolla felkoden nu och se om den kommer tillbaks, men vad ska man annars göra åt F11? Köra den till tippen?
Har faktiskt aldrig sett att varken denna eller originala utedelen byggt med is, men man är så sällan på baksidan av huset då det är krångligt att ta sig runt huset.
Men för det gillar jag inte att det kommer upp felkoder.

Nja Zibro fÃ¥r det bli nästa gÃ¥ng.  fiR:

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2012, 14:27:20 »
Nej köp en riktig pump nästa gång istället jonrad. En inverter som är utrustad med elektronisk expansionsventil och behovsanpassad avfrostning.

Utloggad Jonrad89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2012, 15:02:41 »
Lacken: Nja, betalar inte 15 papp? + 5-15 tusen i installation för en pump som i slutändan visar sig vara lika mycket skräp som DKE.
Jag tror inte på de som installerar pumparna, och jag tror inte på att de dyra ska vara så rejält mycket bättre.
Köper jag 3st Zibro (för säkert samma pris som en "Riktig" pump) så kan jag byta ut dom när dom lägger av, och samtidigt slippa någon fusk-installation.

Försökte nolla felkoderna enligt anvisningarna tidigare:

1. Steng av innedelen med fjerrkontrollen. OK
2. Bryt strömmen i ca. 1 min. OK
3. Håll Auto ON/OFF knappen på innedelen intryckt i 5 sek.(ett pip hörs). OK
4. Tryck snabbt in CHECK knappen på fjerrkontrollen samtidigt som man pekar mot innedelen. OK
5. Ett pip hörs ifrån innedelen = klart Inget pip, fortfarande F11

SUCK... fiR:

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: E9DKE - Nyligen utbytt, funderingar om avfrostning.
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2012, 23:19:45 »
Kan det inte vara fel på den nya också?
Du kan kanske ringa och fråga företaget som bytte pumpen, dem lämnar viss garanti tror jag.
Jag har också en likadan VP med samma ålder och undrar om du kan säga vilket företag som tog detta på garanti så kan dem kanske hjälpa mig med detta?
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!