Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...  (läst 2261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« skrivet: 16 november 2007, 09:30:50 »
Det börjar se riktigt illa ut för USA, tyvärr i allför snabb takt för att det inte ska gå att undvika oro i övriga världen. Antar det kommer ännu mera skit därifrån, för sanning å öppenhet, det verkar ha strukits ur deras medvetande numera... Skit förresten, det dök visst upp en del nya saker om Irak-kriget åxå, verkar va mycket som inte är bra med USA just nu.. Känns rätt skönt att inte ha prioriterat Kina framför Indien å Ryssland iaf..

mvh humlan.
« Senast ändrad: 16 november 2007, 09:33:42 av humlan57 »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #1 skrivet: 16 november 2007, 10:00:54 »
Med det budgetunderskottet skulle vem som helst bli rädd. De har levt på lånad tid alltför länge tycker jag. Bara att starta ett krig så får man bort uppmärksamheten från de inhemska problemen. Och inhemska problem har de gott om. Var tionde amerikan är fattig.

Men det kan ju bli så att de växande ekonomierna i Indien och Kina förmår ta upp stöten från en kollaps i USA, så att världsekonomin inte blir lidande.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #2 skrivet: 16 november 2007, 10:25:38 »
Med det budgetunderskottet skulle vem som helst bli rädd. De har levt på lånad tid alltför länge tycker jag. Bara att starta ett krig så får man bort uppmärksamheten från de inhemska problemen. Och inhemska problem har de gott om. Var tionde amerikan är fattig.

Men det kan ju bli så att de växande ekonomierna i Indien och Kina förmår ta upp stöten från en kollaps i USA, så att världsekonomin inte blir lidande.

MVH/Gano

Jo Indien, Kina, Ryssland m.fl kommer att klara upp det, men dom behöver fortfarande nåt år på sig. Så med en allför snabb kollaps i USA så kommer det att orsaka en dipp i världsekonomin. Det värsta är att inget av det som händer i USA just nu, hade behövt hända alls. Alla problem kan helt tillskrivas krigshetsaren Bush, då det är han å ingen annan som sett till att USA helt förstört sin ekonomi på vansinnigheterna i Irak. Visst, Du har helt rätt ang deras budgetunderskott, men med rätt styrmedel så hade det kunnat rättas till.., till en stor del iaf. Att då ge sig ut på jakt efter hjärnspöken, å bränna dollar-miljard efter dollar-miljard, är knappast rätt väg att gå. Hjärnspöken kanske nån reagerar mot, men vad jag vet så har ännu inget massförstörelsvapen hittats, inte heller några kemiska vapen, inte ens en enda liten terrorist har man lyckats få tag i, även om man vill kalla de man ligger i krig mot för terrorister... Inte heller nån på Cuba/Guantanamobasen verkar man kunna ställa nån terrrorist inför rätta, då man helt enkelt inte verkar ha nån där. Å med världens mest effektiva å moderna krigsmakt + en enorm underrättelstjänst inte hitta nån av de man söker, ter sig för mig obegripligt. Om det nu inte är så, att det helt enkelt inte finns nån/nåt att hitta.. Nää, jag vill ha tillbaka gamla USA, det land som gav folk förhoppningar om en bättre framtid, å som stod för fred å frihet. Inte som nu, ett land som får allt fler fiender, å som inte tycks kunna lösa minsta problem, utan att ta till våld....

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #3 skrivet: 16 november 2007, 12:51:47 »
Ikväll skall jag flytta mitt pensionssparande från högriskmarknader till räntebärande.

Vi fÃ¥r se pÃ¥ ett Ã¥r om jag hade rätt i mina negativa vibbar.  :o
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #4 skrivet: 16 november 2007, 14:43:50 »
Ikväll skall jag flytta mitt pensionssparande från högriskmarknader till räntebärande.

Vi fÃ¥r se pÃ¥ ett Ã¥r om jag hade rätt i mina negativa vibbar.  :o

PÃ¥ kort sikt kan Du säkert fÃ¥ rätt, men aldrig pÃ¥ längre sikt... Fast det vet Du förstÃ¥s redan. Om inte sÃ¥ finns diagram (nÃ¥nstans pÃ¥ forumet) jag lagt upp sedan Ã¥r 1870..., nÃ¥nting. Ã… frÃ¥n den tiden fram till idag, har börsen/börserna bara gÃ¥tt upp, med nÃ¥gra hack i kurvan. AlltsÃ¥ aldrig ner nÃ¥n gÃ¥ng, sen starten...  :)

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #5 skrivet: 16 november 2007, 15:11:51 »
Jag vet, det mest långlivade kedjebrevet av alla, men i alla hack finns det de som förlorat allt de äger och mer därtill.
De har inte börjat om att placera sedan, utan nya hugade kedjebrevsdeltagare har kommit till och drivit upp kurserna igen.

Vad jag menar är att det inte skadar att ha räntebärande i ett år eller så just när hacket kommer.

Den fond jag köpte senast har nu konsoliderat sig så att drygt 50& ligger i kassan, tror det säger en hel del också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #6 skrivet: 16 november 2007, 15:41:49 »
Jag vet, det mest långlivade kedjebrevet av alla, men i alla hack finns det de som förlorat allt de äger och mer därtill.
De har inte börjat om att placera sedan, utan nya hugade kedjebrevsdeltagare har kommit till och drivit upp kurserna igen.

Vad jag menar är att det inte skadar att ha räntebärande i ett år eller så just när hacket kommer.

Den fond jag köpte senast har nu konsoliderat sig så att drygt 50& ligger i kassan, tror det säger en hel del också.

Vet inte om jag tycker det kan liknas vid kedjebrev..., möjligen i starten av nåt nytt, en ny fond t.ex, kan det påminna om det. Men annars så är det enda logiska, att börsen stiger hela tiden, åtminstone så länge Vi har nån nytta av våra pengar. En total kollaps, å det spelar ingen roll var Du har dina pengar, dom kommar iaf att vara helt värdelösa, om allt rasar samman... Men som jag ser det, så står Vi på tröskeln till en aldrig tidigare skådad uppgång på börserna, även om det (kanske) slutar illa för några länder i västvärlden. Det går inte längre att blunda för det som händer i Asien, å det begriper alla, att det är mycket större än vad som nån gång, har hänt här i väst. Så jag tror inte på nån längre tids nergång, inte där borta iaf. Inte här heller, om Vi tar till vara på möjligheterna, å inte tjurar på med att till varje pris, bevara de jobb Vi har idag... Anpassning, bör vara det ord å den strategi, politikerna ska jobba efter...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #7 skrivet: 16 november 2007, 18:09:26 »
Jag säger bara Ericsson.

Hur mycket var det nu de föll med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Den amerikanska skutan allt mer illa ute...
« Svar #8 skrivet: 16 november 2007, 19:16:37 »
Jag säger bara Ericsson.

Hur mycket var det nu de föll med?

Snarare är väl frÃ¥gan, vad var det rätta värdet..., fast jag skulle tveklöst köpa Ericsson nu  :) Gissar att dom kommer att ge avkastning om nÃ¥t Ã¥r. Men nu handlar jag ju aldrig med aktier, bara fonder... Ã… Rickard, det finns massvis med aktier som svängt upp/ner, Ã¥ världen är betydligt större än Sverige.., Ericsson är knappast nÃ¥t rättesnöre.., om det ens finns nÃ¥t sÃ¥n´t.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 493
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!