Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten  (läst 918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad primpa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!

Helt ny här på forumet och även helt ny på detta med värmepumpar, så min fråga kanske är en riktigt nybörjarfråga =)

Vi har i vår fastighet 2 stycken Geo 254 som är ihopkopplade (Z1/Z2) och producerar värme och vv till 44 st lägenheter.
Det är konstaterat kompressorfel på Kompressor 1 i Z1:an och medan vi väntar på att de ska levereras och installeras så har installatören gjort den kompressorn strömlös. På det sättet så fortsätter kompressor 2 att jobba och blir inte blockerad av larmen på kompressor 1. Detta är ett måste då det bara är Z1:an som använder tillskottet.

Så, detta ger oss 3 kompressorer som funkar då båda fungerar bra i Z2:an

Problemet, som jag upplever det, är att det är för stor prioritering på varmvattenproduktion när det föreligger ett stort värmebehov. Jag har förstått av manualen till Rego 5200 att varmvattenproduktion är överordnat värmeproduktion, dock nu när det är riktigt kallt skulle jag vilja att det var tvärtom. Vi har många äldre i fastigheten som fryser fort när pumparna slutar producera värme för att istället producera varmvatten. Att alla tre kompressorer jobbar med varmvatten när TO ligger ca 12 grader under bör-värdet för framledningen av värme är lite knasigt.

Jag försökte gå in och ändra start/stopp-temperaturen för varmvattnet, det känns onödigt att ha 58-60 grader just nu när vi behöver mer värme.
Jag "loggar in" som kund (håller nere OK-knappen), går till Meny -> Varmvatten och trycker "OK" för att ändra. Jag får då frågan om lösenord. Jag anger installatörslösenordet (dagens datum), får upp att jag har accessnivå "Installatör" och försöker ändra igen. Jag får då upp samma lösenordsruta.

Jag sökte då bland annat här på forumet och såg att det finns en servicenivå. Sagt och gjort, jag provade med detta istället och blev inloggad som "service", men jag kan fortfarande inte ändra start- och stopptemp på varmvattnet utan får fortfarande upp att jag ska ange lösenord.

Med detta sagt så har jag två frågor;
1) Tänker jag helt fel när jag vill ha mer prioritet på värmen istället för varmvatten? Jag har inte tänkt att ändra mycket utan bara sänka stopp-tempen ett par grader. Risken är kanske att pumparna sparkar igång varmvattnet mer frekvent istället och att detta gör att det blir ännu mindre jobb med att producera värme.

2) Varför kan jag inte ändra start- och stopptemp för vattnet? Kan installatören satt något annat lösenord? Detta borde ju gå att ändra som kund, kan jag tycka. Jag har försökt både på Z1 och Z2 men får samma problem.

Man kanske undrar varför jag helt enkelt inte ringer installatören och frågar detta, och det är för att installatören lämnar mycket att önska. De har inte skött sitt åtagande på ett bra sätt och de har definitivt inte tid att komma förbi (bara detta är en lång histora...).

Hoppas att mitt inlägg inte är allt för rörigt utan att någon faktiskt förstår vad jag skriver om. Jag har inte koll på alla termer =)

Tack på förhand för eventuella tips!

Mvh,
Pelle Jansson


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2021, 10:57:35 »

Att sänka tempen i beredarna ett par grader, ger inte mer rumsvärme. Hyresgästerna får ändå ut varmt vatten, men inblandningen från beredarna blir i större mängd när temperaturen är lägre.

Du skriver att  det endast är Z1 som använder tillskottet. Hur menar du dÃ¥?

Sitter tillskottet efter arbetstanken eller mellan värmepumpen och arbetstanken?

Utloggad primpa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2021, 11:18:07 »
Tack för svaret, Lexus.

Då bör jag med andra ord låta bli inställningarna för varmvattnet =)

Jag försöker peta in den schematiska bilden där jag förstår det som att tillskottet sitter mellan Z1 och CC1, om jag fattar det rätt:


(Lägger länken här också till bilden om den av någon anledning inte kom med i inlägget: https://forumbilder.com/i/rxwt)

Så när Z1:s båda kompressorer blir blockade på grund av larm, så används inte tillskottet då jag förstår det som att Z2:an, som då inte sitter kopplat mot EE, inte kan använda ta hjälp av detta.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2021, 12:43:46 »
Du kan ju stänga bort beredaren till Z1, genom att stänga ventilen VW47.

El-pannan är IVT:s egen på 42 kW. Den borde vara ett bra bidrag om den är aktiv.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2021, 12:50:29 »

Funkar inte el-pannan, så kanske det är lämpligare att du stänger av beredaren till Z2 via ventil VW46, då Z2 har två fungerande kompressorer som kan fixa rumsvärmen.

Då får Z1 och spetsberedaren fixa varmvattnet så långt det nu går.


Utloggad primpa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2021, 14:23:37 »
Tack igen!

El-pannan, är det själva "elpatronen" (EE) du menar? Som sagt, jag är smått ny på detta och har inte full koll på termerna.
Den funkar fint, iallafall. Vi har något som är i tre steg, tydligen.

Om jag stänger av ventilen VW47, förstår jag det som att då fylls inte den på med kallvatten och därmed bör temperaturen hålla sig bättre och Z1 tycker inte att den behövs för att producera varmvatten utan det kommer Z2 sköta så gott det går.

Men vad händer när tanken börjar bli tom? Står Z1.CW1 och bränner torrt (typ torrkokning) eller finns det någon form av säkerhet som känner att Z1.TW1 börjar bli/är tom och drar ner på effekten?

Jag uppskattar din input, och du får ursäkta om mina frågor är dumma, men jag har noll koll på detta.... :/

Mvh,
Pelle

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2021, 15:07:41 »
Det är kallvattnet som du stryper bort, som också är drivkällan till att skicka ut varmvattnet från beredaren.

Det betyder att allt varmvatten blir kvar i beredaren så länge VW71 är avstängd.

När det inte tillförs något kallt vatten, så behöver heller inte värmepumpen värma tanken.

Utloggad primpa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2021, 15:43:44 »
Jag har nu stängt av VW47 och upplever en omedelbar förbättring med att Z1 + tillskott jobbar enbart med värmen.

Vi får se hur det går med varmvattnet, förhoppningsvis funkar det okej med Z2 + spetsberedaren. Jag får hålla koll, helt enkelt, och kanske prova att göra tvärtom och se hur effekten blir där om det inte håller i sig.

Vi har hellre bättre värme än kokhett vatten, iallafall just nu när det är såpass kallt =)

Lexus, du är nog hela vår förenings hjälte! Enormt stort tack till dig!
Du anar inte hur tacksam jag är för din input och tålamod med mina dumma frågor ;)

Mvh,
Pelle

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 254 - Ändra start- och stopptemp för varmvatten
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2021, 16:32:25 »
 tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!