Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Juke05
« skrivet: 11 mars 2010, 20:56:10 »

Sådärja!
Då var det klart, det blir en ny (begagnad, renoverad) utedel. Teknikern relaterade det hela till H16.

Hade jag haft tid så skulle jag fått den monterad redan imorgon, de hade ett återbud. Men det får bli en annan gång.
De står både för utedelen och arbetskostnaden, tack för det.

 ^-^
Skrivet av: Juke05
« skrivet: 03 mars 2010, 17:12:18 »

Nu kommer en kille och kollar på pumpen på måndag förmiddag. Ska bli spännande att se var det hamnar. Jag återkopplar om vad han kommer fram till.

Stort tack till alla som engagerat sig!!  :)
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 01 mars 2010, 22:18:15 »

Tack för infon men tyvärr gick det inte få bort felkoden trots många försök.
Tror den tom piper 9ggr men inte säker hinner inte med att räkna.
Mysko för där låg inte mer än F91 när jag fick en gamal sliten utedel av pana.
Ska kanske anmäla H16 igen ;D
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 mars 2010, 21:32:18 »

För att radera koden som ligger i minnet på innerdelen och inte i utedelen som många tror i och med att det är utedelen som havererat gör du enligt följande.

Lyft upp luckan på innerdelen till filtren
På höger sida ser du en liten svart knapp som man trycker in tills det piper
Tryck sen ner reset på fjärren med ett gem eller liknande tills det piper till.

Sen är det bara att ställa in HEAT och lämplig temperatur igen.

Ni kan sen dubbelkolla att den rackarens felkoden försvann, av någon anledning gör den inte alltid det  knUp
Skrivet av: frav
« skrivet: 01 mars 2010, 20:52:22 »

Hmmm.....det är ju inte helt ovanligt att man får t.ex. en utbytesenhet när mobiltelefonen gett upp under garantiperioden. Då får man ju en renoverad enhet som ska vara i skick som ny & någon form av intyg på att det är en ersättare. Så jag funderar på varför inte detta förfarande skulle funka även för en värmepump.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 01 mars 2010, 20:41:17 »

Så nu har jag kollat pumpen och mycket riktigt 4 vägaren kärvade så den öppnade knappt när den skulle avfrosta.
Körde kyla och fick nästan ingen kyla.
Problemet löstes med rysk teknolgi dvs lagon hårt knackande på ventilen tills den öppnade helt .
Nu värkar den biten funka.
Värme kabel saknades med.
Inte undra på att den isade igen fullkomligt.
Detta skulle pana ha åtgärdat  när jag sa till men dom skiter fullkoligt i det trots utedelen var defekt redan när jag fick den.
Hittade en fel kod med H16 dock inte 4 pip utan 6 pip och jag räknade rätt.
H16 fanns inte innan dom bytade för den försvann vid omstart utan jag hade bara F91 som är borta nu.
Hur raderar jag fel koden?
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 01 mars 2010, 12:54:24 »

Hade inte gjort det om pana inte gett mig ett nytt serie nr på pumpen för leverantören till säljaren finns kvar men har aldrig sålt en pump med mitt nuvarande serie nr så där är ingen garanti längre huvuddunk
Så det är helt och hållet panas fel att jag sitter i denna sitsen fiR: knUp
återkommer när jag kollat upp exakt vad som felar pumpen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 mars 2010, 11:58:00 »

Du sitter lite illa till Göran då din säljare inte existerar längre dessvärre.
Hoppas det löser sig till slut för dig
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 01 mars 2010, 11:31:16 »

Att jaga dom som byte den känns fel för vem ska betala för att få den fixad den när pana inte vill ta något ansvar för utbytes enheten?
Får helt enkelt kolla på det själv.
Pumpen ska plockas ner så fort pengar finns till en ny men det var planerat innan detts strul dök upp.
Den är för kraftig där den sitter nu så den går gärna i on-off drift.
Den satt på ett annat ställe innan men då orkade den inte trycka ut värmen dit den skulle så då frös jag.
Har jätte knepig planlösning i husen som är till byggt i omgångar.
Ska se om jag hinner ta tag i att kolla på pumpen själv i dag.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 01 mars 2010, 10:40:29 »

Jag hade "lyckan"...

att få H16 felet tidigt, redan 2007 på Panasonic. Dessutom hade jag "turen" att tröttna på att tjata på min installatör(Vpgr) att få reparationen gjord, utan vände mig direkt till Panasonic Nordic.

Så resultatet blev att det kom en rapp montör från en tredje part (Varmt & Skönt) hem och skruvade upp en helt ny utedel.

Den har levererat god värme sedan dess. Och verkar vara i god kondition. (Men man vet aldrig... imorgon kanske den ligger med näsan i vädret)

Så nu har jag varmt och skönt, men skulle nog aldrig välja Panasonic igen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 mars 2010, 09:23:50 »

Montören som bytte utedelen kan ha missat att radera felkoden, då ni inte verkar få hjälp från något håll så tänkte jag att det då kanske låg i erat intresse att få maskinen att fungera som den ska igen så fort som möjligt !

Ni får väl kontakta försäljaren/montören som bytte utedelen så får han/hon åka ut till er och kolla om felkoden ligger kvar, finns inte dom kvar i matchen eller inte intresserade av att hjälpa er så blir det svårt.

Ni får jaga någon som kommer och motionerar 4 vägarn om det är där problemet ligger.

Om ni inte vill ta i skiten som ni säger så blir det till att jaga någon som är ansvarig eller plocka ner och skrota maskinen så ni slipper se den.



Skrivet av: Juke05
« skrivet: 01 mars 2010, 09:20:44 »

Oj då!
Ser ut att kunna bli en långbänk det här?!
Dock har jag väldigt god erfarenhet av LMG. Två gånger har jag varit i kontakt med de då jag behövde ha värmekabel i tråget (de satte dit den gratis) och en ny fläktmotor till innedelen.

Vi får hoppas på det bästa.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 01 mars 2010, 01:42:29 »

Har inte kollat om fel koderna är raderade.
Är väl inte jag som ska radera koderna för den delen heller.
Min Nordic air förlåt panasonic pump har varit avstängd ett tag nu för jag har nog med is i frysen redan.
4 vägs ventilen öppnar nog inte helt när den ska avfrosta skulle jag misstänka.
Vill inte påstå att bemötandet varit lysande när jag reklamerade utbytes maskinen.
Dom svarade inte ens när jag påtalade att den inte var renoverade utan bara fått ny kompressor.
Läget är nu det att pana dödade garantin på pumpen för leverantören till han som sålt pumpen aldrig har haft en pump med mitt "nya" serie nr så finns det ingen garanti som gäller.
Grannen min vill jag skulle sätta upp en pana pump till han som han skulle köpa men den iden stoppade vi snabbt så någon pana pump blir det inte där eller hos dom han känner.
Sa typ jag vägrar ta i skiten.
Jag har satt upp 3 pumpar dom senaste 3 åren på min kåk och den enda jag inte satt upp själv är den som bara rasar hela tiden.
Jag sprider ryckten om pana snabbare än blixten.
Jag känner mig totalt överkörd av dom och får jag möjlighet att säga hemska saker om min pump och pana är jag inte sen att göra det.
Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag bett dom skicka en kompressor så hade jag bytat den själv.
Har bytat 100 tals kyl och frys kompressorer på jobb så det skulle inte varit några problem att byta den själv.
Pana har totalt missat att man kan vända en reklamation till något positivt.
Får jag en reklamation på jobb som jag anser inte är lönt att laga får kunden alltid något bättre i stället så dom bli super nöjda och skickar fler till firman istället för att snacka skit om firman.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 mars 2010, 00:55:59 »

Har du raderat felkoden som ligger lagrad i innerdelen ?
En del maskiner har haft en del konstigheter för sig om felkoden inte varit raderad, vet inte om själva raderingen eller om det var något annat men dom flesta maskiner har fungerat normalt efter radering.
Kan inte lova att din gör det men kolla upp det  Thumbsup

Panasonic  borde dock ha lite mer goodvill gentemot sina kunder, många kunder känner att Panasonic inte ställer upp till 100% och dessa rykten sprider sig med blixtens hastighet vilket inte direkt gynnar Panasonic i framtiden även om dom skulle komma med supermaskiner.


 
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 28 februari 2010, 23:50:37 »

Min utbytes maskin isar igen efter H16 byte.
Fick stänga av den när det snöade på den för det byggdes is på lamelerna och tråget.
Nu vill inge ta i det.
Pana hänvisar till garantin.
Installatören hänvisar till säljaren så inte finns mer.
Säljarens leverantör tar inte det för det är fel serie nr nu efter bytet fiR:
Lämnar iväg en pump som är precis 3 år fylda som gått totalt 3,5 månader och får en 4,5 år gamal som inte avfrostar som den ska som ingen vill ta i nu.
Det är inte byt eller renoverat något alls i pumpen mer än kompressorn och en ny givare på lamellerna.
Fick tom algerna på fläkten på köpet.
Ångar bittert nu efteråt att jag köpt 2 pana pumpar.
Tacka vet jag min ful pump för 3488kr som gått 2,5 år nu och värmt mitt garage utan några problem.
Fläkten i pana pumpen höll 2 månader kompressorn 3,5 huvuddunk
Jag kommer aldrig någonsin att köpa något från panasonic överhuvudtaget.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 28 februari 2010, 23:41:04 »


H16 står för fel strömstyrka som maskinen drar vid olika frekvenser.
Har personligen aldrig varit med om att en maskin med H16 har haft fel på ett kretskort.
Däremot en hel del F91 på maskiner som har läckt köldmedium.

De flesta maskinerna av serien E9/E12 är sålda på nätet utan installation, så för den delen så tror jag att många installatörer snarare skulle se möjligheten att tjäna en hacka om det inte vore ett äkta H16 fel.

Tomas


Panasonic har aldrig...

någonsin talat om för kunderna vad indikationen H16 egentligen innebär för fel. Bara att det inte går att reparera på plats hos kunden utan måste bytas.  Endera av Panasonic Nordic eller av en ibland ovillig installatör. Att då installatören plötsligt kräver att kunden skall avgöra exakt vad det är för fel känns overkligt,


PS Köpte mina H16 pumpar av Vpgr.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 februari 2010, 22:12:09 »

Har aldrig haft fel på kretskortet på en utbytt maskin för H16 så du måste ha fått dom alla Tomas
Har däremot haft fel på kretskort på H16 maskiner, när det inte fanns utedelar ett tag byttes det kompressor på en del och man blev då måttligt glad när även kretskortet var defekt på ett par stycken knUp

Kan förstå att det är surt att få en felaktig maskin med sig ut till kunden, dock borde den som åtgärdar anmälda H16 maskiner verkligen se till att grejerna fungerar när dom skickas ut till återförsäljarna/installatörerna !!

Förut åtgärdades dessa i Sverige men dom kanske har flyttat reparationsarbetena till Norge, verkar dock lite märkligt att Panasonic samlar ihop dom i Göteborg för att sen skicka dom till Norge och sen tillbaka till Sverige  Sc:,h

Låter inte riktigt kostnadseffektivt men det är väl någon konsult som tänkt till !!
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 28 februari 2010, 21:56:34 »

Det är inte frågan om att alltid följa regler eller ej.

H16 står för fel strömstyrka som maskinen drar vid olika frekvenser.
Har personligen aldrig varit med om att en maskin med H16 har haft fel på ett kretskort.
Däremot en hel del F91 på maskiner som har läckt köldmedium.

De flesta maskinerna av serien E9/E12 är sålda på nätet utan installation, så för den delen så tror jag att många installatörer snarare skulle se möjligheten att tjäna en hacka om det inte vore ett äkta H16 fel.
Snarare är det så att ingen kontrollerar detta i detalj utan maskinen byts bara ut.
Likförbannat är det skit när det är andra fel på maskinerna och man har åkt ut till en ö och står där med lång näsa.
Det är inte riktigt så att denna vinter inte har ställt till det med andra maskiner också så att man har tid att åka ut och byta H16 fel 2 ggr.
Nu för tiden så har vi alltid 2 maskiner med oss för säkerhets skull när vi åker på byten.

Tomas
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 februari 2010, 19:49:04 »

Nog borde dom kolla korten i samband med att den är inne för kompressorbyte  Sc:,h
Har haft flera kretskortsfel med felkod H16, H16 står tex  för kretskortsfel så det borde väl vara ganska logiskt att dom kollar det !!!

Mer irriterad över ytbytta utedelar som är producerade 2008 som fått F99 efter något år, Panasonic hävdar då att det är kretskortsfel men det har det inte varit utan det har varit kompressorn igen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Att återförsäljare reklamerar som H16 är väl inte så märkligt då dom flesta är innerligt trötta på alla fel på dessa modeller.
H16, fläktmotorbyte och med lite tur så får man F99 på en ny utedel, kan det bli bättre  ::)

Men det är bra att du ALLTID följer regler Tomas  ;D ;D ;D


Skrivet av: vpgr
« skrivet: 28 februari 2010, 19:34:47 »

Personligen tycker jag det är skit att hänvisa till ett visst fel (i detta fall H16) för att få sin del utbytt på garantin.
Garantin om 5 år gäller endast H16 samt F91, inget annat.

Anser detta lika djävla illa som försäkringsbedrägerier och stöld.

Tomas
Skrivet av: larryd
« skrivet: 28 februari 2010, 18:04:53 »

Problemet med E9/E12 är att vid minsta fel så rapporteras de in som H16.
Maskinerna byggs om i Norge av ett företag som byter ut kompressorerna.

Nu har vi vid 2 tillfällen fått maskiner som vägrar starta efter utbyte, båda med kretskortsfel.
Det drabbar oskyldiga kunder helt i onödan, tycker att det är skit att folk rapporterar in dessa som H16 om de är behäftade med andra fel.
Tomas

Tycker det är skit...

att ett företag som renoverar värmepumpar åt tillverkaren Panasonic inte testar pumparna ordentligt efter renovering.

Tycker oxå att det är skit att kräva att kunden skall kunna skilja olika felsymptom och larmindikationer från varandra. Det räcker med att kunden kan konstatera att pumpen inte funkar!
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 28 februari 2010, 15:15:00 »

Det byts säkerligen många i onödan då installatörerna får betalt från pana så dom bryr väl sig inte så mycket.
Men i detta fallet låter det som H16 utan tvekan.
Det är ofta dom går att omstarta och köra i veckor.
Min fick H16 som fel kod och skramlade värre än f....
När kompressorn fått svalna med bruten ström startade den och gick normalt utan skramel med fel kod F91 istället tills den fick H16 igen efter 2 veckor med enormt skramlande då med från kompressorn.
Funkad sen igen efter omstart med F91 som felkod igen.
Finns ingen anledning att vänta med ett byte om den lägger av och kompressorn skramlar även om den går normalt efter omstart.
Skrivet av: frav
« skrivet: 28 februari 2010, 13:43:14 »

Gör det Norska företaget ingen test av VPn som kvalitetskontroll efter kompressorbytet innan de skeppas ut till kund igen? Även om det är felaktigt utbytta VPs utan egentlig H16 så är det ju begagnade enheter som renoveras & dessa måste väl ändå således kollas över även när det gäller andra felaktigheter & slitagedelar. Även en VP som är defekt av H16 kan ju ha något annat som har gått sönder.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 28 februari 2010, 12:07:08 »

Problemet med E9/E12 är att vid minsta fel så rapporteras de in som H16.
Maskinerna byggs om i Norge av ett företag som byter ut kompressorerna.

Nu har vi vid 2 tillfällen fått maskiner som vägrar starta efter utbyte, båda med kretskortsfel.
Det drabbar oskyldiga kunder helt i onödan, tycker att det är skit att folk rapporterar in dessa som H16 om de är behäftade med andra fel.

Sedan är det så att fler bolag börjar ta betalt för H16 utbyten då ersättningen från Pana är schablonberäknad och täcker inte de faktiska kostnader som företagen har för utbytet.

Tomas
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 28 februari 2010, 10:26:47 »

Du ska inte betala något alls om det är H16.
Kolla med dom innan dom gör något.
Vill dom ha betalt kontakta pana direkt istället.
Personligen hade jag plockat fram fel koden och ringt pana istället.
Har du omstartat den och den ger bra med värme har troligen fel koden H16 försvunnit och där ligger F91 istället.
Är det så anmäl det som H16 till pana och vänta 2-4 veckor så kommer dom och byter den utan att ens felsöka den.
Min var tom i drift när dom kom och byte den.
Skrivet av: Juke05
« skrivet: 28 februari 2010, 10:03:33 »

Ok
Tack för hjälpen. Då vet jag hur jag ska göra i alla fall. Återförsäljaren har hört av sig och under nästa vecka kommer någon och tittar på pumpen. Kan bara hoppas att det är kompressorn och att man får en ny. Är det H 16 får man tydligen arbetskostnaden betald också. Håll tummarna nu..........

Mvh Juke05  :)
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 27 februari 2010, 22:08:36 »

Feldiagnostik

Felkoder, felindikering: Timerlanpan blinkar (Panasonicmodeller)
Värmepumpen har inbyggd feldiagnostik och larmar med en felkod om något inte är som det ska. Du kan få fram felkoden i fjärrkontrollen och därefter vidta aktuell åtgärd.

Så här tar du fram felkoder på Panasonic
Öppna luckan på fjärrkontrollen, ta ett spetsigt föremål (t.ex. en penna) och tryck ner knappen ”CHECK” i fem sekunder samtidigt som du riktar fjärrkontrollen mot innedelen. Det piper till och står H11 i displayen på fjärrkontrollen. Använd knapparna för timerinställning ”pil upp” och ”pil ner” för att bläddra dig igenom hela felkodslistan. För varje kod piper det antingen en eller fyra gånger från innedelen. Där det piper fyra gånger finns ett fel. Notera felkoden. I din användarmanual står ett antal felkoder listade. Vissa av dem tillåter fortsatt drift, medan andra koder kräver service- eller reparationsåtgärd, en del av dessa av ackrediterad kylfirma.
Skrivet av: Juke05
« skrivet: 27 februari 2010, 19:01:35 »

Tack för svar Göran.w!
Hur kollar jag koden då?

Mvh Juke05
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 26 februari 2010, 20:24:02 »

Pumpen kan gå i flera veckor efter omstart med H16.
Kolla om du har felkoden F91 liggande i den.
Har du det har du fått H16 men den felkoden försvinner efter omstart och blir F91 istället iaf var det så på min.
Körde i 23 dagar efter jag fick H16 med endast 2st omstarter.
Skrivet av: Juke05
« skrivet: 26 februari 2010, 16:22:43 »

Hej
Jag tror faktiskt inte att det är H 16, det drabbade en hel del grannar men inte mig när det var som mest på tapeten. Borde väl ha slagit till mycket tidigare.
Propellerplan är en bra liknelse och man vågar knappt se grannarna i ögonen. Dock har min inte isat igen och timerlampan som blinkade har inte återkommit efter omstart, dessutom producerar den värme. Jag har dock valt att stänga av pumpen nu och kontaktat återförsäljaren.
Jag har ju 5 års kompressorgaranti om det nu är den som spökar.

Mvh Juke05
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 24 februari 2010, 23:57:35 »

Juke05
Sätter en slant på att du har fått H16 kolla fel koderna.
Har du H16 anmäl det till pana så får du en ny ute del.
Skrivet av: 855
« skrivet: 24 februari 2010, 09:02:31 »

Exakt samma hände min,utedelen lät som ett propellerplan på väg att starta. isar igen hela tiden. Stannade och timerlampan blinkade.
Däremot går det utmärkt att köra den som A/C. Det verkar inte som att ventilen slår över när jag växlar mellan värme & kyla.

Skrivet av: boek
« skrivet: 23 februari 2010, 19:19:11 »

Kolla felkoderna och se efter om utedelen har isat igen.
Skrivet av: Juke05
« skrivet: 23 februari 2010, 05:49:05 »

Hej
I natt la min E9:a av. Den lät illa från utedelen förra natten och på morgonen så hade den lagt av. Den oranga timerlampan blinkade. Någon som har en aning om det kan vara? Utedelen har låtit lite högt en tid nu. Kan det vara den som inte vill vara med? Eller blev det för kallt med -23 häromnatten. Jag har haft maskinen 4 år och 6 månander.

Mvh Juke05

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!