0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
4. Finns inte mycket att göra annat än att stoppa cirkulationspump lätta på eventuellt tryck och begära service.
5. Hos mig fanns inga krav på att skicka protokoll till kommunen och någon protokollförd provtryckning av den kompletta anläggningen har inte gjorts. Möjligen provtrycktes den förfyllda kollektorn innan den leverades.
6. Finns det sådana försäkringar?
I övrigt kan jag bara kommentera avgiften som är dubbelt mot vad min kommun tar för en bygganmälan.Din kommun har även krav på anmälan av luftvärmepump vilket kanske inte är så vanligt.Jag antar att du läst denna http://www.kungalv.se/t/Page____6586.aspx
Jag kom på att det ligger i mitt egna intresse att få slangarna provtryckta. Brunnsborrarn får göra en godkänd provtryckning innan hans jobb är färdigt. Det är bara provtryckning av slangarna som kommunen vill ha. Eventuella läckage inomhus borde man kunna se med ögat, det brukar inte vara något problem.
Jag frågade de som satte kollektorn (sänkte ned, fyllde och drog den genom väggen till huset) om de inte skulle provtrycka också men de sa att det var vp-installatörens jobb.
...Först, hur kopplar man 28 mm kopparrör mot 40 mm PEM-slang? Är det med Beulco-koppling?...
Ett expansionskärl 18 liter (gissar på storleken)
Platsbristen är ett problem. Jag tror jag ska byta mitt 200 liters expansionskärl, som ändå är alldeles för stort för 1050 liter systemvolym, mot 3 st 25 liters som jag hänger på väggen ovanpå varandra. Det frigör ordentligt med utrymme på källargolvet och vp-n kan då få plats mellan ack-tanken och dörren.
Hej,En sak som jag inte gillar med Nibes instruktion är att det inte finns någon avluftning i ledningen som går tillbaka ned i berghålet. Jag sätter alltid avluftningsventil i både ledningen upp ur berg och ned i berg, om jag får plats använder jag ett T-rör istället för en vinkel där man kan göra en liten ficka där luften samlas och kan avluftas via en liten ventil.Avluftningen blir enkel på detta sätt. Luften behöver liksom inte cirkulera ett varv ned i berget och upp igen för att komma ut. Normalt behöver man inte heller krångla med pumpar och dyligt.PerJ
Citat från: båkan skrivet 21 augusti 2007, 10:58:48Platsbristen är ett problem. Jag tror jag ska byta mitt 200 liters expansionskärl, som ändå är alldeles för stort för 1050 liter systemvolym, mot 3 st 25 liters som jag hänger på väggen ovanpå varandra. Det frigör ordentligt med utrymme på källargolvet och vp-n kan då få plats mellan ack-tanken och dörren. Vad räknar du med för temperaturer i systemet? Dagens kärl antar jag är dimensionerat för fastbränsleeldning.MVH // Rolle
Citat från: ROLPeR skrivet 21 augusti 2007, 20:51:54Citat från: båkan skrivet 21 augusti 2007, 10:58:48Platsbristen är ett problem. Jag tror jag ska byta mitt 200 liters expansionskärl, som ändå är alldeles för stort för 1050 liter systemvolym, mot 3 st 25 liters som jag hänger på väggen ovanpå varandra. Det frigör ordentligt med utrymme på källargolvet och vp-n kan då få plats mellan ack-tanken och dörren. Vad räknar du med för temperaturer i systemet? Dagens kärl antar jag är dimensionerat för fastbränsleeldning.MVH // RolleCirka 90 grader. Nuvarande kärl var tänkt att klara ytterligare en tank, och eldning med ved eller pellets. Det nya kärlet får ändå klara 90 grader. Pannan står kvar som reserv-värme och kommer inte att användas så länge el och värmepump fungerar. Och är det riktigt soligt en period på vår eller höst så kommer tanken upp i kanske 90 grader pga solvärmen.Själva vp-n tror jag kommer att jobba med 45 grader för värme som mest och 55 grader för varmvatten.Håkan
Då skulle du nog behöva räkna lite på expansionskärlet. 3 X 25 liter bedömmer jag som för liten volym.MVH // Rolle
Jag tog 5% som nämndes i en parallell tråd, jag inser nu att det var för enkelt.I denna skrift står hur man beräknar tryckkärlets storlek.
Är inte 70m kollektorslang lite snålt tilltaget till 140m borra?
På vintern så är funkar det du skriver, då är det enkelt. vp-n värmer huset och varmvatten via växelventi(er). vp-värmen går via existerande shunt ut till golvvärmen. Här får jag försöka synka temperaturkurvorna mellan Nibe och existerande shuntstyrning, Solen ger så lite på vinter så man kan glömma dess inverkan.
På sommaren så går i princip all solvärme till poolen. Jag har bara en solslinga i tanken som värmer i botten. Pga av detta kan jag inte värma varmvatten fullt ut med solen, det görs med elpatron istället. Jag har normalt 50 grader varmvatten-temp, men klockan 5.00 höjer jag den till 55 så morgonduscharna klaras av. Strax därpå sänker jag till 45, och där ligger tempen när dagen börjar. Är det en solig dag får jag ändå upp tempen på varmvattnet något. Och vad jag kan se så ska poolstyrningen kunna se till att hålla en minsta temperatur, så det kommer att funka.
Jag skulle öppna golvvärmen fullt och låta VP:ns kurva själv bestämma temperaturen. Annars så kan du få den situationen att VP:n "gasar" och golvvärmen "bromsar" vilket ger sämre COP.
Hade du tänkt att skaffa pool-tillbehöret till din VP så kommer du inte kunna värma poolen med solen. Jag skulle nog fundera på befintlig lösning med att använda acktanken för VV och poolvärmning och ladda överdelen av tanken via VP:ns växelventil och botten av tanken med solen.