Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?  (läst 10717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« skrivet: 08 december 2010, 18:29:17 »
Jag tycker mitt värmesystem beter sig lite konstigt.
Mitt system består av:
Ackumulatortankar på 1500 L (3 x 500) med VV-beredare i en av tankarna. Vedpannan är från Atmos. Har Laddomat 21 och en automatisk shunt. Allt är installerat 2001. Huset är enplans på 140 kvm, pannrummets golv ligger ca. ½ våning nedanför husets golv.

Jag laddar t.ex. tankarna till ca. 85 ºC. Temperaturen börjar sedan sjunka, sakta men säkert, långsamt och fint, ända tills temperaturen i tankarna är ca. 70-72 ºC.
Då sticker temperaturen iväg neråt med mycket högre "hastighet". Är detta normalt? Om det inte är normalt, är det någon som har tips på någonting att felsöka?

Skulle temperaturen sjunka lika sakta hela tiden skulle värmen hålla sig mycket längre.

Shuntregulatorn står på max framledningstemperatur 50 ºC och den håller sig mellan 40-50 ºC hela tiden. Jag har plockat ut en graf på fenomenet. Ute- och innetemperaturen har i stort sett varit konstant under tiden som grafen ritats. Se vid 70 grader hur temperaturen sticker iväg neråt.


Mitt system är kopplat precis som i denna skiss:
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/Baxi_kat%202008_3Tankar.pdf

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 20:00:06 »
Ju varmare vatten du hari tanken desto mindre behöver shunten öppna. Om du ska ha 50 i framledning och ca 40 i retur sÃ¥ krävs det mer 70 gradigt än när det var 85. Ju mer den öppnar desto mer vatten gÃ¥r igenom tanken och desto snabbare töms den. Det ökade flödet  förstör även skiktningen.

Generellt verkar du ha en dålig skiktning och ett stort tempfall i tanken (om grafen visar topp tempen). Jag har en egentillverkad acktank, ganska dåligt isolerad men jag har ändå bara ca 7 graders tempfall i toppen på ca 12 timmar.
Du borde ha 85 graderända tills tanken i princip tom...

/Raptor
« Senast ändrad: 08 december 2010, 20:03:50 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2010, 20:10:57 »
Du kanske skulle prova dra ned hastigheten på någon cirkpump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2010, 20:36:38 »
Sitter givaren i toppen på tanken?

När det kalla skiktet i tanken kommer upp till givaren så sjunker tempen fort.

Kolla på min bild så ser du var brant kurvan blir när skiktningen kommer till givaren

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2010, 20:50:35 »
Skiktningen när jag laddar är obefintlig, det är samma temperatur i hela tanken. Den blir lite bättre när jag börjar ta ut värme, men det skiljer sig bara 10-20 grader högst.

Min laddningspump (i Laddomaten) går på högsta hastighet. Jag har haft funderingar på att sänka hastigheten på den, men eftersom min panna gärna vill bli för varm (=drifttermostaten stänger stänger av fläkten långt innan tankarna är fulladdade) redan nu så misstänker jag att det inte är någon bra idé. Vet inte vad annat jag kan göra för att få skiktning under laddningen. Vad kan det mer finnas för anledningar till dålig skiktning?

Cirkulationspumpen (till radiatorslingan) går på lägsta hastigheten. Jag böt ut den nyss då den förra bara kunde köras på högsta hastigheten, och efter det blev det lite bättre, men fortfarande kommer det där plötsliga temperaturfallet.

Givaren sitter ca. 2 dm från toppen.
Jag drar slutsatsen att det inte är onormalt att ha en sådan plötslig sänkning, men att den inte bör komma så fort som den gör för mig.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2010, 18:45:11 »
Det är verkligen konstigt att du inte får skiktning när du laddar?


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2010, 20:54:14 »
Nu har jag själv ingen laddomat utan en trevägsventil och pump som bildar min laddshunt.
Men är det inte så att pumpen sitter på primärsidan, alltså i pannkretsen och cirkulerar vattnet i pannan tills det håller laddtemp? Då spelar det ingen roll om den går konstant bara öppningstemperaturen på ventilen är rätt.
Jag tycker det verkar som att din laddventil kanske inte sluter tätt eller inte fungerar alls och att du därför har ett konstant flöde över acktanken. Har du provat handshunta en laddning? Eller att krana av laddkretsen när du laddat tanken full?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2010, 14:12:24 »
Det är verkligen konstigt att du inte får skiktning när du laddar?

Jag tycker också det är konstigt, men skiktningen är helt obefintlig.
Har haft en teori om att det kan bero på att laddningspumpen i Laddomaten går på för hög hastighet, men jag har pratat med tillverkaren av Laddomat och de påstår att det inte ska spela någon roll och att det rekommenderas att den går på hösta hastighet.
Dessutom så blir min panna för varm redan idag och med lägre hastighet finns ju risk för att den kommer blir för varm ännu fortare.

Jag tycker det verkar som att din laddventil kanske inte sluter tätt eller inte fungerar alls och att du därför har ett konstant flöde över acktanken. Har du provat handshunta en laddning? Eller att krana av laddkretsen när du laddat tanken full?

/Raptor

Skulle detta kunna vara anledningen till det plötsliga och snabba temperaturfallet? Och kanske även till obefintlig skiktning vid laddning?
Jag har funderat på om ventilen inte fungerar efter ordning. Är det bara att plocka bort den och byta ut den?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2010, 14:26:07 »
Det som reglerar cirkulationen genom tankarna är inte pumpen så den påverkar inte skiktningen.
Den ska som tillverkaren skriver helst gå på högsta då man vill ha turbulent strömning genom pannan för att öka värmeöverföringen till vattnet

Däremot så kan en läckande/trasig laddventil ge flera följdproblem om pumpen samtidigt går:
- DÃ¥lig skiktning i tankarna.
- Snabb avkylning av tanken då tanken i princip värmer pannan efter det att elden slocknat om inte ventilen stänger.
- Svårt att initialt få upp temperaturen i pannan då den hela tiden kyls av.

Har du öppnat pluggen i botten på laddomaten och tittat om det är mycket smuts?
Har du kontrollerat att pannkretsen svalnar av ordentligt när pannan slocknat/svalnat?

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #9 skrivet: 10 december 2010, 17:47:49 »
Jag tror verkligen jag måste kolla upp min ventil, för jag har i princip alla symptom du beskriver.
- Skiktningen är obefintlig
- Tankarna kyls av väldigt fort (tycker jag)
- Temperaturen i pannan tar väldigt lång tid på sig att komma upp, och tankarnas temperatur följer med pannans, ända ner från 40-50 grader. De borde väl börja höjas först vid 72-85 ºC (beroende på vilken ventil jag har)?

Kan man öppna bottenpluggen utan att stänga av avstängningsventilerna?

Jag har inte haft möjlighet att elda idag och dÃ¥ kört pÃ¥ elpatronen och pannans temperatur har varit samma som tankarnas hela dagen, ca 50-60 ºC, det mÃ¥ste väl vara fel? Det känns nästan som om tankarna värmer pannan...  :(

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #10 skrivet: 10 december 2010, 18:13:01 »
Här är en graf som visar temperaturen från pannan och en av tankarnas temperatur under ett dygn.
Som ni ser så hänger tankens temperatur med pannan redan från början av eldningen, den bör väl börja stiga först då ventilen öppnar sig?
Dessutom ser ni hur lång tid det tar (4-5 timmar) att få upp pannan i arbetstemperatur.
« Senast ändrad: 10 december 2010, 18:15:24 av ducken »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2010, 19:08:19 »
Jag tror att du har hittat felet!  Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2010, 20:14:38 »
Jag tror att du har hittat felet!  Thumbsup

/Raptor
Törs man byta den själv eller är det rörmokare som gäller?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #13 skrivet: 10 december 2010, 20:35:45 »
Hur styrs pumpen i laddomaten?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Värmen försvinner snabbare efter ett tag?
« Svar #14 skrivet: 10 december 2010, 21:07:47 »
Hur styrs pumpen i laddomaten?
Den styrs idag av pannan...någon pumpstyrning i pannan tror jag.
Men fr.o.m. imorgon styrs den av en rökrörstermostat som jag precis köpt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!