Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande kollektor jordvärme [Löst]  (läst 2389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
Läckande kollektor jordvärme [Löst]
« skrivet: 07 april 2021, 18:41:13 »
Någon som lyckats få sin läckande kollektorslang tät? Jag kollar på Multiseal F, funkar den? 2000 kronor per liter, så om man får vad man betalar för verkar det bra i detta fall, jag skulle behöva tre liter. Reservdäck på burk funkar ju faktiskt riktigt bra, funkar Multiseal lika bra så är saken klar.
Ni som har haft läckor i er kollektorslang, hur har ni gjort för att laga läckan, likaså identifierat den?
Har 300 meter slang nergrävd över hela tomten, och att gräva upp den eller gräva ner ny är inte med på kartan, för det river ju upp hela tomten. Slangen har 12 år på nacken och har nog aldrig varit helt tät. Entreprenören menade på luft i kollektorn som anledning till varför nivån sjönk med någon liter per år och trycket försvann, men nu efter alla år har det ökat till just nu sjunka i expansionskärlet med ett par deciliter i veckan.
« Senast ändrad: 11 april 2021, 10:36:31 av Vispen74 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #1 skrivet: 07 april 2021, 18:52:22 »
Blev inte mycket till text, mer info, VP fabrikat modell, och vad son händer eller hänt

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #2 skrivet: 07 april 2021, 19:50:06 »
Någon som lyckats få sin läckande kollektorslang tät? Jag kollar på Multiseal F, funkar den? 2000 kronor per liter, så om man får vad man betalar för verkar det bra i detta fall, jag skulle behöva tre liter. Reservdäck på burk funkar ju faktiskt riktigt bra, funkar Multiseal lika bra så är saken klar.
Ni som har haft läckor i er kollektorslang, hur har ni gjort för att laga läckan, likaså identifierat den?
Har 300 meter slang nergrävd över hela tomten, och att gräva upp den eller gräva ner ny är inte med på kartan, för det river ju upp hela tomten. Slangen har 12 år på nacken och har nog aldrig varit helt tät. Entreprenören menade på luft i kollektorn som anledning till varför nivån sjönk med någon liter per år och trycket försvann, men nu efter alla år har det ökat till just nu sjunka i expensionskärlet med ett par deciliter i veckan.

Här har ni texten 8)  Jag använder ocksÃ¥ Linux, men man kan ju inte ha size = 2 om
det ska gå att läsa!
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #3 skrivet: 07 april 2021, 20:03:52 »
Inte säkert att det är en slang otät. Kolla in kopplingarna, vet du om det finns kopplingar utanför huset, luktar det sprit i huset, det brukar vara mest med otäta kopplingar  pÃ¥ sugsidan av en pump, blir som lite vacum och luft gÃ¥r in. Kan verka tätt men luftmolekylen är  mycket mindre än vattenmolekylen sÃ¥ den kan sugas in. Har du provat med att spola runt i slingan med en stor pump, för att se om det är luft.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #4 skrivet: 07 april 2021, 21:47:53 »
Det vanligaste stället det läcker är klämringskopplingarna vid cirkpumpen.
Det kan vara lite knepigt att hitta detta då köldbäraren ofta dunstar i samma takt som det läcker.
Det blir dock lite rester av denatureringsmedlet kvar under läckan, leta inne i värmepumpen med en ficklampa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #5 skrivet: 08 april 2021, 23:22:47 »
Jag vet inte varför det blev så liten text i första inlägget? Använder en Chromebook om det gör någon skillnad... Tog bort formateringen av texten nu iaf.
Tack för svaren, låter som det behöver läcksökas vid alla kopplingar. Det är en IVT 695 Twin. Ser att det är väldigt korroderat och blött vid en av kopplingarna till cirkulationspumpen, men det skulle lika gärna kunna vara kondens, tar jag med handen så känner jag ingen lukt på det blöta. Känner bitvis svag doft av Brine, om det inte ligger kvar i luften i rummet sedan fyllningen senast som känns. Slangen har inga kopplingar utanför huset, de få som finns sitter i tvättstugan tillsammans med värmepumpen.
Det låter även som att jag skulle behöva införskaffa en pump för att kunna köra igenom systemet och få ur eventuell luft. Det porlar i rören till kollektorslangen ibland, det tyder väl definitivt på luft i systemet.
Ja frågan är om man klarar allt ovan själv eller om man bara ska ringa hit någon servicetekniker? Det låter ju ändå hoppfullt, har också svårt att se att slangen skulle läcka i sig, när det är så små mängder.
« Senast ändrad: 08 april 2021, 23:27:44 av Vispen74 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #6 skrivet: 09 april 2021, 12:44:06 »
Svag doft av KB , troligtvis en läckande koppling, torka av med hushållspapper och vänta 10 - 15 min, torka igen. Att det porlar i slangen, klart luft och blir dålig cirk på KB, hur ser det på slangar/kopplingar/kärl, ta några foton så kanske du kan få tips.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Läckande kollektor jordvärme
« Svar #7 skrivet: 11 april 2021, 10:34:45 »
Yes!
Tack för pepp och resonemang. Jag gav mig f-n på att hitta läckan i dag, och det var ju pinsamt lätt med facit i hand, eftersom det droppar. Naturligtvis är det kopplingen som sitter absolut sämst till i hela anläggningen, så måste plocka bort städskåpet för att komma åt den.
Konstaterar att dropparna luktar Brine, så saken är klar!
Det är nog som sagt väldigt sällan att själva kollektorslangen i sig sällan börjar läcka utan uppenbar anledning, konstaterar jag efter att ha plöjt igenom internets alla forum på ämnet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läckande kollektor jordvärme [Löst]
« Svar #8 skrivet: 11 april 2021, 13:22:35 »
var läcker det, ser lite tajt ut på inkommande PEM, den ena till vänster med PRK och den andra ser ut som en klämring om den sista är det som syns så sitter säkert en PRK längre ner och då blir det bekymmer att fixa.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: Läckande kollektor jordvärme [Löst]
« Svar #9 skrivet: 11 april 2021, 22:57:05 »
Det är sista bilden som visar läckan, det hänger en droppe brine under muttern på väg att släppa. Hur som helst så är det ingående kollektor på baksidan av värmepumpen, kopplingen till själva värmepumpen. Den var mirakulöst dåligt dragen. Nu har jag dragit åt muttern och det droppar inte längre, ska bli spännande att se så det inte sjunkit i kärlet i morgon.
« Senast ändrad: 11 april 2021, 23:00:59 av Vispen74 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läckande kollektor jordvärme [Löst]
« Svar #10 skrivet: 12 april 2021, 08:21:11 »
Det är vanligt att muttrarna spräcks av kondensvatten som lägger sig i gängorna, vattnet fryser sedan när KB-tempen går under 0 grader och spräcker muttern.
På min gamla värmepump lossade jag den spruckna muttern, satte på lite locherpasta som tätade gängorna så att kondensvattnet inte rinner in.
Sedan satte jag ett rostfritt slangklammer runt muttern och drog kopplingen tight.
Fungerade till jag skrotade värmepumpen efter att kompressorn skurit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!