Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter / integral VS temp diff  (läst 36035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #150 skrivet: 14 oktober 2011, 17:34:35 »
Ja men vad kostar den. Är den enkel att koppla mot internet. Eller kopplar du den mot en dator som i sin tur är på nätet?

Är det ett eget scriptspråk för att skriva egna rutiner etc?
Det finns olika storlekar, den minsta tror jag ligger på 8000+moms.
Den kopplas till internet med nätverkskabel, sedan kommer man in i den från internet varsomhelst ifrån.
exakt hur den programeras vet jag inte, jag ska lära mig, men för tillfället säger jag hur jag vill ha det och styrkillen fixar..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #151 skrivet: 14 oktober 2011, 21:21:55 »
Jag lägger ingen värdering på om det är något fel, eller om orsak till varför rumsgivarkompressorn fortsätter att gå trots att det är balans i bägge husen.

Det är ni som läser mina inlägg, som anser att det är fel. Jag bara beskriver hur Nibe/Thermias reglering fungerar.

Jag har tidigare skrivit att forumet är ett perfekt verktyg för att sätta press på tillverkarna, men då måste det också finnas ett problem att åtgärda. Jag kan inte se att någon gradminutare på forumet har/erkänner ett problem med regleringen, varför det heller inte finns någon anledning till upprop.

Ja, det ska vara David som erkänner att regleringen har brister, men det känns som den reglering han behöver måste hålla tillbaka en skenande vildhäst.

Klart regleringen har brister skulle vilja ha olika påverkan från innegivaren vid olika ute temperaturer men det kommer säkert i nästa modell Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #152 skrivet: 14 oktober 2011, 22:08:32 »
Jag ville lyssna med dig om du tycker att låg framledning är viktig, vilket jag uppfattar som att du anser.
Men då rimmar det inte med din uppfattning att rumsgivare är "något förlegat gegg".

rumsgivare i nuvarande form är förlegat, har varit det sedan start. tekniken har kommit längre. Det är bara dumdristig protektionism som gör att vi fortfarande är kvar där vi är. Om jag ska välja nÃ¥got jag hÃ¥ller koll pÃ¥ sÃ¥ är det inte kurva. Det är snitt framledning över dygnet givet bibehÃ¥llen inomhus temp jag hÃ¥ller koll pÃ¥, utöver det självklara. Och det är ju extra viktigt för oss som anser att ett bra inomhusklimat och ekonomi uppnÃ¥s när man använder termostater 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #153 skrivet: 15 oktober 2011, 08:36:40 »
Håller jämn temp inne tack vare inomhusgivaren samt så låg kurva som möjligt vad mer skulle jag behöva ? Ny teknik är ibland bra men jag köper det inte bara för att det är ny teknik vill ha en bättre funktion än med min förlegade innegivare men en sak skulle det vara trådlöst för det är smidigt även om funktion är sämre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #154 skrivet: 15 oktober 2011, 09:37:49 »
men en sak skulle det vara trådlöst för det är smidigt även om funktion är sämre.

Är det mitt förslag från tråden "Alternativ rumsgivare till Thermia" du avser, så har den flera fördelar.
Den hindrar många starter när det det är övertemp.
Den skapar heller inga fiktiva minusminuter.
Den ger även möjligheter att få längre gångtider, om man låter rumstempen svänga en halv grad.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #155 skrivet: 15 oktober 2011, 09:45:35 »
rumsgivare i nuvarande form är förlegat, har varit det sedan start. tekniken har kommit längre. Det är bara dumdristig protektionism som gör att vi fortfarande är kvar där vi är. Om jag ska välja något jag håller koll på så är det inte kurva. Det är snitt framledning över dygnet givet bibehållen inomhus temp jag håller koll på, utöver det självklara. Och det är ju extra viktigt för oss som anser att ett bra inomhusklimat och ekonomi uppnås när man använder termostater

Det där kan du väl ändå inte mena... Försöker du piska upp lite hetare debatt eller? Det är ju kurvan som ger snittframledningen, varför skulle inte den hållas koll på...? Det finns miljontals på miljontals på miljontals villor i världen som håller "bra inomhusklimat och ekonomi" genom att värmeproduktionen styrs av värmekurva mot utegivare kompletterad med en enkel parallellförskjutande innegivare, termostater eller inte.

Dumdristig protektionism? Det är ju något tokenkelt vi diskuterar, att styra på och av för en värmepump. Svårigheterna ligger inte där - har installatören gjort ett vettigt jobb gällande dimensionering, flödesbalansering och volym så har styret en lätt uppgift. Jag kan förstå att du som köpt på dig en överdimensionerad vp kan behöva lägga en massa pengar och energi på att få till en optimal drift vid låga värmeförluster, men att därför dissa enkla rumsgivare som kostar nästan ingenting och gör ett bra jobb för så många? ThermiaLinken är säkert rolig på många sätt, skulle gärna ha en själv om den var prisvärd, men chansen att den i en proffsigt utförd värmepumpsinstallation ska återbetala sig i form av lägre uppvärmningskostnad är obefintlig. Sen att du kanske får igen pengarna i form av "bling som får ytterligare en budgivare att vara med högt upp" har inget med sakfrågan att göra.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #156 skrivet: 15 oktober 2011, 16:11:41 »
Är det mitt förslag från tråden "Alternativ rumsgivare till Thermia" du avser, så har den flera fördelar.
Den hindrar många starter när det det är övertemp.
Den skapar heller inga fiktiva minusminuter.
Den ger även möjligheter att få längre gångtider, om man låter rumstempen svänga en halv grad.

Har tyvärr inte läst tråden men ska leta upp den *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #157 skrivet: 15 oktober 2011, 17:54:06 »
Det där kan du väl ändå inte mena... Försöker du piska upp lite hetare debatt eller? Det är ju kurvan som ger snittframledningen, varför skulle inte den hållas koll på...? Det finns miljontals på miljontals på miljontals villor i världen som håller "bra inomhusklimat och ekonomi" genom att värmeproduktionen styrs av värmekurva mot utegivare kompletterad med en enkel parallellförskjutande innegivare, termostater eller inte.

Dumdristig protektionism? Det är ju något tokenkelt vi diskuterar, att styra på och av för en värmepump. Svårigheterna ligger inte där - har installatören gjort ett vettigt jobb gällande dimensionering, flödesbalansering och volym så har styret en lätt uppgift. Jag kan förstå att du som köpt på dig en överdimensionerad vp kan behöva lägga en massa pengar och energi på att få till en optimal drift vid låga värmeförluster, men att därför dissa enkla rumsgivare som kostar nästan ingenting och gör ett bra jobb för så många? ThermiaLinken är säkert rolig på många sätt, skulle gärna ha en själv om den var prisvärd, men chansen att den i en proffsigt utförd värmepumpsinstallation ska återbetala sig i form av lägre uppvärmningskostnad är obefintlig. Sen att du kanske får igen pengarna i form av "bling som får ytterligare en budgivare att vara med högt upp" har inget med sakfrågan att göra.

Klart jag använder kurva. Har jag sagt något annat så har du troligen missförstått något.
Diskussionen handlade om att styra på integral eller hysteres. Det faktum att man kan fibbla runt ganska mycket med inställningarna hit och dit. (ett exempel en person som har gamla fabriksstandard hysteres 7 och ställer integralen på 150 för färre start. Kurvan kommer behöva höjas. Kurvan är inte sanningen) Vad man än gör finns det en sanning och det är snitt-tempen på framledning. Det var väl inte så svårt att förstå?

Jag vidhåller att nuvarande teknik med trådbunden innegivare som därtill inte har full möjlighet att påverka pumpen, hindra start och så vidare - är förlegat. Det betyder INTE att det är kass eller att det enbart skulle fungera dåligt. Det är bara ett konstaterande att branschen är ganska lågt efter i sitt tankesätt och attityd samt i många fall även med avseende på teknik.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #158 skrivet: 15 oktober 2011, 19:34:18 »
Tror knappast det är en slump att inte innegivaren förhindrar start av vp vid tex 1 grads övertemp man gör så för max komfort fast det borde vara valbart via olika alternativ i styren. Att styra värmen i en vanlig villa är så enkel reglering så varför ändra nått som funkar bra håller jämn innetemp samt håller kurvan så låg som möjligt. Vilka ändringar vill du ha på styren på Thermian ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #159 skrivet: 15 oktober 2011, 21:11:21 »
David, jag kanske övertolkar ditt upprepade användande av ordet förlegad, kryddat med ordet gegg. Jag tycker också det skulle finnas en funktion i styret där man kunde blockera kompressorstart vid ett användardefinierat antal grader övertemp, denna funktion borde inte behöva kosta någonting att implementera. Men i övrigt förstår jag varför vp-tillverkarna inte gör något för att utveckla innegivarna, eftersom de vp-ägare som har problem med värmeregleringen sannolikt har det pga bristfällig dimensionering, balansering eller volym - inte pga att utegivare + innegivare skulle vara en dålig styrning.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #160 skrivet: 15 oktober 2011, 21:24:10 »
Vem har sagt att man mÃ¥ste ha ett problem med en innegivare för att tycka att tekniken är förlegad?  Vad har innegivaren med dimensionering att göra?

Personligen tycker jag att det absolut hetaste som har hänt när det kommer till thermia är thermiq. och det är ju som bekant inte thermia som ligger bakom detta. Med vidareutveckling av detta skulle jag säga att the sky is the limit. 






Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #161 skrivet: 15 oktober 2011, 22:12:22 »
Vem har sagt att man mÃ¥ste ha ett problem med en innegivare för att tycka att tekniken är förlegad?  Vad har innegivaren med dimensionering att göra?

Personligen tycker jag att det absolut hetaste som har hänt när det kommer till thermia är thermiq. och det är ju som bekant inte thermia som ligger bakom detta. Med vidareutveckling av detta skulle jag säga att the sky is the limit.
Jag är minsann en vän av ny teknik men ibland måste man fundera över om man komplicerar det för mycket. I många fall är det enkelheten och det beprövade som vinner i längden (komfort, ekonomi, arbetsinsats, livslängd). Jag som många andra (även här på forumet) är lite ivriga att alltid försöka förbättra, ha det senaste och kommer då ofta till insikt (efter en tid) att tidigare beprövad teknik/funktion fungerar lika bra eller bättre än den nya som oftast är under utveckling.
I min värd i värmehemmet är prio 1 komfort/livslängd, prio 2 funktion/ekonomi (ska kunna skötas av en femåring)/med minimal löpande arbetsinsats, med om möjligt senaste teknik. Prio 3 är tekniken som jag gärna utvärderar och vidareutveckla själv (aldrig låsa sig med en leverantör). Det bästa är om man dessutom uppfann evighetsmaskinen så att det varade för alltid _/- ( har i alla fall backup och alternativ, funktionsbeskrivning m.m. för att säkra en lång framtid). För mig vore det ett misslyckande om någon här hemma klagade på temperatur på VV/innetemperatur eller kanske ringer på arbetet och meddelar att temperaturen är fel hemma, det ska bara fungera av sig själv så länge det finns ett spänningssatt elnät. Fungerar inte elnätet så ska det under en tid finnas lösningar för det också.
   
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #162 skrivet: 15 oktober 2011, 23:08:43 »
Värmekomfort prio 1!
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #163 skrivet: 16 oktober 2011, 10:44:39 »
Värmekomfort prio 1!

Hur mycket får rumstempen svänga innan du upplever att komforten uteblir?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter / integral VS temp diff
« Svar #164 skrivet: 16 oktober 2011, 11:25:34 »
Jag har körd med enkel rumsgivare med min retur styrda pump 6 år nu och
temperaturen svänger på sin höjd 2 till 3 tiondelar av en grad på vardera håll
under värme säsong, avvikelsen är alltså totalt 4 till 6 tiondelar av en grad.
Det tycker jag är helt godtagbar för mig, jag saknar absolut inte några gradminuter
att krÃ¥ngla med inte heller dyrare och mer avancerade givare.  :)
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 17:38:13 av Remo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!