Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen bryr sig om avvecklingen av 4 kärnreaktorer inom snar framtid?  (läst 11965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det inte konstigt tycker ni att man vill avveckla 4 reaktorer i södra Sverige men det skrivs inte direkt mycket om det i medier? Bryr sig ingen? Är det bra tycker ni?

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fråga norrmännen om de gillar dagens låga oljepris?
Det finns uppenbarligen varken i det borgerliga blocket eller blande de rödgröna något intresse av att subventionera kärnkraften genom att sänka effektskatten (som de båda höjt i omgångar) så då återstår ju bara för bolagen att avgöra om det är lönsamt eller ej.

Personligen tycker jag att låga elpriser och oljepriser rent generellt är dåligt, det gör att energiomställningen mot mer miljövänliga alternativ stannar upp och stora företag i dessa branscher riskerar gå omkull eller drabbas hårt av minskad efterfrågan.
Nedläggning av kärnkraft, som jag anser vara farlig och ändlig, är ett sätt att få upp priserna och på så sätt på nytt göra det lönsamt att satsa på hållbara alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det är bra att de minsta och äldsta reaktorerna avvecklas under kontrollerade former. ElÃ¥tgÃ¥ngen talas det lite om , att det är möjligt nu sägs  bero pÃ¥ vindkraften vilket jag tycker lÃ¥ter misstänkt suspekt.
Men om alla skaffar bergvp som inte gjort det redan, då måste ju elförbrukningen minska jfrt med idag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, värmepumpar och lågenergilampor tillsammans med en ständig jakt på energibesparing inom industrin borde göra att åtgången blir mindre inom vissa områden i alla fall.
Vissa industrier är dessutom stora leverantörer av bioenergi, som t.ex min tidigare arbetsgivare Smurfit Kappa.
Kanske inte så att de är nettoleverantörer, men de har på senare år struntat i att fokusera enbart på kärnverksamheten och levererar nu mer än gärna både fjärrvärme och elkraft till de lokala energibolagen.
Fjärrvärmen är en restprodukt, och elkraften tas från turbiner som drivs av bioeldade pannor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tror ni energianvändning blivit så mycket lägre egentligen? Hur tror ni det kommer se ut om vi får lite kalla vintrar här nere i söder. Är det Karlshamnsverket och dess ca 600MW vi ska förlita oss på då. Är det elpriser som vi hade vintern 2010-2011 som är målet för energibolagen.
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det finns uppenbarligen varken i det borgerliga blocket eller blande de rödgröna något intresse av att subventionera kärnkraften genom att sänka effektskatten (som de båda höjt i omgångar) så då återstår ju bara för bolagen att avgöra om det är lönsamt eller ej.

Effektskatten infördes när elpriserna var höga för att man då tyckte att ägarna till kärnkraftverken gjorde för höga vinster. Man ville att en del av vad man kallade övervinsterna skulle indirekt komma konsumenterna till godo genom att de hamnade i statsbudgeten i stället för i ägarnas till kärnkraftverken bokslut. Nu när elpriserna har sjunkit har skatten tjänat ut sitt syfte. Det finns inte längre några övervinster att beskatta. Jag har väldigt svårt att se hur man kan kalla det för en subvention att avskaffa en sådan skatt. Med det sättet att resonera kan man lika väl hävda att varje skattesänkning är en subvention, att alla inkomster egentligen tillhör offentliga sektorn som i sin godhet låter oss behålla en del av dem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Finns det någon statistik på hur ökningen av värmepumpar ändrat elkonsumtionen?
Utfallet beror på hur mycket av värmepumparna som ersatt direktel vs hur många som ersatt olja eller fastbränslen.

Baylan har sagt att nedläggningen av fyra reaktorer inte kommer att ge nÃ¥gra problem, sÃ¥ det känns ju väldigt tryggt.  ???

Effektskatten infördes när elpriserna var höga för att man då tyckte att ägarna till kärnkraftverken gjorde för höga vinster. Man ville att en del av vad man kallade övervinsterna skulle indirekt komma konsumenterna till godo genom att de hamnade i statsbudgeten i stället för i ägarnas till kärnkraftverken bokslut. Nu när elpriserna har sjunkit har skatten tjänat ut sitt syfte. Det finns inte längre några övervinster att beskatta. Jag har väldigt svårt att se hur man kan kalla det för en subvention att avskaffa en sådan skatt. Med det sättet att resonera kan man lika väl hävda att varje skattesänkning är en subvention, att alla inkomster egentligen tillhör offentliga sektorn som i sin godhet låter oss behålla en del av dem.
Precis så. Och Sverige är ett av få fria länder där det går att diskutera på det sättet.
« Senast ändrad: 16 oktober 2015, 09:08:43 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Borde inte alla sÃ¥na här ämnen flyttas till diskussionsforum   politik fÃ¥r väl inte avhandlas eller gäller det bara vid diskussioner om invandring och sÃ¥na saker .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Flyktingfrågan skulle helt dränka forumet med inlägg, allt annat skulle tappa - folk skulle bli ovänner - eller lämna forumet.
Flyktingfrågan och invandringen är helt enkelt inte ett ämne som vi kan diskutera i detta forum, det har bevisats hur många gånger som helst.
 
Den här diskussionen har väl mer med energi och energibesparing att göra tycker jag, än det har med politik att göra.
När det gäller mitt uttryck "subvention" kanske det blev fel.
Faktum är att varken borgarna (Utom folkpartiet och SD) eller vänstern vill/kan sänka den skatten utan att de måste skära i välfärden - i detta läge vore det att bita sig i svansen.
Jag tror dessutom att även politikerna anser att elpriset är skadligt lågt för omställningen, och kärnkraftens konkurrenskraft i stort.
Ligger man kvar med dessa skatter så kommer priserna att gå upp då kärnkraft läggs ned, och den kärnkraft som finns kvar blir lönsam igen samtidigt som det blir mer lönsamt/mindre kostsamt att satsa på hållbara alternativ.

I Sveriges energisystem är ju trots allt kärnkraften den skitigaste, så om något måste ge sig så tycker jag inte att det är fel att just kärnkraften får göra det.

Sen kan man ju hoppas att de bygger om reservkraften från olja(kol till biobränslen, men det är ju sånt som kan ske först när reservkraften verkligen behövs, det lär ingen göra om de bara få gå någon dag/år.
« Senast ändrad: 16 oktober 2015, 09:24:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det politiska kan vi väl låta bli så långt det går. Istället diskutera sakfrågorna. Vad tror vi händer med elpriser, hur löser man underskottet osv.

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det är det jag försöker göra, men det är svårt utan att tala om politiska strategier och politisk verklighet.
Så länge det rör sig om energipolitik tycker jag att det hör till forumets kärnämnen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Ja, värmepumpar och lågenergilampor tillsammans med en ständig jakt på energibesparing inom industrin borde göra att åtgången blir mindre inom vissa områden i alla fall.
Vissa industrier är dessutom stora leverantörer av bioenergi, som t.ex min tidigare arbetsgivare Smurfit Kappa.
Kanske inte så att de är nettoleverantörer, men de har på senare år struntat i att fokusera enbart på kärnverksamheten och levererar nu mer än gärna både fjärrvärme och elkraft till de lokala energibolagen.
Fjärrvärmen är en restprodukt, och elkraften tas från turbiner som drivs av bioeldade pannor.

Redan för 20-30 år sedan fanns det massafabriker, i synnerhet sulfatfabriker, som hade så mycket egen elproduktion att nettoutbytet mot elnätet blev ungefär noll. Ett bra exempel är Husum, jag tror även Östrand kan räknas dit.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sedan är väl tyvärr en annan sorglig verklighet att en del elintensiv industri lagt ner de senaste åren, eller minskat produktionen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Sånt får vi nog finna oss i.
Samtidigt bygger facebook serverhallar i LuleÃ¥ som drar enorma mängder el.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska ett tyskt energiföretag vara dom som bestämmer om avveckling av två reaktorer i Oskarshamn? Tycker ni det är sunt?
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!