Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic läckage/värmer dÃ¥ligt  (läst 1159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tinak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic läckage/värmer dåligt
« skrivet: 07 maj 2021, 16:49:28 »
Hej! Ber om råd, då jag inte kan själv. Har en Panasonic NZ25TKE, installerad sommaren 2019. December 2020 märkte jag att den började pysa ut lukt efter avfrostning. Alltså då luckan öppnar sig igen efter avfrostningen och den blåser ut kalluft. Luften som kom ut luktade starkt av typ sirap/russin och spred sig i hela bostaden (bor på 56 kvm). Upptäckte även kladdiga fläckar i pumpen som luktade likadant. Teknikern som var här sade att det var köldmedel och beställde reparation.

I början av mars i år kom man hit och reparerade (reservdelarna dröjde). Bytte chassi och förångare. Man tömde 660 g gas och fyllde på 960 g, så jag antar att 300 g saknades. När teknikern åkt upptäckte jag att pumpen ej värmde upp ordentligt. Hade då haft den avstängd sedan december, pga läckaget. Brukar ha den på 22 grader, men det blev bara typ 19 grader inne. Den stod bara stilla och blåste inte. Insåg sedan efter några dagar att den ej avfrostat sig trots att det var kallt. Sedan började den avfrosta sig med öppen lucka, varvat med att stänga sig typ i en halv minut och sedan öppna sig igen.

Tekniker kom hit igen i början av april. Hittade felkod. Det visade sig att den förra teknikern inte satt tillbaka någon del ordentligt, som gjorde att termostaten ej kände av rätt. Något sånt, jag fattade inte riktigt. Teknikern som var här sade att han trodde att det skulle lösa problemet, men att jag skulle höra av mig annars.

När han åkt så funkade pumpen ändå inte normalt. Inställd på 22 grader hade jag cirka 19 grader inne. Under pumpen alltså. Jag bor i gammalt radhus och behöver ha typ 22-23 grader mitt i rummen för att det även ska vara okej på golvet och vid fönster. Nu har jag haft den på 24 grader och då har det blivit hyfsat, om det ej varit för kallt ute. Jag bor i Stockholm och även om det är ovanligt kallt för denna tid på året, så är det ju knappast jättekallt. Men med inställt på 24 grader så har det på morgonen då varit cirka 21 grader nedför pumpen. Kyligare dagar har jag fått dra upp den på 26 grader för att få upp värmen.

Dessutom började den pysa ut samma lukt efter avfrostning. Det luktar sirap/russin. Provade även att köra kyldrift och känner lukten svagt i kalluften. Känns inte så kul att andas in.

Jag har verkligen försökt övertyga mig själv om att allt är som det ska. Varmare dagar har jag ju haft varmt inne och tänkt att den funkar, men sen när det kommit lite kyligare dagar igen så inser jag att det inte är pumpen som värmer upp mest, utan uteluften. Har varit i kontakt med reparationsfirman och företaget jag köpte den av och nu har jag beställt felsökning, men de säger att risken är stor att jag kommer att behöva betala. Ingen felkod kommer ju upp och de har lagat den. Fick förslaget att lukten ej kommer från pumpen utan att jag har mögel i väggen. Som luktar sirap/russin...? Nej. Och de sa att den inställda temperaturen inte alltid behöver stämma överens med temperaturen som uppnås i luften, men det har alltid funkat innan de reparerade.

Undrar bara om någon vet vad som skulle kunna vara fel? Och om en tekniker bör finna felet?
« Senast ändrad: 08 maj 2021, 13:53:44 av tinak »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic läckage/värmer dåligt
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2021, 08:42:27 »
Tråkigt att du råkat ut för till synes okunniga reparatörer.
Det är inte ovanligt att man kan behöva ha lite högre eller lägre inställd temp och det man VILL ha för att det skall bli lagom varmt, men det borde inte ändras efter en reparation av ett läckage.
"bytte chassi och förångare" låter lite märkligt, var det i innedel eller utedel?
Normalt byter man utedel eller innedel om det är ett läckage, vi har i vart fall aldrig bytt ut förångare eller kondensor de gånger det varit läckage...
Risken finns som jag ser det att man bytt ut en del som det inte varit fel på, och att läckaget kvarstår, och att då än en gång har för lite gas i din maskin - det är förstås en ren chansning från min sida, men om den inte värmer så är det ju mycket som tyder på att de i vart fall inte åtgärdat grundproblemet.

Att det luktar skumt tror jag inte beror på läckage, gasen är luktlös, troligen är det någon form av damm eller vätska i droppskålen eller på kondensorn (värmepaket i innedelen) som luktar skumt, och du behöver rengöra innedelen för att det skall gå bort.
Normalt slutar det lukta någon dag efter att man börjat värma eller kyla i den säsong som för tillfället råder, men i vissa fall, speciellt när man kör kyla, så kan bakterier spridas via luften, och ge från sig dofter som inte är så trevliga.
Det finns "strips" att köpa som man kan lägga i droppskålen, som är antibakteriella, men bäst är förstås att göra en ordentlig rengöring.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tinak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic läckage/värmer dåligt
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2021, 09:14:38 »
Tråkigt att du råkat ut för till synes okunniga reparatörer.
Det är inte ovanligt att man kan behöva ha lite högre eller lägre inställd temp och det man VILL ha för att det skall bli lagom varmt, men det borde inte ändras efter en reparation av ett läckage.
"bytte chassi och förångare" låter lite märkligt, var det i innedel eller utedel?
Normalt byter man utedel eller innedel om det är ett läckage, vi har i vart fall aldrig bytt ut förångare eller kondensor de gånger det varit läckage...
Risken finns som jag ser det att man bytt ut en del som det inte varit fel på, och att läckaget kvarstår, och att då än en gång har för lite gas i din maskin - det är förstås en ren chansning från min sida, men om den inte värmer så är det ju mycket som tyder på att de i vart fall inte åtgärdat grundproblemet.

Att det luktar skumt tror jag inte beror på läckage, gasen är luktlös, troligen är det någon form av damm eller vätska i droppskålen eller på kondensorn (värmepaket i innedelen) som luktar skumt, och du behöver rengöra innedelen för att det skall gå bort.
Normalt slutar det lukta någon dag efter att man börjat värma eller kyla i den säsong som för tillfället råder, men i vissa fall, speciellt när man kör kyla, så kan bakterier spridas via luften, och ge från sig dofter som inte är så trevliga.
Det finns "strips" att köpa som man kan lägga i droppskålen, som är antibakteriella, men bäst är förstås att göra en ordentlig rengöring.

Tack! Det var chassi och förångare innerdel. Grejen var att man sa från början att man skulle byta hela innerdelen, men sen bestämde Panasonic att man bara skulle byta vissa delar. Teknikern som var här första gången och konstaterade läckage bara luktade på dropparna som satt på pumpen (precis innanför luckan) och sa att det luktade köldmedel (gjorde ingen annan felsökning) och att man skulle byta ut hela innerdelen. Men sen bestämde Panasonic som sagt annat. Teknikerna som varit här har egentligen varit bra, de har gjort det som de blivit tillsagda. När de sen lagade och satte in reservdelarna så var det liksom inget "vanligt" läckage, som det brukar se ut om jag förstod det rätt, så kanske delarna som byttes därför inte var de rätta.

I och med att lukten som kommer ut är samma som dropparna luktade så har jag utgått från att det är köldmedel, eftersom den första teknikern sade det. Men då är det kanske alltså inte det. Kul att man ändå prickade rätt på läckage på det...

Hade det varit stor skillnad i temp redan från början hade jag ej reagerat, men det började så plötsligt vilket känns märkligt.

Men får väl se vad de säger vid felsökning. Kanske borde göra en service på en gång så att den verkligen är ren, även om jag tänkt vänta tills det gått 2 år då det känns ganska rent här. Tack för ditt svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic läckage/värmer dåligt
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2021, 09:27:24 »
Det kan möjligen lukta olja vid ett läckage, inte kylmedel.
Utan läcksökning så har de inte utfört ett seriöst arbete skulle jag vilja säga, å andra sidan, OM det var olja som droppade så var det alldeles säkert ett läckage i innedelen.
Å andra sidan, hade du just kört kyla så kan dropparna ha varit vanligt vatten (fukt som kondenserat på kondensorn).

Om de bytte chassi så byttes kanske kretskort och tempgivare också ut, och då kan temperaturen ändra lite så att du får ha ett lite högre börvärde, det skulle inte vara extremt på något sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic läckage/värmer dåligt
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2021, 10:23:42 »
som Rickard skriver
köldmedel känner du inte lukten av om det inte är i extremt hög koncentration vilket det inte kan vara om den bara tappat 33% under så lång tid.
Oljan luktar och är kladdig, luktar definitivt inte godis utan mer utterpung så det är ju inte den heller du känner doften av. C-19 kan ju ställa till det med luktsinnet iofs.

Det är väldigt vanligt att temperaturen skiljer 2grader mot inställt värde.

GÃ¥ till kommunens konsumetrÃ¥dgivare om du är  missnöjd med utförda Ã¥tgärder.

Ju fler som pillar på maskinen desto svårare är det att hitta ursprungligt fel.

min första åtgärd hade varit
att kontrollera temp och tryck
mina andra åtgärd är
att tömma systemet - väga det- vakumsuga noggrant- fylla nytt köldmedia i rätt mängd.
för att slutligen konrollera temp och tryck igen.

Utloggad tinak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic läckage/värmer dåligt
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2021, 10:54:32 »
Tack för svaren! Mer och mer fundersam kring om jag ens hade läckage från början, eller om man "lagat" en fungerande pump. Felsökningen i december beställdes för att det var kladdiga droppar i pumpen och samma lukt kom ut med kalluft efter avfrostning (körde alltså på värme då) Förmodligen var det bara "junk" från insidan kanske. Teknikern var här i 5 minuter. Han hade ont och kunde knappt gå. Han luktade som sagt bara på dropparna och sa att det var köldmedel. Därför har jag ju utgått från det. Och trott att det är det som kommer ut.

Låter mer och ner som man kanske "lagat" nåt som ej fanns. Teknikern som bytte reservdelarna såg inget läckage mer än att det var mindre gas tror jag, men det kan det ju ha varit från början som jag förstår. Hade inga problem med tempreglering innan "reparationen", men förstår nu att det kan ha ändrats om man bytte kretskort/tempgivare. Och att det är som det ska, bara annorlunda än innan.

Teknikern som var här i december sade att jag skulle stänga av pumpem och köra på element, vilket blev några dyra kalla månader. Kanske då i onödan, om pumpen inte ens läckte.

Låter som att en service är smartare, för då märker man väl ev läckage och problem med in/ut-temp oavsett.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!