Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är CTC EcoEl 1550 och CTC EcoAir 109 alltid kompatibla?  (läst 3931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mili_vanil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har haft EcoEl 1550 i 11Ã¥r och har äntligen lyckats ta tag i detta med att komplettera med en VV  ::). Nu har jag hittat en Ecoair 109 som jag har köpt.
Kan någon hjälpa mig med att tyda från etiketterna om dessa är fullt kompatibla med varandra? Min Ecoel har inbyggd styrsystem så det bör fungera.
Att investera i ny panna och ny Ecoair 408 blir alldeles för dyrt med tanke på att bef panna fungerar hur bra som helst.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mittensiffrorna visar år och vecka för tillverkning.
EcoEl 2010 vecka 50, bör då vara en V3
EcoAir 2006 vecka 37, bör då vara en V2

Då behöver du en EcoTolk.

https://www.vvsobadrum.se/varme/luft-vatten-varmepump/tillbehor-for-luftvatten/ctc-ecotolk-eco-air-eco-el-v3


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mili_vanil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mittensiffrorna visar år och vecka för tillverkning.
EcoEl 2010 vecka 50, bör då vara en V3
EcoAir 2006 vecka 37, bör då vara en V2

Då behöver du en EcoTolk.

https://www.vvsobadrum.se/varme/luft-vatten-varmepump/tillbehor-for-luftvatten/ctc-ecotolk-eco-air-eco-el-v3

A men vad f*n. Då blev det ju inte så bra med tanke på detta. Jag vill ju undvika att ha ytterligare moduler mellan dessutom dyrt. Detta var exakt den typen av info som jag efterfrågade. tack!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
En 109 har max/min temp i sig samt avfrostning och kan köras som ON/OFF med egna parametrar i den. Det som gäller är att C-pumpen måste gå hela tiden mer går att få styr på. Sen beror det på hur innedelen reagerar på att inte ha kontakt med utedelen, har inte provat. Blir troligtvis något larm av någon sort, sen om det inverkar på det övriga i innedelen är ett frågetecken.

Utloggad Mili_vanil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag hittat en ny pump som jag funderar på att köpa. Bifogar bilder. Baserad på tidigare info så betyder siffrorna i mitten tillverknings år och v. Då innebär det att det endast skiljer sig 1v mellan pumpens tillverkning och min panna. Då borde de väl vara kompatibla utan att jag ska behöva ha en tolk? Men jag kan inte förstå hur jag ska kunna tyda om min panna är en v2 eller v3. Någon som vet? Väntat i kö på att komma fram till CTC i 1h och då är det endast 1 person före i kön :)

Fick reda på att mi npanna är en v3 och ska således vara kompatibel med denna pump :).
« Senast ändrad: 11 maj 2021, 11:11:50 av Mili_vanil »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, 2010 v 49.
Och jag vet inte, men jag tror att sista siffran är versionen.

Men EcoEl version 3 har en annan display än version 2.
« Senast ändrad: 11 maj 2021, 10:45:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mili_vanil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som syns på bilderna ovan så verkar jag sakna en laddpump längst ner i pannan, om man utgår från instruktionen från CTC. Den skulle tydligen varit förinstallerad så jag förstår inte varför den inte finns med.
Så förutom shuntventil och radiatorpump (som jag redan har) så behöver jag alltså även en laddpump? Är en laddpump samma som circulationspump? Var kan jag beställa en sådan laddpump?

Utloggad Mili_vanil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som syns på bilderna ovan så verkar jag sakna en laddpump längst ner i pannan, om man utgår från instruktionen från CTC. Den skulle tydligen varit förinstallerad så jag förstår inte varför den inte finns med.
Så förutom shuntventil och radiatorpump (som jag redan har) så behöver jag alltså även en laddpump? Är en laddpump samma som circulationspump? Var kan jag beställa en sådan laddpump?

Har nu hittat den laddpump som jag behöver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!