Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera större kanalkylare en "normalt" för frikyla  (läst 2054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jemten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Håller på och bygger en FTX anl. med frikyla och har hamnat lite i en meningsskiljaktighet med vent. tekniker som hjälp mig rita systemet.

Vi har en 200mm kanal som "stam" efter FTX aggregatet, därav är VEAB CWK 200-3-2,5 inritad, jag önskar "maxa" den kyleffekten vi kan ha via tilluften i huset och har därav ställt frågan ifall vi inte kan montera tex en kanalkylare för 400mm kanel istället dvs en CWK 400-3-2,5 och helt enkelt ha en reduktion före/efter.
Enl. databladen från VEAB uppnår man vid samma m3/h lägre tilluft temp till huset på en större modell därav mer kW kyleffekt.

Vent teknikern säger att detta är en dålig idé och rekommenderar det verkligen inte, men utan att kunna närmare förklara varför, ett argument var att om det skulle gå att gå upp i storlek på detta viset för att få mer effekt, då skulle VEAB kunna göra en modell med längre kyl-element för att på så vis också öka effekten. Vilket jag för övrigt också anser att, det skulle man. Tex 2st CWK 200-3-2,5 efter varandra skulle ge högre kyleffekt förutsatt att man har tillräckligt med effekt att hämta ur borrhålet, eller?

Är det någon som kan hjälpa mig få insikt i varför detta skulle vara en dålig idé?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Klart det blir bättre med större eller två efter varandra, det blir ett visst tryckfall genom dom och då kan det bli ett något vindsus. Då en fläktgubbe är med, fråga vad hen anser om mot eller medströmskopplad, sägs att det vet jag inte, är hen inte en riktig fläktis

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Undersökte min CWK-160 3 i verkligheten och manualen, flödesriktning är okänd. De verkar dragen för att inte bli skillnad med eller motströms. Stigaren ligger i mittenraden av tre rader.

Tycker en stor lockar mest, frikylas achilleshäl brukar ju vara för liten konvektor. Halvkallt vatten ska kyla så mycket som möjligt.

Annars blir det ju som att säga "satsa på små radiatorer för bästa uppvärmning" Det blir ju inte så bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du säger mittmatad, tror inte riktigt på det. Dokumenten säger luftlöde åt bara ett håll, vad som är in/ut på kylvattnet framgår inte, men det kanske du kan säga vad du har, ser bara två 22 -rörs anslutning som sitter på var sin sida om centrum.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Montera större kanalkylare en "normalt" för frikyla
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2021, 21:56:34 »

Har du inte spirorören isolerade, så spelar det nog ingen roll om du överdimensionerar batteriet.

Du kan ändå inte påverka effekten, då du måste ta hänsyn till risken för kondensering på rören.




Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Du säger mittmatad, tror inte riktigt på det. Dokumenten säger luftlöde åt bara ett håll, vad som är in/ut på kylvattnet framgår inte, men det kanske du kan säga vad du har, ser bara två 22 -rörs anslutning som sitter på var sin sida om centrum.

Jag trodde inte på det själv förrän jag kollade. Uppvärmningsversionen har likadan dragning.
Flödesriktningen är nog mest för att vattnet ska blåsa mot avloppet.

Sicksack motströms medströms, från höger till vänster går vattnet. Jag tycker det är konstigt.
Om någon ville ha lite rejäl kuriosa så finns batterierna från CTC master 103 (?) (410P-föregångaren). Där det går köldmedium och där det går vatten är helt olika dragna.

Näst sista och nästnäst sista bilden är undersidan av cellpaketet. Vinkeln är "mellan de armaflexade rören" och kika ner.
« Senast ändrad: 05 maj 2021, 22:13:43 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt svÃ¥rt att se pÃ¥ bilderna. men ska du ha bäst effekt pÃ¥ batteriet sÃ¥ ska det vara motströmskopplat, KB-kylflödet ska gÃ¥ in i den delen som är  i luftflödets riktning ut.. DÃ¥ blir det att  mesta kylan/KB träffar luften sist och returen tidigare. ( Luften förkyls )  kyla/KB   blir lite varmare pÃ¥ returen, luften har dÃ¥ fÃ¥tt en lägre temp och kyls ytterligare med max KB-kyla in. Men kolla hur rören är lödda, det finns olika lödningar för olika batterier och inte förglömma fabrikat, men naturen gÃ¥r inte att manipulera hur som helst. Luft batterier ska  som regel kopplas motströms för en bra verkningsgrad.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Väldigt svÃ¥rt att se pÃ¥ bilderna. men ska du ha bäst effekt pÃ¥ batteriet sÃ¥ ska det vara motströmskopplat, KB-kylflödet ska gÃ¥ in i den delen som är  i luftflödets riktning ut.. DÃ¥ blir det att  mesta kylan/KB träffar luften sist och returen tidigare. ( Luften förkyls )  kyla/KB   blir lite varmare pÃ¥ returen, luften har dÃ¥ fÃ¥tt en lägre temp och kyls ytterligare med max KB-kyla in. Men kolla hur rören är lödda, det finns olika lödningar för olika batterier och inte förglömma fabrikat, men naturen gÃ¥r inte att manipulera hur som helst. Luft batterier ska  som regel kopplas motströms för en bra verkningsgrad.

Ritade dit lite siffror, hoppas det blir tydligare. Jättemärkligt batteri detta, för du håller med mig nu om att det inte är känsligt för flödesriktning?
Jag är lite sugen på se om det inte går flytta rören så verkningsgraden blir lite bättre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ändå lite svårt att ta åt sig , gjorde en enkel skiss, hoppas att du förstår den

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Det beror på att det är jättekonstigt kopplat i CWK, inte som det borde. Det är som att man vrider cellpaketet 90 grader i din ritning ungefär.

Jag tycker det ska vara så som du säger.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera större kanalkylare en "normalt" för frikyla
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2021, 17:41:40 »
 >:(Tämkte inte pÃ¥ att zoma genom att picka bilderna, det är ett 3 - radigt batteri och dom löds lite udda med korsningar pÃ¥ flödet. SÃ¥ ditt batteri kan inte fÃ¥ mer verkningsgrad genom att vända pÃ¥ till/frÃ¥n pÃ¥ KB-flödet, det blir samma sak. jag har ett 4- radigt liggande som frusigt sönder hos kund och det gÃ¥r att vända till mot eller medströms. Enda sättet att fÃ¥ mer kyla är att sänka farten pÃ¥ luftflödet, det gÃ¥r saktare genom batteriet och tar upp mer kyla.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Montera större kanalkylare en "normalt" för frikyla
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2021, 19:15:20 »
Luften blir kallare men det blir ju mindre luftmängd så ökar verkligen kylförmågan ? och med kallare luft ökar ju risken att den blir så kalla så det bildas kondens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Montera större kanalkylare en "normalt" för frikyla
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2021, 20:00:02 »
Allt är relativt, effekten blir  detsamma, men korsdraget i nacken mindre frÃ¥n batterierna.  Det med kondens, ska alltid isoleras för det, och i batteriet sÃ¥ blir det mer kondens vid lägre fart dÃ¥ fukten kondenserar ur luften. Men sÃ¥ är det med naturkrafterna SÃ¥ det är att välja mellan pest och kolera och gilla läget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!