Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Struligt F730 - larm och dÃ¥lig värme  (läst 1433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slimsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Struligt F730 - larm och dålig värme
« skrivet: 03 maj 2021, 21:15:27 »
Hej!
Har en F730 som tyvärr börjat strula rejält sen i februari och som jag lirkat mig tokig på men får tyvärr ingen ordning riktigt, hoppas på nya infallsvinklar här :) Sorry om det blir en lång beskrivning.

Förutsättningar: Hjältevadshus byggt 2017 175kvm med golvvärme nere och radiatorer uppe. Golvvärmen ligger i träbjälklag där slingorna är fästa under spånskivan men laminatgolv ovanpå. Radiatorerna kopplade med två stammar som i sin tur går till två fördelare och sen i tvårörssystem med 3 element på varje fördelare. Pga golvets tjocklek ska värmekurvan vara onormalt hög enl Hjältevadshus och ligger på 9-2. Radiatorer och golvvärme utgår från samma fördelare viket enl Hjältevadshus ska funka pga konstruktionen, och fungerade fint i ett par år. Jag tror inte felet ligger i kurva enl liknande helt enkelt.

2017-2020 Februari fungerade allt OK. När det small till och blev kallt en period blev temperaturen sämre och sämre, tills vi hade 17 grader inne. Allt luftades osv men inget hjälpte. Till slut kom svärfar röris och spolade igenom allt och det var grymt smutsigt. Därefter fick vi värme, dock är systemet fortfarande väldigt lynnigt. Bland annat har vi haft 3-4 grader skillnad uppe och nere. Svalt i flera slingor och varmt i andra osv. Det känns nästan som om cirkulationen inte fungerar som tidigare. I menyn verkar pumpen dock gå 100% som oftast.

Vi fick också problem med larm, framförallt på korta gångtid kompressor. Less ställde jag då ned start av kompressor till -700 gradminuter vilket såklart gav ojämn värme inne och ännu lynnigare gång.

I ett försök att få jämnare temperatur justerade jag i dagarna tillbaka start av kompressor till -150 gradminuter men får konstant larm på kort kompressor gång (5-6 gånger om dagen). Jag blir tokig.

Något jag upptäckt i samband med problemen men inte hade koll på innan är att deltat framledning / retur ofta är ~20 grader både för slingor och radiatorer mätt med IR pistol vid fördelarna i direkt anslutning till värmepumpen. Återigen funderar jag på om cirkulationen är dålig, för även om mycket värme försvunnit är inte golven varma?

Dagtid nu vid varmare väder har jag ofta också ~40 grader i framledning (termometer på fördelaren) fast den beräknade är ~25 grader. Pumpen står då ofta och värmer varmvatten. Jag funderar på om jag kan ha fel på växelventilen och att det läcker emellan när den värmer varmvatten ut till fördelaren och tvärtom? Det kan ju eventuellt förklara både dåligt flöde och oförmågan att värma ordentligt...

Dom senaste dagarna är allt luftat flera gånger, jag ser det som osannolikt att det är orsaken. Filtret på returen är rensat även det. Samtliga termostater är borta från radiatorerna samt dom små hattarna till golvvärmen (smatrixen). Så hjälp mig, vad kan det vara?

Lägger med el loggfil från dagen då jag haft flera larm, samt en översiktbild på systemet.

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Struligt F730 - larm och dålig värme
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2021, 23:20:34 »
Hej!
Jag är säker på att det är växelventilen som är boven.
Hög temppdiff när den ska värma huset.
När den inte ska värma huset läcker värme ut från VVB och värmer huset så den får ladda VVB hela tiden (fast mycket av den värmen går ut i huset istället).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Slimsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Struligt F730 - larm och dålig värme
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2021, 08:00:12 »
Hej!
Jag är säker på att det är växelventilen som är boven.
Hög temppdiff när den ska värma huset.
När den inte ska värma huset läcker värme ut från VVB och värmer huset så den får ladda VVB hela tiden (fast mycket av den värmen går ut i huset istället).

Stort tack för input!
Vet du om det är något man själv kan kika på i ett första läge eller är det bara att ringa "the guy" direkt? Tänker om den går att motionera eller tvångsköra från menyn och se om den lever överhuvudtaget.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Struligt F730 - larm och dålig värme
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2021, 09:04:23 »
Den sitter lättåtkomlig bakom panelen, den här är en vridande som normalt inte ska krångla.
Min 1245 har en likadan, pÃ¥ denna gick axeltappen (av plast  >:( ) av.
Du kan ju öppna och kolla, men utnyttja trygghetsförsäkringen, är den från 2017 så ska denna gälla.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/sa-har-fungerar-din-trygghetsforsakringen
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Slimsy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Struligt F730 - larm och dålig värme
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2021, 21:17:44 »
Den sitter lättåtkomlig bakom panelen, den här är en vridande som normalt inte ska krångla.
Min 1245 har en likadan, pÃ¥ denna gick axeltappen (av plast  >:( ) av.
Du kan ju öppna och kolla, men utnyttja trygghetsförsäkringen, är den från 2017 så ska denna gälla.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/sa-har-fungerar-din-trygghetsforsakringen

Tack för tipset kring trygghetsförsäkringen, kollade med nibe/arctic och den verkar gälla.

Lyfta också av frontpanelen och kollade på ventilen. Motorn verkar röra sig om man tittar/lyssnar på den. Dock vågade jag inte riktigt lyfta av motorn för att se hur det såg ut under.

Larmen har också fortsatt idag. Tog bilder på ett par av loggarna som går att klicka fram vid larm. Syns något konstigt där som pekar på att ventilen inte är boven, alt styrker att den faktiskt är det?

Tror det blir att ringa hit en servicetekniker tyvärr....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!